Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PREDICTIVE POWER OF UNIVERSITY STUDENTS’ ALIENATION TO THE LEARNED RESOURCEFULNESS

Yıl 2018, Sayı: 48, 650 - 667, 17.10.2018

Öz

The aim of this study is to determine the predictive power of students’ perception of alienation (weakness, anomy, meaninglessness, isolation) over students’ learned resourcefulness perception. The participants of this research are 820 university students at Bozok University in Turkey during 2013-2014 school years. In the research, Student Alienation Scale and Learned Resourcefulness Scale were used. Student Alienation Scale has four sub scales which are weakness, anomy, meaninglessness and isolation. Learned Resourcefulness Scale has one dimension. A simple linear regression analysis was carried out to identify how the perception of alienation of students affects (predicts) the learned resourcefulness perception of the students. It is concluded that there is a significant positive and low-level relationship between students’ alienation perception and learned resourcefulness perception. According to the results, it can be said that, 7% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their weakness perception. Also 1% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their anomy perception. And 2% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their meaninglessness
perception. Finally 2% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their isolation perception. 

Kaynakça

  • Akgün, S., Tülin, G. (2004). The Effects of Situation And Learned Resourcefulness on Coping Responses. Social Behavior and Personality: An International Journal. 32(5), 441-448.
  • Aslan, H., Çeçen, A. R. (2007). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Cinsiyetlerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Mizah Tarzlarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 1-14.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkun, F. (2010). Üniversite Sınavına Hazırlanan Adaylarda Umutsuzluk ve Öğrenilmiş Güçlülük. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara,1-89
  • Coşkun, Y., (2007). Lise Öğrencilerinde Öğrenilmiş Güçlülük ve Kontrol Odağı Algılama Düzeyi İlişkisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 71-85.
  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeğinin (ÖYÖ) Geliştirilmesi - Development of the Student Alienation Scale (SAS). Eğitim ve Bilim, 37(166), 195-205.
  • Çakır, Ö. (2009). Öğrenilmiş Güçlülük ve Çalışma Yaşamı, İçinde: Çalışma Yaşamında Davranış, (Ed.: Aşkın K., Gözde Y., Senay Y.), İzmit: Umuttepe Yayınları.
  • Dağ, İ. (1991) Rosenbaum’un Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği’nin Üniversite Öğrencileri İçin Güvenirliği ve Geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 2(4), 269-274.
  • Demirci, S. (1998). Düşünme İhtiyacı Ölçeği Psikometrik Özellikleri: Düşünme İhtiyacı, Kontrol Odağı İnancı ve Öğrenilmiş Güçlülük İlişkilerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Dönmez, B. ve Genç G. (2006). Genel Liselerdeki Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine İlişkin Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 41-60.
  • Elliot, T. R., Shewchuk. R., Hagglund. K., Rybarczyk. B. (1996). Occupational Burnout, Tolerance for Stress, and Coping Among Nurses in Rehabilitation Units, Rehabilitation Psychology, 41 (4), 267-284.
  • Feuer, L. (1962). What Is Alienation? The Career of a Concept. New Politics, (1), 116-134.
  • Fleming, R., A., Baum, J., E., Singer. (1984). Toward an Integrative Approach to the Study of Stres. Journal of Personality and Social Psychology. (46), 930- 949.
  • Fromm, E. (2006).Sağlıklı Toplum, (Çev. Yurdanur S. ve Zeynep T.), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Gardell, B. (1976). Technology, Alienation and Mental Health. Summary of a Social Psychological Study of Technology and the Worker. Acta Sociologica, 19(1), 83-93.
  • Gintner, G., West, J.,Zarski,J. (1989). Learned Resourcefulness and Situation-Specific Coping With Stres. The Journal of Psychology, 123(3), 295-304.
  • Hobfoll, S. E. (1989). Conservation Of Resources A New Attempt At Conceptualizing Stress, American Psychologist, 44 (3), 513-524.
  • Keniston, K. (1972). The Varieties of Alienation: An Attempt at Definition, Alienation And The Social System, New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Kennett, D., Keefer, K. (2006). Impact of Learned Resourcefulness and Theories of Intelligence on Academic Achievement of University Students: An Integrated Approach. Educational Psychology, 26(3), 441- 457.
  • Kierkegaard, S. (1985).Faith and The Subjective Individual: The Meaning of Existence, From Rationalism to Existentialism, London: University Press of America.
  • Maraşlı, M. 2003. Lise Öğretmenlerinin Bazı Özelliklerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine göre Tükenmişlik Düzeyleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Maraşlı, M. (2005). Bazı Özelliklerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Lise Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeyleri. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 6(23), 27-33.
  • Maslach, C., W. B. Schaufeli, M. P. Leiter (2001). Job Burnout, Annual Review of Psychology, (52), 397-422.
  • Rosenbaum, M. (1983). Learned resourcefulness as a behavioral repertoire for the selfregulation of internal events:Issues and speculations. In M. Rosenbaum, (Eds.: C. M. Franks, Y. Jaffe). Perspectives On Behavior Therapy İn The Eighties. 54-73, New York: Springer.
  • Rosenbaum, M., Jaffe, Y. (1983). Learned helplessness: The Role of Individual Differences in Learned Resourcefulness. British Journal of Social Psychology. (22), 215-225.
  • Seeman, M. (1959). On Meaning of Alienation. American Sociological Review, (24), 783-791.
  • Siva, N. A. (1991). İnfertilitede Stresle Başetme, Öğrenilmiş Güçlülük ve Depresyonun İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldırım, M. H., Gülpınar, Ş., Uğuz, Ş. (2012). İş yaşamında öğrenilmiş güçlülük ile iş stresi arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 133-144.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCILAŞMA DÜZEYİNİN ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK DÜZEYİNİ YORDAMA GÜCÜ

Yıl 2018, Sayı: 48, 650 - 667, 17.10.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin yabancılaşma algısının (güçsüzlük, kuralsızlık, soyutlanma, anlamsızlık) öğrenilmiş güçlülük algısı üzerine yordayıcı gücünü belirlemektir. Araştırmada 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Bozok Üniversitesi'nde öğrenim gören 820 üniversite öğrencisine anket uygulanmıştır. Araştırmada, Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği ve Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği kullanılmıştır. Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği, güçsüzlük, kuralsızlık, soyutlanma ve anlamsızlık olmak üzere dört alt boyuta sahiptir. Öğrenilmiş güçlülük ölçeği ise tek boyutludur. Araştırmada öğrencilerin yabancılaşma algılarının öğrenilmiş güçlülük algısına etkisini belirlemek için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin yabancılaşma algısı ve öğrenilmiş güçlülük algısı arasında pozitif ve düşük düzeyli bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algılarındaki toplam varyansın % 7'sinin zayıflık algısından kaynaklandığı söylenebilir. Ayrıca, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algısındaki toplam varyansın % 1'i kuralsızlık algısından kaynaklanmaktadır. Öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algılamasındaki toplam varyansın % 2'si anlamsızlık algılarından kaynaklanmaktadır. Son olarak, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algılarındaki toplam varyansın % 2'si, soyutlanma algılarından kaynaklanmaktadır. 

Kaynakça

  • Akgün, S., Tülin, G. (2004). The Effects of Situation And Learned Resourcefulness on Coping Responses. Social Behavior and Personality: An International Journal. 32(5), 441-448.
  • Aslan, H., Çeçen, A. R. (2007). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Cinsiyetlerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Mizah Tarzlarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 1-14.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkun, F. (2010). Üniversite Sınavına Hazırlanan Adaylarda Umutsuzluk ve Öğrenilmiş Güçlülük. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara,1-89
  • Coşkun, Y., (2007). Lise Öğrencilerinde Öğrenilmiş Güçlülük ve Kontrol Odağı Algılama Düzeyi İlişkisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 71-85.
  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeğinin (ÖYÖ) Geliştirilmesi - Development of the Student Alienation Scale (SAS). Eğitim ve Bilim, 37(166), 195-205.
  • Çakır, Ö. (2009). Öğrenilmiş Güçlülük ve Çalışma Yaşamı, İçinde: Çalışma Yaşamında Davranış, (Ed.: Aşkın K., Gözde Y., Senay Y.), İzmit: Umuttepe Yayınları.
  • Dağ, İ. (1991) Rosenbaum’un Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği’nin Üniversite Öğrencileri İçin Güvenirliği ve Geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 2(4), 269-274.
  • Demirci, S. (1998). Düşünme İhtiyacı Ölçeği Psikometrik Özellikleri: Düşünme İhtiyacı, Kontrol Odağı İnancı ve Öğrenilmiş Güçlülük İlişkilerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Dönmez, B. ve Genç G. (2006). Genel Liselerdeki Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine İlişkin Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 41-60.
  • Elliot, T. R., Shewchuk. R., Hagglund. K., Rybarczyk. B. (1996). Occupational Burnout, Tolerance for Stress, and Coping Among Nurses in Rehabilitation Units, Rehabilitation Psychology, 41 (4), 267-284.
  • Feuer, L. (1962). What Is Alienation? The Career of a Concept. New Politics, (1), 116-134.
  • Fleming, R., A., Baum, J., E., Singer. (1984). Toward an Integrative Approach to the Study of Stres. Journal of Personality and Social Psychology. (46), 930- 949.
  • Fromm, E. (2006).Sağlıklı Toplum, (Çev. Yurdanur S. ve Zeynep T.), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Gardell, B. (1976). Technology, Alienation and Mental Health. Summary of a Social Psychological Study of Technology and the Worker. Acta Sociologica, 19(1), 83-93.
  • Gintner, G., West, J.,Zarski,J. (1989). Learned Resourcefulness and Situation-Specific Coping With Stres. The Journal of Psychology, 123(3), 295-304.
  • Hobfoll, S. E. (1989). Conservation Of Resources A New Attempt At Conceptualizing Stress, American Psychologist, 44 (3), 513-524.
  • Keniston, K. (1972). The Varieties of Alienation: An Attempt at Definition, Alienation And The Social System, New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Kennett, D., Keefer, K. (2006). Impact of Learned Resourcefulness and Theories of Intelligence on Academic Achievement of University Students: An Integrated Approach. Educational Psychology, 26(3), 441- 457.
  • Kierkegaard, S. (1985).Faith and The Subjective Individual: The Meaning of Existence, From Rationalism to Existentialism, London: University Press of America.
  • Maraşlı, M. 2003. Lise Öğretmenlerinin Bazı Özelliklerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine göre Tükenmişlik Düzeyleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Maraşlı, M. (2005). Bazı Özelliklerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Lise Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeyleri. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 6(23), 27-33.
  • Maslach, C., W. B. Schaufeli, M. P. Leiter (2001). Job Burnout, Annual Review of Psychology, (52), 397-422.
  • Rosenbaum, M. (1983). Learned resourcefulness as a behavioral repertoire for the selfregulation of internal events:Issues and speculations. In M. Rosenbaum, (Eds.: C. M. Franks, Y. Jaffe). Perspectives On Behavior Therapy İn The Eighties. 54-73, New York: Springer.
  • Rosenbaum, M., Jaffe, Y. (1983). Learned helplessness: The Role of Individual Differences in Learned Resourcefulness. British Journal of Social Psychology. (22), 215-225.
  • Seeman, M. (1959). On Meaning of Alienation. American Sociological Review, (24), 783-791.
  • Siva, N. A. (1991). İnfertilitede Stresle Başetme, Öğrenilmiş Güçlülük ve Depresyonun İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldırım, M. H., Gülpınar, Ş., Uğuz, Ş. (2012). İş yaşamında öğrenilmiş güçlülük ile iş stresi arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 133-144.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ejder Çelik 0000-0001-5948-0609

Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Çelik, E. (2018). THE PREDICTIVE POWER OF UNIVERSITY STUDENTS’ ALIENATION TO THE LEARNED RESOURCEFULNESS. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(48), 650-667.