Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARINA YÖNELİK EBEVEYN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Sayı: 58, 172 - 197, 03.05.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim sürecinde okul dışı öğrenme ortamlarının kullanılmasına yönelik ebeveyn görüşlerinin incelenmesidir. Olgubilim desenine uygunluk gösteren bu araştırmanın çalışma grubunu 9 anne ve 2 baba olmak üzere toplam 11 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı kapsamında hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmada edinilen bulgulara göre; okul öncesi eğitim sürecinde çocukların okul dışı öğrenme ortamlarında deneyim sıklıklarının yetersiz olduğu, ebeveynlerin okul öncesi eğitim sürecinde okul dışı öğrenme ortamlarının etkili olduğunu ve sıklıkla kullanılması gerektiğini düşündüğü tespit edilmiştir. Bununla birlikte ebeveynler; okul dışı öğrenme ortamlarının avantajları olarak en fazla somut/gerçek nesne ve olayları gözlemleme, kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi maddelerinin belirtildiği, dezavantaj olarak en fazla tehlike ve kaza risklerinin olması, disiplin kurallarının gelişmemesi ve öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesinde zorluk maddelerinin belirtildiği belirlenmiştir. Okul öncesi eğitimde okul dışı öğrenme ortamlarından yeteri sıklıkta faydalanılmamasının nedenleri hakkında ebeveynlerin en sık belirttikleri cevaplar, okul dışı öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen etkinliklerin maliyetli oluşu ve öğretmenlerin/idarecilerin bu gibi etkinliklere vakit ayırmak istememesi olmuştur. Okul öncesi eğitim sürecinde okul dışı öğrenme ortamlarının sıklaştırılmasına yönelik ebeveynlerin önerileri incelendiğinde, çok büyük oranda ebeveynlerin bilinçlendirilmesine yönelik öneri sunulduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Andiema, N. C. (2016). Effect of child centred methods on teaching and learning of science activities in pre-schools in Kenya. Journal of Education and Practice,7(27), 1-9.
  • Avcı, G. ve Gümüş, N. (2020, Mart). 2023 Eğitim Vizyonu ve Okul Dışı Eğitim. II. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara.
  • Ayotte-Beaudet, J. P., Potvin, P., Lapierre, H. G., & Glackin, M. (2017). Teaching and learning science outdoors in schools’ immediate surroundings at K-12 levels: A meta-synthesis. Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(8), 5343-5363. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00833a
  • Bilton, H. (2020). Values stop play? Teachers’ attitudes to the early years outdoor environment. Early Child Development and Care, 190(1), 12-20. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1653548
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiçek, Ö. ve Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 504-522.
  • Davies, R., & Hamilton, P. (2016). Assessing learning in the early years’ outdoor classroom: examining challenges in practice, Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 46(1), 117-129. https://doi.org/10.1080/03004279.2016.1194448
  • Dring, C. C., Lee, S. Y., & Rideout, C. A. (2020). Public school teachers’ perceptions of what promotes or hinders their use of outdoor learning spaces. Learning Environments Research, 23(3), 369-378. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09310-5
  • Guardino, C., Hall, K. W., Largo-Wight, E., & Hubbuch, C. (2019). Teacher and student perceptions of an outdoor classroom. Journal of Outdoor and Environmental Education, 22(2), 113-126. https://doi.org/10.1007/s42322-019-00033-7
  • Higgins, P., & Nicol, R. (2002). Outdoor Education: Authentic Learning in the context of Landscapes (Volume 2, pp. 93), Sweden.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayvalı, L., & Ocak, Y. (2018). Okul öncesi eğitimde informal ortamlara yönelik öğretmenlerin görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(2), 38-65.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Lee-Hammond, L., & Waller, T. (2014). International perspectives. In T. Waller and G. Davis (eds.), An Introduction to Early Childhood (3rd ed., pp. 27–46). London: Sage Publications Limited.
  • Maynard, T., & Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed opportunity?. Early years, 27(3), 255-265. https://doi.org/10.1080/09575140701594400
  • Ocak, İ. ve Korkmaz, Ç. (2018). Fen bilimleri ve okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 18-38.
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
  • Sarıoğlan, A. B. ve Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Sime, E., & Taplin, L. (2011). Physical development, health and well-being: The role of physical education ‘outside’. In S. Waite (ed.), Children Learning Outside the Classroom: From Birth to Eleven (pp. 133-146). London: Sage Publications Limited.
  • Yıldırım, G. ve Özyılmaz Akamca, G. Ö. (2017). The effect of outdoor learning activities on the development of preschool children. South African Journal of Education, 37(2), 1-10. https://doi.org/10.15700/saje.v37n2a1378

PARENTS’ WIEVS ON OUT-OF-SCHOOL LEARNING ENVIRONMENTS IN PRESCHOOL EDUCATION

Yıl 2021, Sayı: 58, 172 - 197, 03.05.2021

Öz

The purpose of this study is to examine parents’ views on the use of out-of-school learning environments in pre-school education process. The study group of this study, which corresponds with the phenomenological design, consists of 11 parents, 9 mothers and 2 fathers. The data collected with the semi-structured interview form prepared within the scope of the purpose of the study was analyzed descriptively. In the research; although parents think that out-of-school learning environments are effective and should be used frequently during pre-school education process, it has been determined that children’s experience in out-of-school learning environments is insufficient. In addition to this, it has been revealed that parents think that out-of-school learning environments are effective in terms of observing concrete objects and events and realizing permanent learning. In spite of this, it was determined that parents present the risk of danger and accident, the underdevelopment of discipline rules and the difficulties in the realization of teaching activities in out-of-school learning environments as negative factors. When suggestions of parents to increase out-of-school learning environments in pre-school education process were examined, it was determined that on a large scale the suggestions were made to raise awareness of parents.

Kaynakça

  • Andiema, N. C. (2016). Effect of child centred methods on teaching and learning of science activities in pre-schools in Kenya. Journal of Education and Practice,7(27), 1-9.
  • Avcı, G. ve Gümüş, N. (2020, Mart). 2023 Eğitim Vizyonu ve Okul Dışı Eğitim. II. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara.
  • Ayotte-Beaudet, J. P., Potvin, P., Lapierre, H. G., & Glackin, M. (2017). Teaching and learning science outdoors in schools’ immediate surroundings at K-12 levels: A meta-synthesis. Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(8), 5343-5363. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00833a
  • Bilton, H. (2020). Values stop play? Teachers’ attitudes to the early years outdoor environment. Early Child Development and Care, 190(1), 12-20. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1653548
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiçek, Ö. ve Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 504-522.
  • Davies, R., & Hamilton, P. (2016). Assessing learning in the early years’ outdoor classroom: examining challenges in practice, Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 46(1), 117-129. https://doi.org/10.1080/03004279.2016.1194448
  • Dring, C. C., Lee, S. Y., & Rideout, C. A. (2020). Public school teachers’ perceptions of what promotes or hinders their use of outdoor learning spaces. Learning Environments Research, 23(3), 369-378. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09310-5
  • Guardino, C., Hall, K. W., Largo-Wight, E., & Hubbuch, C. (2019). Teacher and student perceptions of an outdoor classroom. Journal of Outdoor and Environmental Education, 22(2), 113-126. https://doi.org/10.1007/s42322-019-00033-7
  • Higgins, P., & Nicol, R. (2002). Outdoor Education: Authentic Learning in the context of Landscapes (Volume 2, pp. 93), Sweden.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayvalı, L., & Ocak, Y. (2018). Okul öncesi eğitimde informal ortamlara yönelik öğretmenlerin görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(2), 38-65.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Lee-Hammond, L., & Waller, T. (2014). International perspectives. In T. Waller and G. Davis (eds.), An Introduction to Early Childhood (3rd ed., pp. 27–46). London: Sage Publications Limited.
  • Maynard, T., & Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed opportunity?. Early years, 27(3), 255-265. https://doi.org/10.1080/09575140701594400
  • Ocak, İ. ve Korkmaz, Ç. (2018). Fen bilimleri ve okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 18-38.
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
  • Sarıoğlan, A. B. ve Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Sime, E., & Taplin, L. (2011). Physical development, health and well-being: The role of physical education ‘outside’. In S. Waite (ed.), Children Learning Outside the Classroom: From Birth to Eleven (pp. 133-146). London: Sage Publications Limited.
  • Yıldırım, G. ve Özyılmaz Akamca, G. Ö. (2017). The effect of outdoor learning activities on the development of preschool children. South African Journal of Education, 37(2), 1-10. https://doi.org/10.15700/saje.v37n2a1378
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema İnce 0000-0002-3007-7637

Nur Akcanca 0000-0003-4074-0639

Erken Görünüm Tarihi 2 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 3 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA İnce, S., & Akcanca, N. (2021). OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARINA YÖNELİK EBEVEYN GÖRÜŞLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 172-197.