Araştırmanın amacı, eğitim
yöneticileri ve öğretmenlerin akademisyen kavramına ilişkin algılarına
metaforlar aracılığı ile ulaşmaktır. Ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre
belirlenen 232 öğretmen ve 34 eğitim yöneticisi araştırmanın çalışma grubunu
oluşturmaktadır. Veri toplama aşamasında “Akademisyen …. gibidir, çünkü …..”
şeklinde bir form oluşturulmuş ve
çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan olgubilim deseninde kurgulanmış ve veriler içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Metaforlar, yapılan açıklamalar dikkate alınarak “araştırmacı, ışık
kaynağı, rehber, bilgi hazinesi ve yapı taşı” şeklinde 5 olumlu kavramsal
kategori altında toplanmıştır. Eğitim yöneticileri en fazla “ışık ve güneş”
metaforunu kullanırken öğretmenler de en çok “ışık ve araştırmacı”
metaforlarını kullanmıştır. Eğitim yöneticileri olumlu olarak akademisyenlerin
“ışık kaynağı” olma yönüne; öğretmenler ise “araştırmacı” yönüne vurgu
yapmıştır. Diğer taraftan yapılan açıklamalara göre “kendini beğenmiş, köle,
bal yapmayan arı, parazit, asosyal, iş bitirici” şeklinde 6 olumsuz kavramsal
kategori oluşturulmuştur. Akademisyen hakkındaki olumsuz düşünceler ifade
edilirken, eğitim yöneticileri “köstebek, eşek arısı, ahtapot ve ailesini
unutan” metaforlarını kullanmıştır. Öğretmenler ise en fazla “çokbilmiş,
ukala/egoist ve kopyacı” metaforlarına yoğunlaşmıştır. Eğitim yöneticileri olumsuz
olarak akademisyenlerin “asosyal” yönüne değinirken; öğretmenler ise “kendini
beğenmiş” yönüne vurgu yapmıştır. Ayrıca, sadece öğretmenler tarafından “eş,
kaktüs, karbon” şeklinde iki yönlü (olumlu/olumsuz) metaforlar ve hiçbir
kategoriye girmeyen 6 adet metafor oluşturulmuştur.
The aim of this study is to examine education
managers' and teachers' perceptions towards academician concept through
metaphors. The study group consisted of 232 teachers and 34 education managers
determined according to convenience sampling method. In the data collection
process, a form was designed such as "Academician is like ..., because
..." and were administered by online to participants. The study was
designed by phenomenology which is one of the qualitative research methods and
the data were analyzed by content analysis. Metaphors were grouped under 5
positive conceptual categories as “researcher, light source, guide, information
treasure and building block. While education managers used the "light and
sun" metaphors, teachers used
“light and researcher" metaphors. Education managers positively
stated that academicians were “light sources", teachers also emphasized
that academicians were “researcher”. On
the other hand, 6 negative conceptual categories such as “self-righteous,
slave, non-honey bee, parasite, asocial, get things done” were created
according to the explanations. When expressing negative thoughts about the
academician, education managers used metaphors that "mole, wasp, octopus,
forget their families". Teachers mostly focused on metaphors of “smart
aleck, cocky/egoist and copycat”. Education managers negatively referred to the
“asocial” aspect of academics. Teachers emphasized the "self-righteous”
aspect. Moreover, two-way (positive / negative) metaphors such as “spouse,
cactus, carbon" and 6 metaphors that do not fall into any category were
created by the teachers alone.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 53 |