Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATİON OF SCHOOL EXPERİENCE PROGRAM AND ALTERNATİVE PROGRAM PROPOSAL

Yıl 2018, Sayı: 47, 461 - 490, 20.07.2018

Öz

The aim of this study is to evaluate the School
Experience course based on the views of the teachers who have already taken
this course and who are currently enrolled to the course. With this in mind,
the course was evaluated in terms of practicality, traceability,
goal-orientedness, flexibility, coherence and functionality. With qualitative
research approach, the interview technique was used to collect data, maximum
variety sampling method was used to form the study group and the views of a
total of 26 teacher candidates were taken via a semi-structured interview form.
Teacher candidates who have already taken the “School Experience” course at the
Faculty of Education, Cumhuriyet University and 6 senior students from
pre-school education department, five seniors from elementary education
department, five senior students at social studies education department and ten
students from science education department at the same faculty were interviewed
and data collected were analyzed with descriptive analysis. As a result, it was
revealed that there were some factors that negatively affects the relation of
the practicality, traceability, flexibility, goal-orientedness of the program
with theoretical knowledge and that they assessed that they found the program
to be functional under some conditions. Finally, an alternative program was
proposed for the school experience course. 

Kaynakça

  • Akçalı, A. A. ve Demircioğlu, E. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersiyle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8 (26), 1-23.
  • Arseven, İ. (2018). The Use of Qualitative Case Studies in the Training of Pre-Service Teachers. İnternational Journal of Higher Education, 7 (1), 111-125. doi:10.5430/ijhe.v7n1p111
  • Aydıner, N. (2016). Eğitim Programı ve Öğretim. S. Saracaloğlu ve A. Küçükoğlu (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s.21-57) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükkaragöz, S. (1995). Program Geliştirme. Konya: Damla Ofset
  • Cumhuriyet Üniversitesi. (t.y.). Okul Deneyimi. Erişim Adresi: http://egitim.cumhuriyet.edu.tr/userfiles/file/EgitimFakultesi/okuldeneyimi.pdf
  • Çubukçu, Z. (2011). Eğitim Programı Tasarımı ve Geliştirilmesi. B. Duman (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s. 57-106) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Değirmençay, Ş. A. ve Kasap, G. (2013). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 47-57.
  • Demircan, C. (2007). Okul Deneyimi II Dersine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 119-132.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erciyes Üniversitesi. (t.y.). Okul Deneyimi. Erişim Adresi: egitim.erciyes.edu.tr/ogretmenlik/odeneyimi.doc
  • Gözütok, D. (2001). Program Değerlendirme. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Kara, Ö. T. ve Altuntaş, İ. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersine İlişkin Tutumları (Çukurova ve Adıyaman Üniversiteleri Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3), 115-132.
  • Kılınç, A. ve Altuk, Y. G. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine İlişkin Tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (19), 41-70.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experiences as the source of learning and development. EnglewoodCliffs, N.J. : Prentice-Hall.
  • Kudu, M., Özbek, R. ve Bindak, R. (2006). Okul Deneyimi-I Uygulamasına İlişkin Öğrenci Algıları (Dicle Üniversitesi Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15), 99-109.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. İstanbul: Alkım Yayınevi
  • Oliva, P. F. (1992). Developing the Curriculum. New York: Harper Collins Publishers
  • Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S. ve Erdoğmuş E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimine İlişkin Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (58), 217-246.
  • Özmen, H. (2008). Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II Derslerine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (25), 25-37.
  • Saracaloğlu, A. S., Yılmaz, S., Çöğmen, S. ve Şahin, M. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (22), 15-32.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul Deneyimi-I Uygulamasının Aday Öğretmenlere Sağladığı Yararlar Konusundaki Görüşlerin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 121-143.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, G. (2010). Okul Öncesi Öğretmenliği Okul Uygulamalarında Yaşanılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 128-152.
  • Şahin, Ç. (2011). Öğrenme Öğretme Süreci. M. Arslan (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s.47-74) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi-I Dersine İlişkin Görüşleri. İlköğretim- Online, 3 (2), 54-59.
  • Yıldırım, A, & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (1998a). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Yayınları.
  • YÖK (1998b). Fakülte-okul işbirliği kılavuzu. Ankara.
  • YÖK (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.

OKUL DENEYİMİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ VE ALTERNATİF PROGRAM ÖNERİSİ

Yıl 2018, Sayı: 47, 461 - 490, 20.07.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, Okul Deneyimi Programı’nın bu dersi daha önce
almış ve halen öğrenimlerine devam eden öğretmen adaylarının görüşlerinden
yararlanılarak değerlendirilmesidir. Bu amaçla eğitim programının temel
özellikleri olan uygulanabilirlik, izlenebilirlik, amaca görelik, esneklik,
bağdaşımcılık, işlevsellik özellikleri ölçüt olarak alınmıştır. Nitel araştırma
yaklaşımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada görüşme tekniği kullanılmıştır.
Çalışma grubunun oluşturulmasında maksimum çeşitlilik örneklemesine gidilmiş ve
Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” dersi almış, son
sınıfta öğrenimlerine devam eden okul öncesi öğretmenliği bölümünden altı, sınıf öğretmenliği bölümünden beş, sosyal
bilgiler öğretmenliği bölümünden beş, fen bilgisi öğretmenliği bölümünden on
olmak üzere toplam yirmi altı öğretmen adayının görüşleri yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla alınmış ve toplanan veriler betimsel analizle
çözümlenmiştir. Sonuçta programın, uygulanabilirliğini, izlenebilirliğini,
esnekliğini, amaca göreliğini ve teorik bilgilerle ilişkilendirilmesini olumsuz
yönde etkileyen bir takım etkenlerin olduğu ortaya konulmuş, programın öğretmen
adaylarınca bazı koşullar altında işlevsel olarak değerlendirildiği tespit
edilmiş ve okul deneyimi dersine ilişkin alternatif bir program önerisinde
bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • Akçalı, A. A. ve Demircioğlu, E. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersiyle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8 (26), 1-23.
  • Arseven, İ. (2018). The Use of Qualitative Case Studies in the Training of Pre-Service Teachers. İnternational Journal of Higher Education, 7 (1), 111-125. doi:10.5430/ijhe.v7n1p111
  • Aydıner, N. (2016). Eğitim Programı ve Öğretim. S. Saracaloğlu ve A. Küçükoğlu (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s.21-57) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükkaragöz, S. (1995). Program Geliştirme. Konya: Damla Ofset
  • Cumhuriyet Üniversitesi. (t.y.). Okul Deneyimi. Erişim Adresi: http://egitim.cumhuriyet.edu.tr/userfiles/file/EgitimFakultesi/okuldeneyimi.pdf
  • Çubukçu, Z. (2011). Eğitim Programı Tasarımı ve Geliştirilmesi. B. Duman (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s. 57-106) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Değirmençay, Ş. A. ve Kasap, G. (2013). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 47-57.
  • Demircan, C. (2007). Okul Deneyimi II Dersine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 119-132.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erciyes Üniversitesi. (t.y.). Okul Deneyimi. Erişim Adresi: egitim.erciyes.edu.tr/ogretmenlik/odeneyimi.doc
  • Gözütok, D. (2001). Program Değerlendirme. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Kara, Ö. T. ve Altuntaş, İ. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersine İlişkin Tutumları (Çukurova ve Adıyaman Üniversiteleri Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3), 115-132.
  • Kılınç, A. ve Altuk, Y. G. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine İlişkin Tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (19), 41-70.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experiences as the source of learning and development. EnglewoodCliffs, N.J. : Prentice-Hall.
  • Kudu, M., Özbek, R. ve Bindak, R. (2006). Okul Deneyimi-I Uygulamasına İlişkin Öğrenci Algıları (Dicle Üniversitesi Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15), 99-109.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. İstanbul: Alkım Yayınevi
  • Oliva, P. F. (1992). Developing the Curriculum. New York: Harper Collins Publishers
  • Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S. ve Erdoğmuş E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimine İlişkin Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (58), 217-246.
  • Özmen, H. (2008). Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II Derslerine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (25), 25-37.
  • Saracaloğlu, A. S., Yılmaz, S., Çöğmen, S. ve Şahin, M. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (22), 15-32.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul Deneyimi-I Uygulamasının Aday Öğretmenlere Sağladığı Yararlar Konusundaki Görüşlerin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 121-143.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, G. (2010). Okul Öncesi Öğretmenliği Okul Uygulamalarında Yaşanılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 128-152.
  • Şahin, Ç. (2011). Öğrenme Öğretme Süreci. M. Arslan (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (s.47-74) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi-I Dersine İlişkin Görüşleri. İlköğretim- Online, 3 (2), 54-59.
  • Yıldırım, A, & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (1998a). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Yayınları.
  • YÖK (1998b). Fakülte-okul işbirliği kılavuzu. Ankara.
  • YÖK (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Turan Orhan

İlhami Arseven

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Orhan, A. T., & Arseven, İ. (2018). OKUL DENEYİMİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ VE ALTERNATİF PROGRAM ÖNERİSİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 461-490.