In this
study, it was aimed to investigate the factors affecting teacher motivation in
schools comperatively, especially in the context of the effects of recent
education policies and from the point of view of administrators and teachers.
The research is designed with qualitative research methodology. The
participants of the research are 10 school administrators and 10 teachers.
Research data obtained through semi-structured interviews were analyzed using
content analysis and descriptive analysis. The results of the research showed
that teacher motivation is affected by in-school and parent related factors as
well as the general politics such as the FATIH Project, 12 year compulsory
education system, curriculum studies, and stability in educational policies.
Additionally, there are significant differences in teacher and administrator
opinions on teacher motivation.
Motivation Teacher Motivation Educational Policies School Administrators
Bu
araştırmada, okullarda öğretmen motivasyonunu etkileyen faktörleri, özellikle
son dönem eğitim politikalarının da etkileri bağlamında ve yönetici öğretmen
bakış açılarıyla karşılaştırmalı olarak incelemek amaçlanmıştır. Araştırma,
görüşme tekniğinin kullanıldığı nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını, 10 okul yöneticisi ve 10 öğretmen
oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen araştırma
verileri, içerik analizi ve betimsel analiz kullanılarak incelenmiştir.
Araştırma sonuçları öğretmen motivasyonunun; okul içi ve velilerle ilgili
faktörlerin yanı sıra, FATİH Projesi, 12 yıllık zorunlu eğitim sistemi,
müfredat çalışmaları gibi genel politikalardan ve eğitim politikalarındaki
istikrarsızlıktan etkilendiğini, ayrıca motivasyonla ilgili öğretmen ve yönetici
görüşlerinde önemli farklılaşmalar olduğunu göstermektedir.
Motivasyon Öğretmen Motivasyonu Eğitim Politikaları Okul Yöneticileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 48 |