Fen öğrenimi sadece okul sınırları içinde formal bir süreçte gerçekleşmez. Okul dışı ortamlarda informal bir yolla da gerçekleşir. Öğretim için ideal olan, bu ortamların mümkün ölçüde beraberce kullanılmasıdır. Bu çalışmanın amacı, öğrenme sürecinin belli hedef ve amaçlara göre uygulanmasını sağlamada rehberlik yapan öğretim programlarında ve öğretimde etkili bir araç olarak kullanılan ders kitaplarında okul dışı öğretimin ne kadar yer aldığını incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak, 2018 yılında Milli Eğitim Bakanlığı’nca uygun görülen ve güncel okutulan, 7 öğretim programı (fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve fen lisesi fizik-kimya-biyoloji) ve 47 ders kitabı incelenmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, öğretim programlarında okul dışı öğrenmeye yönelik oldukça az yönlendirmenin olduğu tespit edilmiştir. Fen bilimleri ders kitaplarına bakıldığında en fazla yönlendirmenin 5. sınıfta olduğu görülmektedir. Fen lisesi ders kitaplarında okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik yönlendirmeler, diğer ortaöğretim ders kitaplarına göre çok daha az sayıdadır. Ortaöğretim ders kitaplarına bakıldığında ise okul dışı öğrenme ortamına yapılan yönlendirmelerin en çok 9. sınıfta olduğu görülmüştür. Bu çalışma ile fen konu alanı öğretim programı hazırlayan uzmanlara ve ders kitaplarının yazarlarına okul dışı öğrenme konusunda mevcut durumun ortaya çıkarılıp, konuya farkındalık yaratılması hedeflenmektedir.
Ders kitapları Doküman incelemesi Fen bilimleri, fizik, kimya ve biyoloji öğretim programları Okul dışı öğrenme
Bu çalışmanın bir bölümünün ilk sonuçları International Congress on Science and Education (UBEK-ICSE 2018) adlı kongrede sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 58 |