Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİNİN KEMAN ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞÖTESİ FARKINDALIK DÜZEYİNE ETKİSİ

Yıl 2020, Sayı: 53, 435 - 457, 31.01.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.632135

Öz

Bu araştırmanın amacı “Anlamayı İzleme Stratejilerine Yönelik
Uygulamaların, Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi
Anabilim Dalları’nda öğrenim görmekte olan keman öğrencilerinin bilişötesi
farkındalık düzeyine etkilerinin ortaya konmasıdır. Araştırmada karma yöntem
kullanılmış olup Araştırmanın deneysel kısmında deney kontrol gruplu öntest-
sontest modeli kullanılmış ve nitel boyutta ise durum çalışması olarak
belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda Deney ve Kontrol gruplarının bilişötesi
farkındalık düzeyleri sontest puanları, “bilişin bilgisi” temel boyutunda
“açıklayıcı bilgi”, “prosedürel bilgi” ve “durumsal bilgi” alt boyutlarında ve
“bilişin düzenlenmesi” temel boyutunda “planlama”, “izleme”, “değerlendirme”,
“hata ayıklama” ve “bilgi yönetme” alt boyutlarında deney grubu lehine anlamlı
bir farklılık göstermiştir. Kontrol grubundaki katılımcıların bilişötesi
farkındalık düzeyleri toplamda ve tüm alt boyutlarda sontestlerde öntestlere
göre farklılık göstermemiştir.  Görüşme
sorularından elde edilen bulgulara göre anlamayı izleme stratejilerine dayalı
bireysel uygulamaların, öğrencilerin kendi çalışmalarını planlama, kendi
kendini yönlendirme, hatalarını fark edip düzeltmeye çalışma ve çalışmaya
güdülenme bakımından etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Balcı, A. (1995). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Benton, C.W. (2013). Müzik derslerinde metabilişselliği teşvik etmek. Müzik Eğitimcileri Dergisi, 100 (2), 52-59.
  • Blakey, E.,Spence, S. (1990). Developing Metacognition. https://eric.ed.gov/?id=ED327218 sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J.W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (S. B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Eğiten.
  • Demir, Ö. (2009). Bilişsel koçluk yöntemiyle öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin epistemolojik inançlarına, bilişsel farkındalık becerilerine, akademik başarılarına ve bunların kalıcılıklarına etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Flavell, J. H. (1963). The Developmental Psychology of Jean Piaget. New Jersey: .D. Van Nostrand Company, Inc. Princeton.
  • Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906.
  • Gelen, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Mayer, R. E. (1996). Learning strategies for making sense out of expository text: The SOI model for guiding three cognitive processes in knowledge construction. Educational Psychology Review, 8(4), 357-371.
  • Özer, B. (1998). “Öğrenmeyi öğretme”. (A. Hakan Ed.). Eğitim bilimlerinde yenilikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 146-164.
  • Özer, B. (2008). Öğrencilere Öğrenmeyi Öğretme. A. Hakan (Ed.). Öğretmenlik meslek bilgisi alanındaki gelişmeler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 139-152.
  • Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Hallam, S. (2001). Müzisyenlerde üstbilişin gelişimi: Eğitim için çıkarımlar. İngiliz Müzik Eğitimi Dergisi, 18 (1), 27-39.
  • Topoğlu, O. (2011). Farklı düzeylerdeki yaylı çalgı öğrencilerinin kullandıkları öz düzenlemeli öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Weinstein, C. E., Mayer, R. E. (1983, November). The teaching of learning strategies. In Innovation abstracts, 5( 32), n32.
  • Weinstein, C. E., (1987). Öğrenme stratejilerini kullanarak öğrenme özerkliğini teşvik etmek. Okuma Dergisi, 30(7), 590-595.
  • Weinstein, Claire E. and Richard E. Mayer (1986). The Teaching of Learning Strategies' in Handbook of Research on Teaching (M. Demirel, Çev.). New York: Macmillan Company.

THE EFFECT OF COMPREHENSION MONITORING STRATEGIES ON THE METACOGNITIVE AWARENESS LEVEL OF VIOLIN STUDENTS

Yıl 2020, Sayı: 53, 435 - 457, 31.01.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.632135

Öz

This study aims to reveal the effects of comprehension
monitoring strategies on the metacognitive awareness level of violin students
studying at the Music Education Department, Faculty of Fine Arts Education. In
this study, mixed method was used. Pre and post tests were applied to both the
experimental and control groups in the experimental part of this study. As
qualitative part of this study, case study was used. The results of the study
showed that the metacognitive awareness level of the experimental group
outperformed the control group in terms of “
declarative knowledge”, “procedural knowledge” and “conditional knowledge” sub-dimensions and
“planning”, “information management strategies”, “comprehension monitoring”,
“debugging strategies”, “evaluation” subscales. There were not any differences
in the metacognitive awareness level of the participants in the control group
when pre and posttests’ sub-dimensions and total results were compared.
According to the findings of the interview questions, it was concluded that
individual practices based on comprehension monitoring strategies were
effective in terms of planning students' own studies, self-direction, trying to
recognize and correct their mistakes, and motivation to work.

Kaynakça

  • Balcı, A. (1995). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Benton, C.W. (2013). Müzik derslerinde metabilişselliği teşvik etmek. Müzik Eğitimcileri Dergisi, 100 (2), 52-59.
  • Blakey, E.,Spence, S. (1990). Developing Metacognition. https://eric.ed.gov/?id=ED327218 sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J.W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (S. B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Eğiten.
  • Demir, Ö. (2009). Bilişsel koçluk yöntemiyle öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin epistemolojik inançlarına, bilişsel farkındalık becerilerine, akademik başarılarına ve bunların kalıcılıklarına etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Flavell, J. H. (1963). The Developmental Psychology of Jean Piaget. New Jersey: .D. Van Nostrand Company, Inc. Princeton.
  • Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906.
  • Gelen, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Mayer, R. E. (1996). Learning strategies for making sense out of expository text: The SOI model for guiding three cognitive processes in knowledge construction. Educational Psychology Review, 8(4), 357-371.
  • Özer, B. (1998). “Öğrenmeyi öğretme”. (A. Hakan Ed.). Eğitim bilimlerinde yenilikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 146-164.
  • Özer, B. (2008). Öğrencilere Öğrenmeyi Öğretme. A. Hakan (Ed.). Öğretmenlik meslek bilgisi alanındaki gelişmeler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 139-152.
  • Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Hallam, S. (2001). Müzisyenlerde üstbilişin gelişimi: Eğitim için çıkarımlar. İngiliz Müzik Eğitimi Dergisi, 18 (1), 27-39.
  • Topoğlu, O. (2011). Farklı düzeylerdeki yaylı çalgı öğrencilerinin kullandıkları öz düzenlemeli öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Weinstein, C. E., Mayer, R. E. (1983, November). The teaching of learning strategies. In Innovation abstracts, 5( 32), n32.
  • Weinstein, C. E., (1987). Öğrenme stratejilerini kullanarak öğrenme özerkliğini teşvik etmek. Okuma Dergisi, 30(7), 590-595.
  • Weinstein, Claire E. and Richard E. Mayer (1986). The Teaching of Learning Strategies' in Handbook of Research on Teaching (M. Demirel, Çev.). New York: Macmillan Company.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Sakarya 0000-0002-2377-176X

Yılmaz Şendurur Bu kişi benim 0000-0003-3502-8727

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Sakarya, G., & Şendurur, Y. (2020). ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİNİN KEMAN ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞÖTESİ FARKINDALIK DÜZEYİNE ETKİSİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 435-457. https://doi.org/10.21764/maeuefd.632135