Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE VALUES AND PERFECTONISM AS PREDICTORS OF SOCIAL ANXIETY IN UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2019, Sayı: 49, 276 - 301, 24.01.2019

Öz

The purpose of this research is to examine the social
anxieties of university students in terms of values and perfectionism. The
research was conducted as general screening model and the sample of the
research consists of a total of 241 university students, including 121 girls (%
50.2) and 120 boys (%49.8) who study at various parts of a state university.
The Social Anxiety Scale, Schwartz Values List and Multidimensional
Perfectionism Scale were used for college students in the collection of the
data. Research findings showed that values and perfectionism are important
predictors of social anxiety (fear of being evaluated negatively, social
avoidance and feeling discomfort in general situations, social avoidance and
feeling discomfort in new situations). The suggestions were presented by
discussing the results that were obtained in the light of the related
literature.

Kaynakça

  • Adler, A. (1956). Striving for superiority. (H. L. Ansbacher & R. Ansbacher (Eds.), The individual psychology of Alfred Adler: A systematic presentation in selections from his writings (pp. 101–125). New York: Harper & Row.Akyol, Ş. (2010). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan sevgi temasının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.A. P. A. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (5th ed.). Washington D.C: American Psychiatric Association; Ashby, J., & Kottman, T. (1996). Inferiority as a distinction between normal and neurotic perfectionism. Individual Psychology: Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice. 52 (3), 237–245.Ashby, J. S. & Rice, K. G. (2002). Perfectionism, dysfunctional attitudes, and self-esteem: A structural equations analysis. Journal of Counselling and Development, 80 (2), 197-203.Baş, V. & Hamarta, E. (2015). Üniversite öğrencilerinde değerler ve yaşamın anlamı arasındaki ilişki. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 13, No. 29, 369-391.Beidel, D.,C., Neal, A.M. & Lederer, A.S. (1991). The feasibility and validity of a daily diary for the assessment of anxiety in children. Behavior Therapy, 22, 505-517.Bilge, F. & Kellecioğlu, H. (2008). Psychometric properties of the brief fear of negative evaluation scale turkish form. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 21–25Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar [Method and practical studies in social psychology]. Sistem Yayınları, İstanbul.Blatt, S. J. (1995). The destructiveness of perfectionism. American Psychologist, 50,1003–1020.Bruch, M. A. & Heimberg, RG., (1994). Differences in perceptions of parental and personal characteristics between generalized and nongeneralized social phobias. Journal of Anxiety Disorders, 8, 155-168.38.Byrne, B.M. (2010). Structural equation modeling with amos: Basic concepts, applications, and programming, (2nd ed.). New York –London: Taylor & Francis Group.Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Burger, J. M. (2006). Kişilik. (Çev. İ. D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.Burns, D.D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, 41 (34), 70–76.Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, O., Karadeniz, S. & Demirel, F. (2008). Scientific research methods. Ankara: Pegem A.Carrigan, M. H., & Randall, C. L. (2003). Self-medication in social phobia: a review of the alcohol literature. Addictive Behaviors, 28, 269–284.Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London: Routledge Falmer.Craddock, A. E., Church, W., Harrison, F. ve Sands, A. (2010). Family of origin qualities as predictors of religious dysfunctional perfectionism. Journal of Psychology and Theology , 38 (3), 205-214.Crome, E., Grove, R., Baillie, A. J., Sunderland, M., Teesson, M. & Slade, T. (2015). DSM-IV and DSM-5 social anxiety disorder in the Australian community. Australian ve New Zealand Journal of Psychiatry, 49 (3), 227-235.Çankaya, B. (2007). Lise I. ve II. sınıf öğrencilerinin algılanan benlik saygısının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.Çam, Z., Deniz Z., K, & Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, Cilt. 39, Sayı 173.Çalışkur, A., Demirhan, A.,& Bozkurt, S. (2012). Değerlerin belirli meslek alanları ve demografik değişkenlere göre incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1).Çerkez, Y. (2012). Perfectıonısm ın middle-school children: ıts relations to parental authority and self-esteem. H. Ü. Egitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), Özel Sayı 1, 66-77.Çelik, E, Arıcı Özcan, N. & Turan, M. E. (2014). The perceptıon of school ıneffıcacy, socıal prescrıbed perfectıonısm and selfappraısal as predıctors of adolescents’lıfe satısfactıon. Journal of Theory and Practice in Education, 10(4): 1143-1155. ISSN: 1304-9496.Demir, T. (1997). Çocuk ve ergenlerde sosyal fobi: epidemiyolojik bir çalışma. Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi.Deniz, M.E. (2006). Ergenlerde Bağlanma Stilleri ve Çocukluk İstismarları ve Suçluluk –Utanç Arasındaki İlişki. EurasianJournal of Educational Research, 22, 89-99.Dilmaç, B (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.Dilmaç, B., Deniz, M. & Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.Dilmaç, B., Aydoğan, D., Koruklu, N. & Deniz, M. E. (2009). İlköğretim öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin mantıkdışı inançlarla açıklanabilirliği. İlköğretim Online, 8(3), 720-728.Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi [Values education]. In C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (pp. 255-286). Ankara: Pegem A.Elion, A. A., Wang, K. T., Slaney, R. B. & French, B. H. (2012). Perfectionism in African American students: Relationship to racial identity, GPA, self-esteem, and depression. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, (6), 1-10.Emre, Y. & Yapıcı, A. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarının değer yönelimleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10(2). 329-350. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 7764. ISSN: 1308-2140, Ankara.Enns, M. W.,& Cox, B. J. (1999). Perfectionism and depression symptom severity in major depressive disorder. Behaviour Research and Therapy, 37, 783-794.Eren- Gümüş, A. (2010). Sosyal Kaygı İle Başa Çıkma. Ankara: Nobel Yayın DağıtımErkan, Z. (2002). Sosyal kaygı ve kendilik sunum yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (23), 7–13.Erkan, Z., Güçray, S. & Çam, S. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 64-75.Erozkan, A. (2009). The relationship between attachment styles and social anxiety: an investigation with Turkish university students. Social Behavior And Personality: An International Journal, 37, 835-844.Essau, C.A., Conradt, J, Petermann, F. (1999) Frequency and comorbidity of social phobia and social fears in adolescents. Behaviour Research and Therapy 37, 831-843.Feist, G.J. & Rosenberg, E.L. (2009), Psychology: making connections. Mc-Graw-Hill, USA.Flett, G.L., Hewitt R.L., Blankstein K.R. & O'Brien, S. (1991) Perfectionism and learned resourcefulness in depression and selfesteem. Personality Individual Differences; 12(1), 61-68.Flett, G. L., Hewit, P. L., & De Rosa, T. (1996). Dimensions of perfectionsim psychosocial adjusment and social skills. Personal Individual Difference, 20 (2), 143-150.Flett, G.L, Hewitt, P.L (2002) Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. Flett GL, Hewitt PL, editors. Perfectionism: theory, research, and treatment. Washington: American Psychological Association, 5-30.Flett, G. L., Greene, A., & Hewitt, P. L. (2004), Dimensions of perfectionism and anxiety sensitivity. Journal of Rational-Emotive & Cognitive Behavior Therapy, 22 (1), 39- Flett, G. L., Besser, A., & Hewitt, P. L. (2005). Perfectionism, ego defense styles, and depression: A comparison of self-reports versus informant ratings. Journal of Personality, 73, 1355-1396. 57.Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C. & Rosenblate, R. (1990). The dimentional of perfectionism. The Cognitive Therapy And Research, 14 (5), 449-468.Gilman, R., &. Ashby, J. (2003). Multidimensional perfectionism ın a sample of middle school students: an exploratory ınvestigation. Psychology in the Schools, 40 (6), 677-689.Greenspot, T.S. (2008). Making sense of error: a view of the origins and treatment of perfectionism. American Journal of Psychotherapy, 62 (3), 263-282.Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar: Ahlâk Psikolojisi, Ahlâki Değerler & Ahlâki Gelişme. İstanbul: Ötüken Neşriyat.Göç, Z. (2008). Predictive role of perfectionism on academic achievement and life satisfaction. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Halstead, J.M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30 (2), 169-202.Hamachek, D.E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology: A Journal of Human Behavior, 15, 27-33.Hamilton V. (1975) Socialization anxiety and information processing: a capacity model of anxiety induced performance deficits. Sarason IG, Spielberger CD. [Eds.) Stress and Anxiety. Hemisphere, WA:502-504.Heckelman, L.R. & Schneier, F.R. (1995). Diagnostic issues. Richard G. Heimberg, Michael R. Liebowitz, Debra A. Hope ve Franklin, R. Schneier (Ed.) Social phobia: diagnosis, assessment, and treatment içinde (pp.3-20). New York: Guilford Press.Horney, K. (1975). Nevrozlar ve insan gelişimi, öz geliştirme kavgası.(Çev. S. Budak). İstanbul: Öteki Yayınevi.İşler S. & Dilmaç, B. (2016). Explanatory and predictor relationships between forgiving behaviors, social anxiety levels and values of convict-prisoners in penal ınstitutions. Social Sciences and Education Research Review(3) 1 87-100 . ISSN 2(392-9683.İmamoğlu, E. O. & Karakitapoğlu – Aygün. Z. (1999). 1970’lerden 1990’lara değerler: üniversite düzeyinde gözlenen zaman, kuşak ve cinsiyet farklılıkları. Türk Psikoloji Dergisi, 1-22.İzgiç, F., Akyüz, G., Doğan, O. & Kuğu, N. (2000). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobi yaygınlığı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 1, 207-214.Işık, E.,(1996). Anksiyete Bozuklukları ;Somatoform Bozukluklar, Dissosiyatif Bozukluklar, Yapay Bozukluklar, Ankara: Kent MatbaasıIşık, E. & Işık Taner, Y. (2006). Çocuk, Ergen ve Erişkinlerde Anksiyete Bozuklukları. İstanbul: Golden Print.Jansson‐Fröjmark, M. ve Linton, S. J. (2007). Is perfectionism related to pre‐existing and future insomnia? A prospective study. British journal of clinical psychology , 46 (1), 119-124.Karababa,A. & Dilmaç, B. (2016). Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları olarakta ve değerler. Eğitim ve Bilim, Cilt 41, Sayı: 187 63-77.Karababa, A. & Acun Kapıkıran, N. (2014). Psikolojik danışmanlarda olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik düzeylerinin iş ve yaşam doyumunu yordamadaki rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (42), 138-147.Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım.Kaya F. & Peker, A . (2016). The relationship between perfectionism and forgiveness of university students: the mediator role of emotional ıntelligence. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (4), 1086-1094. DOI: 10.21547/jss.265492.Kaya, Z., İkiz, F. E. & Asıcı E. (2017). Lise öğrencilerinin değer yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 3, 10, 73-88.31, 662-674.Kawamura, K. Y., & Frost, R. O. (2004). Self-concealment as a mediator ın the relationship between perfectionism and psychological distress. Cognitive Therapy and Research, 28 (2), 183-191.Kawamura, K. Y., Hunt, L., Frost, R. O., & DiBartolo, M. P. (2001). Perfectionism, anxiety, and depression: are the relationships ındependent? Cognitive Therapy and Research, 25 (3), 291-301.Kesici Ş. (2014). Human values as predictors of motivational beliefs in high school students. Anthropologist, 18(3), 869-875.Kesici Ş. (2015). Psychological needs as predictors of human values in high school students.. Anthropologist, 19(2): 499-506.Keskin, G. & Orgun, F. (2007). Bir grup üniversite öğrencisinde sosyal fobi yaşama durumlarının ve başa çıkma stratejilerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 262–270.Kieffer KM, Reese R J.( 2009). Measurement of test and study w orry and emotionality in college students: a psychometric evaluation of the test and study attitudes inventory. Educ Psychol Meas 69:303-321.Kohlberg, L. (1981). Moral Stages and the Idea of Justice: Essays on Moral Development. New York.Koyuncu, A. (2012). Sosyal Fobi. İstanbul: Liman.Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.Leary, M. R. (1982). Social anxiety. (Ed. In L. Wheeler). Review of Personality and Social Psychology (Vol. 3).Beverly Hills: Sage.Leary, M. R. (1983). Social anxiousness: the construct and its measurement. Journal of Personality Assessment, 47,66-75.Leary, M. R. & Kowalski, R. M., (1995). Social anxiety. Newyork: Guilford Press.Leary, M. R. (2001). Social anxiety as an early warning system: a refinement and extension of the self-presentational theory of social anxiety. In S. GMısırlı-Taşdemir, Ö. (2004). Üstün Yetenekli Çocuklarda, Mükemmeliyetçilik, Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı, Kontrol Odağı, Öz Yeterlilik ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.Mills, A.C., Grant, D.M., Judah, M.R. & Lechner, W.V. (2014). Consequences of anticipatory processing on cognitive symptoms of social anxiety. Anxiety, Stress, & Coping, 27 ( 4), 394–409.Mert, A. (2014). Sistemik aile yönelimli psiko-eğitim programının değerler, algılanan sosyal destek ve çift uyumuna etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.Mobley, M., Slaney, R. B. & Rice, K. G. (2005). Cultural validity of the almost perfect scale-revised for african american college students. Journal of Counseling Psychology, 4(52), 629–639.Norton, A. R., Abbott, M. J., Norberg, M. M. & Hunt, C. (2015). A systematic review of mindfulness and acceptance-based treatments for social anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology, 71 (4), 283–301. Ommundsen, Y., Roberts, G. C., Lemyre. P. & Miller. B. W. (2005). Peer relationships in adolescent competitive soccer: Associations to perceived motivational climate, achievement goals and perfectionism. Journal of Sports Sciences, 23(9), 977-989.Özbay, Y., & Palancı, M. (2001). Sosyal kaygı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 5-7.Özcan, Z. & Erol, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer ilişkisi (Karabük örneği). Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 913-947. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1091.Patch, A. R. (1984). Reflections on perfection. American Psychologist, 39 (4), 386–390.Peker, A & İskender, M. (2015). İnsani değerler yönelimli psiko-eğitim programının siber zorbalık üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1): 11-22.Pinjarkar, R.G., Sudhir, P.M. & Math, S. B. (2015). Brief cognitive behavior therapy in patients with social anxiety disorder: a preliminary ınvestigation. Indian Journal of Psychological Medicine, 37 (1), 20-25.Planinc, R.T. (2008). Geographical education and values of space: a comparative assessment from five european countries. International Research in Geographical and Environmental Education, 17 (1).Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.Saboonchi, F., & Lundh, L.-G. (1997). Perfectionism, self-consciousness and anxiety. Personality and Individual Differences, 22(6), 921-928. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(96)00274-7.Salı, G. & Köksal – Akyol, A. (2014). Çalışan ve çalışmayan çocukların cinsiyetlerine göre arkadaşlık ilişkileri, sosyal destek algıları ve mükemmeliyetçiliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt 39, Sayı 173.Sapach, M.J.N.T, Carleton, R. N., Mulvogue, M.K., Weeks, J.W. & Heimberg, R.G. (2015). Cognitive constructs and social anxiety disorder: beyond fearing negative evaluation. Cognitive Behaviour Therapy, 44 (1), 63–73.Sapmaz, F. (2006). Üniversite öğrencilerinin uyumlu ve uyumsuz mükemmeliyetçilik özelliklerinin psikolojik belirti düzeyleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.Shaver, J. P. & Strong, W. (1976). Facing value decisions: rationale-building for teachers. Belmont, california: Wadsworth Pub. Co.Schlenker, B.R. and Leary, M.R. (1982). Social anxiety and self presentation: A conceptualization model. Psychological Bulletin, 92, 641-669.Shcherbakova, J. (2001). Moderating effects of selfefficacy on the relationship between perfectionism and depression among college student. Unpublished Doctoral Thesis, Mississippi State University, Mississippi.Schumacker, R.E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretıcal advances and empirical tests in 20 countries, Advances In Experimental Social Psychology, 25, 1-65.Seki, T. & Dilmaç, B.(2015). Predictor relationships between the values the adolescents have and their levels of subjective well-being and social appearance anxiety: a model proposal. Education and Science Vol 40, No 179 57-67.Sertelin, Mercan, Ç. & Yavuzer, H. (2017). Bilissel-davranısçı yaklasımla bütünlestirilmiş sosyal beceri eğitiminin ergenlerin sosyal kaygı düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:16 Sayı:63 (1187-1202). ISSN:1304-0278.Siegle, D. ve Schuler, P.A. (2000). Perfectionism differences in gifted middle students. Roeper Review, 23 (1) 39-44.Slade, P.D. and Owens, R.G. (1998). A dual process model of perfectionism based on reinforcement theory. Behavior Modification, 22, 372–390.Slaney, R B., Rice, G.K., Mobley, M., Trippi, J. & Ashby, J. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and Evaluation in Counselling and Development, 34, 130–144.Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positi& conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295-319.Stoeber, J., & Rambow, A. (2007). Perfectionism in adolescent school students: Relations with motivation, achievement and well-being. Personality and Individual Differences, 42(1), 1379- Stöeber, J. & Rennert, D. (2008). Perfectionism in school teachers: relation with stress appraisal, coping styles, and burnout. Anxiety, Stress and Coping, 21(1), 37-53.1389.Telef, B. B., & Ergün, E. (2013). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının yordayıcısı olarak öz-yeterlik. Journal of Theoretical Educational Science, 425.TDK (2017). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.TDK(2018).http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b0e877d075393.27208095. Erişim tarihi: 30.05.2018.Tuncer, B. & Voltan-Acar, N. (2006). Kaygı düzeyleri farklı üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin incelenmesi. Kriz Dergisi, 14, 1-15.Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi [Values education]. Ankara: Pegem Akademi.Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values. Educational Review, 52, 37-45.Wyatt, R., & Gilbert, P. (1998). Ddimensions of perfectionism: a study exploring their relationship with perceived social rank and status. Personality and Individual Differences, 24 (1), 71-79.Yalom, I. (2008). Ergen Terapisi, İstanbul: Prestij.Yazıcı – Çelebi, G.(2017). Ergenlerde Sosyal Kaygı ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi Cilt:25, No:5 1729-1736.Yıldız, M., Sezen, A., & Yenen, İ. (2007). İlahiyat fakültesi öğrencilerinde durumluluk sürekli kaygı düzeyleri ile akademik güdülenmeler arasındaki ilişkinin incelenmesi. D.E.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25, 213-239.Yıldız, M. (2017). Değerler eğitimi grup rehberliğinin üniversite öğrencilerinin ahlaki gelişim düzeylerine etkisi. Akademik Bakış Dergisi.Sayı: 63. ISSN:1694-528X.Yıldırım İ., Gençtanırım, D., Yalçın İ. & Baydan, Y. (2008). Academic achievement, perfectionism and social support as predictors of test anxiety. Hacettepe University Journal of Education. 34, 287-296.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDEKİ SOSYAL KAYGININ YORDAYICILARI OLARAK DEĞERLER VE MÜKEMMELİYETÇİLİK

Yıl 2019, Sayı: 49, 276 - 301, 24.01.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerindeki sosyal kaygının değerler
ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi bir
devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde okuyan 121 kız ( % 50.2) ve 120  erkek (%49.8) olmak üzere toplam 241
üniversite öğrencisinden oluşmaktadır.
Araştırma ilişkisel tarama modeline göre
yapılmıştır. Verilerin toplanmasında, üniversite öğrencileri için Sosyal Kaygı
Ölçeği, Schwartz Değerler Listesi ve Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları değerler ve mükemmeliyetçiliğin sosyal
kaygının (genel durumlarda sosyal kaçınma, olumsuz değerlendirilme korkusu,
yeni durumlarda sosyal kaçınma, huzursuzluk duyma) önemli bir yordayıcısı
olduğu söylenebilir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, ilgili alan
yazın çerçevesinde tartışılarak öneriler sunulmuştur.



Anahtar Sözcükler: Sosyal Kaygı, Değerler,
Mükemmeliyetçilik

Kaynakça

  • Adler, A. (1956). Striving for superiority. (H. L. Ansbacher & R. Ansbacher (Eds.), The individual psychology of Alfred Adler: A systematic presentation in selections from his writings (pp. 101–125). New York: Harper & Row.Akyol, Ş. (2010). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan sevgi temasının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.A. P. A. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (5th ed.). Washington D.C: American Psychiatric Association; Ashby, J., & Kottman, T. (1996). Inferiority as a distinction between normal and neurotic perfectionism. Individual Psychology: Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice. 52 (3), 237–245.Ashby, J. S. & Rice, K. G. (2002). Perfectionism, dysfunctional attitudes, and self-esteem: A structural equations analysis. Journal of Counselling and Development, 80 (2), 197-203.Baş, V. & Hamarta, E. (2015). Üniversite öğrencilerinde değerler ve yaşamın anlamı arasındaki ilişki. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 13, No. 29, 369-391.Beidel, D.,C., Neal, A.M. & Lederer, A.S. (1991). The feasibility and validity of a daily diary for the assessment of anxiety in children. Behavior Therapy, 22, 505-517.Bilge, F. & Kellecioğlu, H. (2008). Psychometric properties of the brief fear of negative evaluation scale turkish form. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 21–25Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar [Method and practical studies in social psychology]. Sistem Yayınları, İstanbul.Blatt, S. J. (1995). The destructiveness of perfectionism. American Psychologist, 50,1003–1020.Bruch, M. A. & Heimberg, RG., (1994). Differences in perceptions of parental and personal characteristics between generalized and nongeneralized social phobias. Journal of Anxiety Disorders, 8, 155-168.38.Byrne, B.M. (2010). Structural equation modeling with amos: Basic concepts, applications, and programming, (2nd ed.). New York –London: Taylor & Francis Group.Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Burger, J. M. (2006). Kişilik. (Çev. İ. D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.Burns, D.D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, 41 (34), 70–76.Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, O., Karadeniz, S. & Demirel, F. (2008). Scientific research methods. Ankara: Pegem A.Carrigan, M. H., & Randall, C. L. (2003). Self-medication in social phobia: a review of the alcohol literature. Addictive Behaviors, 28, 269–284.Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London: Routledge Falmer.Craddock, A. E., Church, W., Harrison, F. ve Sands, A. (2010). Family of origin qualities as predictors of religious dysfunctional perfectionism. Journal of Psychology and Theology , 38 (3), 205-214.Crome, E., Grove, R., Baillie, A. J., Sunderland, M., Teesson, M. & Slade, T. (2015). DSM-IV and DSM-5 social anxiety disorder in the Australian community. Australian ve New Zealand Journal of Psychiatry, 49 (3), 227-235.Çankaya, B. (2007). Lise I. ve II. sınıf öğrencilerinin algılanan benlik saygısının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.Çam, Z., Deniz Z., K, & Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, Cilt. 39, Sayı 173.Çalışkur, A., Demirhan, A.,& Bozkurt, S. (2012). Değerlerin belirli meslek alanları ve demografik değişkenlere göre incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1).Çerkez, Y. (2012). Perfectıonısm ın middle-school children: ıts relations to parental authority and self-esteem. H. Ü. Egitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), Özel Sayı 1, 66-77.Çelik, E, Arıcı Özcan, N. & Turan, M. E. (2014). The perceptıon of school ıneffıcacy, socıal prescrıbed perfectıonısm and selfappraısal as predıctors of adolescents’lıfe satısfactıon. Journal of Theory and Practice in Education, 10(4): 1143-1155. ISSN: 1304-9496.Demir, T. (1997). Çocuk ve ergenlerde sosyal fobi: epidemiyolojik bir çalışma. Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi.Deniz, M.E. (2006). Ergenlerde Bağlanma Stilleri ve Çocukluk İstismarları ve Suçluluk –Utanç Arasındaki İlişki. EurasianJournal of Educational Research, 22, 89-99.Dilmaç, B (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.Dilmaç, B., Deniz, M. & Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.Dilmaç, B., Aydoğan, D., Koruklu, N. & Deniz, M. E. (2009). İlköğretim öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin mantıkdışı inançlarla açıklanabilirliği. İlköğretim Online, 8(3), 720-728.Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi [Values education]. In C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (pp. 255-286). Ankara: Pegem A.Elion, A. A., Wang, K. T., Slaney, R. B. & French, B. H. (2012). Perfectionism in African American students: Relationship to racial identity, GPA, self-esteem, and depression. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, (6), 1-10.Emre, Y. & Yapıcı, A. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarının değer yönelimleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10(2). 329-350. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 7764. ISSN: 1308-2140, Ankara.Enns, M. W.,& Cox, B. J. (1999). Perfectionism and depression symptom severity in major depressive disorder. Behaviour Research and Therapy, 37, 783-794.Eren- Gümüş, A. (2010). Sosyal Kaygı İle Başa Çıkma. Ankara: Nobel Yayın DağıtımErkan, Z. (2002). Sosyal kaygı ve kendilik sunum yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (23), 7–13.Erkan, Z., Güçray, S. & Çam, S. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 64-75.Erozkan, A. (2009). The relationship between attachment styles and social anxiety: an investigation with Turkish university students. Social Behavior And Personality: An International Journal, 37, 835-844.Essau, C.A., Conradt, J, Petermann, F. (1999) Frequency and comorbidity of social phobia and social fears in adolescents. Behaviour Research and Therapy 37, 831-843.Feist, G.J. & Rosenberg, E.L. (2009), Psychology: making connections. Mc-Graw-Hill, USA.Flett, G.L., Hewitt R.L., Blankstein K.R. & O'Brien, S. (1991) Perfectionism and learned resourcefulness in depression and selfesteem. Personality Individual Differences; 12(1), 61-68.Flett, G. L., Hewit, P. L., & De Rosa, T. (1996). Dimensions of perfectionsim psychosocial adjusment and social skills. Personal Individual Difference, 20 (2), 143-150.Flett, G.L, Hewitt, P.L (2002) Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. Flett GL, Hewitt PL, editors. Perfectionism: theory, research, and treatment. Washington: American Psychological Association, 5-30.Flett, G. L., Greene, A., & Hewitt, P. L. (2004), Dimensions of perfectionism and anxiety sensitivity. Journal of Rational-Emotive & Cognitive Behavior Therapy, 22 (1), 39- Flett, G. L., Besser, A., & Hewitt, P. L. (2005). Perfectionism, ego defense styles, and depression: A comparison of self-reports versus informant ratings. Journal of Personality, 73, 1355-1396. 57.Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C. & Rosenblate, R. (1990). The dimentional of perfectionism. The Cognitive Therapy And Research, 14 (5), 449-468.Gilman, R., &. Ashby, J. (2003). Multidimensional perfectionism ın a sample of middle school students: an exploratory ınvestigation. Psychology in the Schools, 40 (6), 677-689.Greenspot, T.S. (2008). Making sense of error: a view of the origins and treatment of perfectionism. American Journal of Psychotherapy, 62 (3), 263-282.Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar: Ahlâk Psikolojisi, Ahlâki Değerler & Ahlâki Gelişme. İstanbul: Ötüken Neşriyat.Göç, Z. (2008). Predictive role of perfectionism on academic achievement and life satisfaction. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Halstead, J.M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30 (2), 169-202.Hamachek, D.E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology: A Journal of Human Behavior, 15, 27-33.Hamilton V. (1975) Socialization anxiety and information processing: a capacity model of anxiety induced performance deficits. Sarason IG, Spielberger CD. [Eds.) Stress and Anxiety. Hemisphere, WA:502-504.Heckelman, L.R. & Schneier, F.R. (1995). Diagnostic issues. Richard G. Heimberg, Michael R. Liebowitz, Debra A. Hope ve Franklin, R. Schneier (Ed.) Social phobia: diagnosis, assessment, and treatment içinde (pp.3-20). New York: Guilford Press.Horney, K. (1975). Nevrozlar ve insan gelişimi, öz geliştirme kavgası.(Çev. S. Budak). İstanbul: Öteki Yayınevi.İşler S. & Dilmaç, B. (2016). Explanatory and predictor relationships between forgiving behaviors, social anxiety levels and values of convict-prisoners in penal ınstitutions. Social Sciences and Education Research Review(3) 1 87-100 . ISSN 2(392-9683.İmamoğlu, E. O. & Karakitapoğlu – Aygün. Z. (1999). 1970’lerden 1990’lara değerler: üniversite düzeyinde gözlenen zaman, kuşak ve cinsiyet farklılıkları. Türk Psikoloji Dergisi, 1-22.İzgiç, F., Akyüz, G., Doğan, O. & Kuğu, N. (2000). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobi yaygınlığı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 1, 207-214.Işık, E.,(1996). Anksiyete Bozuklukları ;Somatoform Bozukluklar, Dissosiyatif Bozukluklar, Yapay Bozukluklar, Ankara: Kent MatbaasıIşık, E. & Işık Taner, Y. (2006). Çocuk, Ergen ve Erişkinlerde Anksiyete Bozuklukları. İstanbul: Golden Print.Jansson‐Fröjmark, M. ve Linton, S. J. (2007). Is perfectionism related to pre‐existing and future insomnia? A prospective study. British journal of clinical psychology , 46 (1), 119-124.Karababa,A. & Dilmaç, B. (2016). Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları olarakta ve değerler. Eğitim ve Bilim, Cilt 41, Sayı: 187 63-77.Karababa, A. & Acun Kapıkıran, N. (2014). Psikolojik danışmanlarda olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik düzeylerinin iş ve yaşam doyumunu yordamadaki rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (42), 138-147.Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım.Kaya F. & Peker, A . (2016). The relationship between perfectionism and forgiveness of university students: the mediator role of emotional ıntelligence. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (4), 1086-1094. DOI: 10.21547/jss.265492.Kaya, Z., İkiz, F. E. & Asıcı E. (2017). Lise öğrencilerinin değer yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 3, 10, 73-88.31, 662-674.Kawamura, K. Y., & Frost, R. O. (2004). Self-concealment as a mediator ın the relationship between perfectionism and psychological distress. Cognitive Therapy and Research, 28 (2), 183-191.Kawamura, K. Y., Hunt, L., Frost, R. O., & DiBartolo, M. P. (2001). Perfectionism, anxiety, and depression: are the relationships ındependent? Cognitive Therapy and Research, 25 (3), 291-301.Kesici Ş. (2014). Human values as predictors of motivational beliefs in high school students. Anthropologist, 18(3), 869-875.Kesici Ş. (2015). Psychological needs as predictors of human values in high school students.. Anthropologist, 19(2): 499-506.Keskin, G. & Orgun, F. (2007). Bir grup üniversite öğrencisinde sosyal fobi yaşama durumlarının ve başa çıkma stratejilerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 262–270.Kieffer KM, Reese R J.( 2009). Measurement of test and study w orry and emotionality in college students: a psychometric evaluation of the test and study attitudes inventory. Educ Psychol Meas 69:303-321.Kohlberg, L. (1981). Moral Stages and the Idea of Justice: Essays on Moral Development. New York.Koyuncu, A. (2012). Sosyal Fobi. İstanbul: Liman.Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.Leary, M. R. (1982). Social anxiety. (Ed. In L. Wheeler). Review of Personality and Social Psychology (Vol. 3).Beverly Hills: Sage.Leary, M. R. (1983). Social anxiousness: the construct and its measurement. Journal of Personality Assessment, 47,66-75.Leary, M. R. & Kowalski, R. M., (1995). Social anxiety. Newyork: Guilford Press.Leary, M. R. (2001). Social anxiety as an early warning system: a refinement and extension of the self-presentational theory of social anxiety. In S. GMısırlı-Taşdemir, Ö. (2004). Üstün Yetenekli Çocuklarda, Mükemmeliyetçilik, Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı, Kontrol Odağı, Öz Yeterlilik ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.Mills, A.C., Grant, D.M., Judah, M.R. & Lechner, W.V. (2014). Consequences of anticipatory processing on cognitive symptoms of social anxiety. Anxiety, Stress, & Coping, 27 ( 4), 394–409.Mert, A. (2014). Sistemik aile yönelimli psiko-eğitim programının değerler, algılanan sosyal destek ve çift uyumuna etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.Mobley, M., Slaney, R. B. & Rice, K. G. (2005). Cultural validity of the almost perfect scale-revised for african american college students. Journal of Counseling Psychology, 4(52), 629–639.Norton, A. R., Abbott, M. J., Norberg, M. M. & Hunt, C. (2015). A systematic review of mindfulness and acceptance-based treatments for social anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology, 71 (4), 283–301. Ommundsen, Y., Roberts, G. C., Lemyre. P. & Miller. B. W. (2005). Peer relationships in adolescent competitive soccer: Associations to perceived motivational climate, achievement goals and perfectionism. Journal of Sports Sciences, 23(9), 977-989.Özbay, Y., & Palancı, M. (2001). Sosyal kaygı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 5-7.Özcan, Z. & Erol, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer ilişkisi (Karabük örneği). Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 913-947. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1091.Patch, A. R. (1984). Reflections on perfection. American Psychologist, 39 (4), 386–390.Peker, A & İskender, M. (2015). İnsani değerler yönelimli psiko-eğitim programının siber zorbalık üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1): 11-22.Pinjarkar, R.G., Sudhir, P.M. & Math, S. B. (2015). Brief cognitive behavior therapy in patients with social anxiety disorder: a preliminary ınvestigation. Indian Journal of Psychological Medicine, 37 (1), 20-25.Planinc, R.T. (2008). Geographical education and values of space: a comparative assessment from five european countries. International Research in Geographical and Environmental Education, 17 (1).Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.Saboonchi, F., & Lundh, L.-G. (1997). Perfectionism, self-consciousness and anxiety. Personality and Individual Differences, 22(6), 921-928. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(96)00274-7.Salı, G. & Köksal – Akyol, A. (2014). Çalışan ve çalışmayan çocukların cinsiyetlerine göre arkadaşlık ilişkileri, sosyal destek algıları ve mükemmeliyetçiliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt 39, Sayı 173.Sapach, M.J.N.T, Carleton, R. N., Mulvogue, M.K., Weeks, J.W. & Heimberg, R.G. (2015). Cognitive constructs and social anxiety disorder: beyond fearing negative evaluation. Cognitive Behaviour Therapy, 44 (1), 63–73.Sapmaz, F. (2006). Üniversite öğrencilerinin uyumlu ve uyumsuz mükemmeliyetçilik özelliklerinin psikolojik belirti düzeyleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.Shaver, J. P. & Strong, W. (1976). Facing value decisions: rationale-building for teachers. Belmont, california: Wadsworth Pub. Co.Schlenker, B.R. and Leary, M.R. (1982). Social anxiety and self presentation: A conceptualization model. Psychological Bulletin, 92, 641-669.Shcherbakova, J. (2001). Moderating effects of selfefficacy on the relationship between perfectionism and depression among college student. Unpublished Doctoral Thesis, Mississippi State University, Mississippi.Schumacker, R.E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretıcal advances and empirical tests in 20 countries, Advances In Experimental Social Psychology, 25, 1-65.Seki, T. & Dilmaç, B.(2015). Predictor relationships between the values the adolescents have and their levels of subjective well-being and social appearance anxiety: a model proposal. Education and Science Vol 40, No 179 57-67.Sertelin, Mercan, Ç. & Yavuzer, H. (2017). Bilissel-davranısçı yaklasımla bütünlestirilmiş sosyal beceri eğitiminin ergenlerin sosyal kaygı düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:16 Sayı:63 (1187-1202). ISSN:1304-0278.Siegle, D. ve Schuler, P.A. (2000). Perfectionism differences in gifted middle students. Roeper Review, 23 (1) 39-44.Slade, P.D. and Owens, R.G. (1998). A dual process model of perfectionism based on reinforcement theory. Behavior Modification, 22, 372–390.Slaney, R B., Rice, G.K., Mobley, M., Trippi, J. & Ashby, J. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and Evaluation in Counselling and Development, 34, 130–144.Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positi& conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295-319.Stoeber, J., & Rambow, A. (2007). Perfectionism in adolescent school students: Relations with motivation, achievement and well-being. Personality and Individual Differences, 42(1), 1379- Stöeber, J. & Rennert, D. (2008). Perfectionism in school teachers: relation with stress appraisal, coping styles, and burnout. Anxiety, Stress and Coping, 21(1), 37-53.1389.Telef, B. B., & Ergün, E. (2013). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının yordayıcısı olarak öz-yeterlik. Journal of Theoretical Educational Science, 425.TDK (2017). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.TDK(2018).http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b0e877d075393.27208095. Erişim tarihi: 30.05.2018.Tuncer, B. & Voltan-Acar, N. (2006). Kaygı düzeyleri farklı üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin incelenmesi. Kriz Dergisi, 14, 1-15.Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi [Values education]. Ankara: Pegem Akademi.Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values. Educational Review, 52, 37-45.Wyatt, R., & Gilbert, P. (1998). Ddimensions of perfectionism: a study exploring their relationship with perceived social rank and status. Personality and Individual Differences, 24 (1), 71-79.Yalom, I. (2008). Ergen Terapisi, İstanbul: Prestij.Yazıcı – Çelebi, G.(2017). Ergenlerde Sosyal Kaygı ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi Cilt:25, No:5 1729-1736.Yıldız, M., Sezen, A., & Yenen, İ. (2007). İlahiyat fakültesi öğrencilerinde durumluluk sürekli kaygı düzeyleri ile akademik güdülenmeler arasındaki ilişkinin incelenmesi. D.E.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25, 213-239.Yıldız, M. (2017). Değerler eğitimi grup rehberliğinin üniversite öğrencilerinin ahlaki gelişim düzeylerine etkisi. Akademik Bakış Dergisi.Sayı: 63. ISSN:1694-528X.Yıldırım İ., Gençtanırım, D., Yalçın İ. & Baydan, Y. (2008). Academic achievement, perfectionism and social support as predictors of test anxiety. Hacettepe University Journal of Education. 34, 287-296.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Mert 0000-0003-0653-2297

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Mert, A. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDEKİ SOSYAL KAYGININ YORDAYICILARI OLARAK DEĞERLER VE MÜKEMMELİYETÇİLİK. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(49), 276-301.