Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN DERSİNE YÖNELİK KAYGI NEDENLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 50, 71 - 89, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.393854

Öz

Öğrenmeyi etkileyen önemli faktörlerden biri de
derse karşı geliştirilen kaygıdır. Bu araştırmada, öğrencilerde fen dersine
yönelik kaygıya yol açan nedenleri belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma
2017-2018 eğitim-öğretim yılının ilk döneminde yürütülmüş olup, araştırmaya 6.,
7. Ve 8. Sınıfta öğrenim gören toplam 296 ortaokul öğrencisi katılmıştır.
Öğrencilerin görüşleri doğrultusunda elde edilen veriler içerik analizi
tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak için
öğrencilerin yazılı görüşleri iki araştırmacı tarafından ayrı ayrı
kodlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrenciler fen dersine yönelik
kaygılarının nedenlerini; derse (%55,4), öğretmenlerine (%26,7), kendilerine
(%3,4), sosyal çevrelerine (%4,1), geçmişteki bazı yaşanmış olaylara (%1,7) ve
mesleki kaygılara (%3,4) bağlamıştır. Görüşleri alınan öğrencilerin %2,4’ü fen
dersine ilişkin her şeyin onları kaygılandırdıklarını belirtirken, %3’ü ise fen
dersine yönelik hiçbir kaygı duymadıklarını belirtmişlerdir. Bu araştırmanın sonuçlarının,
aile ve öğretmenlere öğrencilerdeki fen dersine yönelik kaygısıyla başa
çıkabilmeleri için yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Fen kaygısının
nedenlerinin anlaşılması, öğretmenlerin derslerini tasarlamaları açısından da
önemlidir. 

Kaynakça

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Aydın.
  • Akçöltekin, A. ve Doğan, S. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 2, p. 13-29.
  • Atwater, M.M., Gardner, C.M. & Wiggins, J. (1995). A study of urban middle school students with high and low attitudes toward science. Journal of Research in Science Teaching, 32, 665–77.
  • Avcı, F. ve Kırbaşlar, F.G. (2017). Determination of factors affecting the science anxiety levels of secondary school students. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education,11(1), 401-417.
  • Burkovik, Y. (2010). Kaygılanacak Ne Var!, 12, İstanbul: Timaş Yayınları
  • Cassady, C. J. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning And Instraction, 14, 569–572.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Dawson, R.H., (2001). Effects of Test Anxiety and Evaluate Threat on Students Achievement and Motivation, Journal of Educational Research, 94(5), 284-290.
  • Enright, M., Baldo, T.D. and Wykes, S.D. (2000). The efficacy of eye movement desensitization and reprocessing therapy technique in the treatment of test anxiety of college students. Journal of College Counseling. 3(1), 36-49.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11 (1). 85-95.
  • Greenburg, S. L. & Mallow, J.V. (1982). Treating science anxiety in a university counseling center, The Personel and Guidance Journal, 61 (1), 48-50.
  • Gömleksiz, M, N., Yüksel, Y (2003) İlköğretim 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin kaygıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 3, 71-81.
  • Hassan, G. (2008). Attitudes toward science among Australian tertiary and secondary school students. Research in Science & Technological Education, 26 (2), 129-147.
  • Jegede, S.A. (2007). Students’ anxiety towards the learning of chemistry in some Nigerian secondary schools. Educational Research and Review, 2(7), 193-197.
  • Kağıtçı, B. (2014). Fen dersine yönelik kaygı ölçeği geliştirilmesi ve ortaokul öğrencilerinin fen dersi kaygı ile tutum puanlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya
  • Kağıtçı, B. & Kurbanoğlu, N. İ. (2013). “Fen ve teknoloji dersine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması” Türk Fen Eğitimi Dergisi. 10 (3), 2013.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, A. (2014). “Science anxiety among failing students”. Elementary Education Online. 13 (2), 518-525.
  • Krylova, I. (1997). Investigation of Causes of Differences in Student Performance on the Topics of Stereochemistry and Reaction Mechanisms in an Undergraduate Organic Chemistry Course. Ph. D. Thesis. Catholic University of America, Washington, D. C.
  • Mallow, J. (1986). Science Anxiety. Clearwater, FL: H&H Publication.
  • Mallow, J.V. (1994). Gender-related science anxiety: A first binational study. Journal of Science Education and Technology, 3 (4), 227-238.
  • Mallow, J.V. & Greenburg, S.L. (1983). Science anxiety and science leaming. The Physics Teacher, 95– 99.
  • Mallow J.V., Kastrup H., Bryant, F.B., Hislop, N., Shefner, R. & Udo, M. (2010). Science anxiety, science attitudes, and gender: interviews from a binational study. Journal of Science Educational Technology, 19, 356-369.
  • Marso, R.N. & Pigge, F. L. (1998). A longitudinal study of relationships between attitudes toward teaching, anxiety about teaching, self-perceived effectiveness, and attrition from teaching. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators, Dallas, TX.
  • Mortimer ve Scott (2003). Mortimer, E. F., & Scott, P. H. (2003). Meaning making in secondary science classrooms. Maidenhead: Open University Press.
  • Mwamwenda, T.S. (1994). Gender differences in scores on test anxiety academic achievement among south african university graduate students. South African Journal of Psychology, 24(4), 228-231.
  • Osborne, J., Simon, S. ve Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25 (9), 1049-1079.
  • Öner, N.; Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1985. [51] Öner, N. Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden
  • Özkan, K. K. (20 Eylül 2017). Kaygı (Anksiyete). Erişim: http://www.sokrates-psikiyatri.com.tr/index.php/makaleler/detay/18
  • Pan, V. L. ve Cenk, A. (2015). Eğitim fakültesinde yabancı dil dersi alan öğrencilerin yabancı dil dersine yönelik tutumlarının ve sınıf kaygılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi,14(55), 79-97.
  • Raymond R. W. (2003). The Development of an Instrument to Assess Chemistry Perceptions.Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of, Ph. D., 22-23.
  • Sağır, Uluçınar, Ş (2014). İlköğretim öğrencilerine yönelik kaygı ölçeği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 37.
  • Seligman Walkman, M. E. P., Walker, E. F. Ve Rossenhan, D. L. (2001). Abnormal Psychology (4thedition). N. Y.: W. W. Norton & Company, Inc.
  • Spielberger, C. (1995). Preliminary professional manual for the test anxiety inventory. palo alto, c. a: consulting psychologists press.
  • Taşdemir, C. (2015). “Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin belirlenmesi”. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 5(1).
  • Turner, R. C. ve Lindsay, H. A. (2003). Gender differences in cognitive and noncognitive factors related to achievement in organic chemistry. Journal of Chemical Education, 80 (5), 563-568.
  • Uçak, E. (2014). Öğretmen adaylarının fen öğretiminde kullandıkları iletişimsel yaklaşım türleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Udo, M.K., Ramsey, G.P. & Mallow, J.V. (2004). Science anxiety and gender in students taking general education science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13 (4),435-446.
  • Yıldırım, B. (2015). Fen bilimleri öğrenme kaygı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Muş Alpaslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (1) 33-43.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yürük, N. (2011). The predictors of preservice elementary teachers’ anxiety about teaching science. Journal of Baltic Science Education, 10 (1), 17-26.

EXAMINING THE REASONS OF SCIENCE COURSE ANXIETY IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Yıl 2019, Sayı: 50, 71 - 89, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.393854

Öz

One of the most important factors which affect
learning is the level of students’ anxiety towards the course. This study aims
to identify the reasons of students’ anxiety towards science course. The study
was conducted in the first semester of 2017-2018 education year and 296
secondary school students in total in 6th, 7th and 8th
grades participated in the study. Content analysis technique was used for
analysis of data obtained in accordance with students’ views. For reliability
of analysis, written expressions of students were coded by two researchers,
respectively. According to findings of research, students attribute the reasons
of science anxiety to the course (55,4%), teachers (26,7%), their own
inadequacies (3,4%), social environments (4,1%), their past experiences (1,7%)
and professional anxiety (3,4%). While 2,4 % of students claim that almost
everything makes them anxious about science course; 3 percent of students
expressed nothing of any anxiety towards science course. It is thought that the
findings of this study will play a guiding role for parents and teachers when
coping with students’ science anxiety. Understanding the reasons of science
anxiety is crucial for teachers in the process of designing their instruction.

Kaynakça

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Aydın.
  • Akçöltekin, A. ve Doğan, S. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 2, p. 13-29.
  • Atwater, M.M., Gardner, C.M. & Wiggins, J. (1995). A study of urban middle school students with high and low attitudes toward science. Journal of Research in Science Teaching, 32, 665–77.
  • Avcı, F. ve Kırbaşlar, F.G. (2017). Determination of factors affecting the science anxiety levels of secondary school students. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education,11(1), 401-417.
  • Burkovik, Y. (2010). Kaygılanacak Ne Var!, 12, İstanbul: Timaş Yayınları
  • Cassady, C. J. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning And Instraction, 14, 569–572.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Dawson, R.H., (2001). Effects of Test Anxiety and Evaluate Threat on Students Achievement and Motivation, Journal of Educational Research, 94(5), 284-290.
  • Enright, M., Baldo, T.D. and Wykes, S.D. (2000). The efficacy of eye movement desensitization and reprocessing therapy technique in the treatment of test anxiety of college students. Journal of College Counseling. 3(1), 36-49.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11 (1). 85-95.
  • Greenburg, S. L. & Mallow, J.V. (1982). Treating science anxiety in a university counseling center, The Personel and Guidance Journal, 61 (1), 48-50.
  • Gömleksiz, M, N., Yüksel, Y (2003) İlköğretim 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin kaygıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 3, 71-81.
  • Hassan, G. (2008). Attitudes toward science among Australian tertiary and secondary school students. Research in Science & Technological Education, 26 (2), 129-147.
  • Jegede, S.A. (2007). Students’ anxiety towards the learning of chemistry in some Nigerian secondary schools. Educational Research and Review, 2(7), 193-197.
  • Kağıtçı, B. (2014). Fen dersine yönelik kaygı ölçeği geliştirilmesi ve ortaokul öğrencilerinin fen dersi kaygı ile tutum puanlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya
  • Kağıtçı, B. & Kurbanoğlu, N. İ. (2013). “Fen ve teknoloji dersine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması” Türk Fen Eğitimi Dergisi. 10 (3), 2013.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, A. (2014). “Science anxiety among failing students”. Elementary Education Online. 13 (2), 518-525.
  • Krylova, I. (1997). Investigation of Causes of Differences in Student Performance on the Topics of Stereochemistry and Reaction Mechanisms in an Undergraduate Organic Chemistry Course. Ph. D. Thesis. Catholic University of America, Washington, D. C.
  • Mallow, J. (1986). Science Anxiety. Clearwater, FL: H&H Publication.
  • Mallow, J.V. (1994). Gender-related science anxiety: A first binational study. Journal of Science Education and Technology, 3 (4), 227-238.
  • Mallow, J.V. & Greenburg, S.L. (1983). Science anxiety and science leaming. The Physics Teacher, 95– 99.
  • Mallow J.V., Kastrup H., Bryant, F.B., Hislop, N., Shefner, R. & Udo, M. (2010). Science anxiety, science attitudes, and gender: interviews from a binational study. Journal of Science Educational Technology, 19, 356-369.
  • Marso, R.N. & Pigge, F. L. (1998). A longitudinal study of relationships between attitudes toward teaching, anxiety about teaching, self-perceived effectiveness, and attrition from teaching. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators, Dallas, TX.
  • Mortimer ve Scott (2003). Mortimer, E. F., & Scott, P. H. (2003). Meaning making in secondary science classrooms. Maidenhead: Open University Press.
  • Mwamwenda, T.S. (1994). Gender differences in scores on test anxiety academic achievement among south african university graduate students. South African Journal of Psychology, 24(4), 228-231.
  • Osborne, J., Simon, S. ve Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25 (9), 1049-1079.
  • Öner, N.; Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1985. [51] Öner, N. Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden
  • Özkan, K. K. (20 Eylül 2017). Kaygı (Anksiyete). Erişim: http://www.sokrates-psikiyatri.com.tr/index.php/makaleler/detay/18
  • Pan, V. L. ve Cenk, A. (2015). Eğitim fakültesinde yabancı dil dersi alan öğrencilerin yabancı dil dersine yönelik tutumlarının ve sınıf kaygılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi,14(55), 79-97.
  • Raymond R. W. (2003). The Development of an Instrument to Assess Chemistry Perceptions.Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of, Ph. D., 22-23.
  • Sağır, Uluçınar, Ş (2014). İlköğretim öğrencilerine yönelik kaygı ölçeği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 37.
  • Seligman Walkman, M. E. P., Walker, E. F. Ve Rossenhan, D. L. (2001). Abnormal Psychology (4thedition). N. Y.: W. W. Norton & Company, Inc.
  • Spielberger, C. (1995). Preliminary professional manual for the test anxiety inventory. palo alto, c. a: consulting psychologists press.
  • Taşdemir, C. (2015). “Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin belirlenmesi”. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 5(1).
  • Turner, R. C. ve Lindsay, H. A. (2003). Gender differences in cognitive and noncognitive factors related to achievement in organic chemistry. Journal of Chemical Education, 80 (5), 563-568.
  • Uçak, E. (2014). Öğretmen adaylarının fen öğretiminde kullandıkları iletişimsel yaklaşım türleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Udo, M.K., Ramsey, G.P. & Mallow, J.V. (2004). Science anxiety and gender in students taking general education science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13 (4),435-446.
  • Yıldırım, B. (2015). Fen bilimleri öğrenme kaygı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Muş Alpaslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (1) 33-43.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yürük, N. (2011). The predictors of preservice elementary teachers’ anxiety about teaching science. Journal of Baltic Science Education, 10 (1), 17-26.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Uçak 0000-0003-2897-6462

Serkan Say 0000-0002-0917-8660

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Uçak, E., & Say, S. (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN DERSİNE YÖNELİK KAYGI NEDENLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 71-89. https://doi.org/10.21764/maeuefd.393854