Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE OKUTULMAKTA OLAN SEÇMELİ GÜZEL SANATLAR MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM SÜREÇLERİNİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULANMA DURUMU

Yıl 2021, Sayı: 59, 334 - 367, 12.08.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğrenci görüşlerine göre incelemek, bir durum tespiti yapmak ve sonuca uygun öneriler yapmaktır. Araştırmada bütüncül bir yaklaşımla nicel ve nitel boyutlu betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri toplanırken, Ankara ilindeki devlet üniversitelerinde okutulan seçmeli güzel sanatlar müzik dersini yürütmekte olan bölüm koordinatör/bölüm başkanlarına yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri toplanırken, nitel verilerin ışığında hazırlanmış anket yöntemi Ankara ilindeki devlet üniversitelerinde bu dersi alan öğrencilere uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS 12.0 paket programı içerisindeki çeşitli istatistiksel çözümleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda ortaya çıkan boyutların farklılıklarını algılamak için t-testi uygulaması yapılmıştır. Yapılan çözümlemeler sonucunda, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçleri ile ilgili olarak örnekleme dahil olan üniversitelerde farklı uygulamaların mevcut olduğu, dersi yürüten öğretim elemanlarının çağdaş bir öğretim programına sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır. Çağdaş bir öğretim programında olması gereken öğelere dayalı olarak, dersin daha işlevsel bir yapıya ve işlerliğe kavuşturulmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Referans1 Anderson, T. (2003). Art education for life. NSEAD. The International Journal of Art Design Education, Oxfort. Jade, 22, 1.
  • Referans2 Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Aydan.
  • Referans3 Castells, M. (2001). Museums in the information era. Icom News (Newsletter Of The International Council Of Museums). Barcelona: General Conference. 5(3), 19.
  • Referans4 Demir, A., & Ok, A. (1996). Orta doğu teknik üniversitesi öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 121–125.
  • Referans5 Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A.
  • Referans6 Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve yöntemlerine giriş. Ankara: Anı.
  • Referans7 Erden, M. & Fidan, N. (1998). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Referans8 Erişti, B. (1998). Üniversite öğrencilerinin öğretme-öğrenme sürecine katılım durumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 52-67.
  • Referans9 Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
  • Referans10 Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (1998). Çocuk ve ergen gelişimi (3. Baskı), (B. Onur, Çev.). Ankara: İmge.
  • Referans Referans11 Günay, E., & Özdemir, M.A. (2003). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam.
  • Referans12 Gürgan, F. (1986). Üniversitelerde okutulan güzel sanatlar dersi programının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Referans13 Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim (tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri). Ankara: ÖSYM.
  • Referans14 İlhan, A.Ç. (1995). Çağdaş insan ve sanat eğitimi. II. Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Referans15 İnam, A. (1990). İnsan işini yaratmada teknoloji etkisinde sanatın yeri. Felsefe ve Sanat sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul.
  • Referans16 İpşiroğlu, Z. (1990). Düşünen insan mı emir kulu mu? Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözüm Yolları. Ankara: Cem.
  • Referans17 Leppert, R. (2002). Sanatta anlamın görüntüsü, imgelerin toplumsal işlevi. İstanbul: Ayrıntı.
  • Referans18 Karakoç, E. (2015). Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğrenci görüşlerine göre uygulanma durumu. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Referans19 Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Referans20 Karayağmurlar B., & Tan C. A. (2003). Sanat yoluyla eğitim kuramının eğitim üzerindeki etkileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 65-80.
  • Referans21 Karkın, A. M. (2008). Yaratıcılık kavramı ve müzik eğitiminde yaratıcılığın rolü ve önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 14.
  • Referans22 Nirun, N. (1986). 12-24 Yas gençlerin sosyo-ekonomik sorunları (1. Baskı). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Referans23 Punch, F.K. (2004). Introduction to social research, quantitative and qualitative approaches. (Second Edition). California: Sage Publication.
  • Referans24 San, İ. (1984). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Tan.
  • Referans25 Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
  • Referans26 Silverman, D. (2004). Qualitative research. (Second Edition). California: Sage.
  • Referans27 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). 18.11.2014 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Referans28 Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Referans29 Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 75. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Referans30 Yıldız, E., & Şen, Y. (1999). Küçük yaşlarda, müzik ve piyano eğitiminin önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of Institute of Fine Arts, 5.
  • Referans31 Yüksel, G. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması. (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Referans32 Yükseköğretim Kanunu. (1981). 18.11.2014 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf sayfasından erişilmiştir.

THE STATE OF APPLICATION OF TEACHING PROCESSES IN FINE ARTS MUSIC ELECTIVE COURSES BEING TAUGHT AT STATE UNIVERSITIES ACCORDING TO THE VIEWS OF TEACHING STAFF AND STUDENTS

Yıl 2021, Sayı: 59, 334 - 367, 12.08.2021

Öz

This study examines the teaching processes adopted in the elective fine arts music course taught in public universities, based on the opinions of the faculty staff and students. After the assessment of the results, conclusions are drawn and recommendations are made. A descriptive method of research with quantitative and qualitative dimensions was employed with a holistic approach. Qualitative data for the study were collected through semi-structured interviews with department coordinators/chairs running the fine arts music course taught in public universities in Ankara. The qualitative data were analyzed using descriptive analysis and content analysis methods. The quantitative data for the study were collected using a survey prepared in light of the qualitative data that was administered to students taking this course at public universities in Ankara. The various statistical analysis techniques within the SPSS 12.0 software package were used in the statistical analysis of the data. The t-test was applied in order to detect differences in the size of the figures resulting from analysis. As a result of the analyses the universities included in the sample in relation to the teaching processes within the fine arts music elective courses being taught in state universities incorporated differing practices and that teaching staff operating the courses did not possess a contemporary teaching curriculum. Various recommendations have been made with a view to bringing a more useful structure and some functionality to the course based on elements that must be taking the views of teaching staff and students related to the issue and to review the literature and the obtained findings.

Kaynakça

  • Referans1 Anderson, T. (2003). Art education for life. NSEAD. The International Journal of Art Design Education, Oxfort. Jade, 22, 1.
  • Referans2 Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Aydan.
  • Referans3 Castells, M. (2001). Museums in the information era. Icom News (Newsletter Of The International Council Of Museums). Barcelona: General Conference. 5(3), 19.
  • Referans4 Demir, A., & Ok, A. (1996). Orta doğu teknik üniversitesi öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 121–125.
  • Referans5 Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A.
  • Referans6 Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve yöntemlerine giriş. Ankara: Anı.
  • Referans7 Erden, M. & Fidan, N. (1998). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Referans8 Erişti, B. (1998). Üniversite öğrencilerinin öğretme-öğrenme sürecine katılım durumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 52-67.
  • Referans9 Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
  • Referans10 Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (1998). Çocuk ve ergen gelişimi (3. Baskı), (B. Onur, Çev.). Ankara: İmge.
  • Referans Referans11 Günay, E., & Özdemir, M.A. (2003). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam.
  • Referans12 Gürgan, F. (1986). Üniversitelerde okutulan güzel sanatlar dersi programının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Referans13 Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim (tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri). Ankara: ÖSYM.
  • Referans14 İlhan, A.Ç. (1995). Çağdaş insan ve sanat eğitimi. II. Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Referans15 İnam, A. (1990). İnsan işini yaratmada teknoloji etkisinde sanatın yeri. Felsefe ve Sanat sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul.
  • Referans16 İpşiroğlu, Z. (1990). Düşünen insan mı emir kulu mu? Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözüm Yolları. Ankara: Cem.
  • Referans17 Leppert, R. (2002). Sanatta anlamın görüntüsü, imgelerin toplumsal işlevi. İstanbul: Ayrıntı.
  • Referans18 Karakoç, E. (2015). Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğrenci görüşlerine göre uygulanma durumu. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Referans19 Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Referans20 Karayağmurlar B., & Tan C. A. (2003). Sanat yoluyla eğitim kuramının eğitim üzerindeki etkileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 65-80.
  • Referans21 Karkın, A. M. (2008). Yaratıcılık kavramı ve müzik eğitiminde yaratıcılığın rolü ve önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 14.
  • Referans22 Nirun, N. (1986). 12-24 Yas gençlerin sosyo-ekonomik sorunları (1. Baskı). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Referans23 Punch, F.K. (2004). Introduction to social research, quantitative and qualitative approaches. (Second Edition). California: Sage Publication.
  • Referans24 San, İ. (1984). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Tan.
  • Referans25 Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
  • Referans26 Silverman, D. (2004). Qualitative research. (Second Edition). California: Sage.
  • Referans27 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). 18.11.2014 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Referans28 Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Referans29 Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 75. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Referans30 Yıldız, E., & Şen, Y. (1999). Küçük yaşlarda, müzik ve piyano eğitiminin önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of Institute of Fine Arts, 5.
  • Referans31 Yüksel, G. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması. (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Referans32 Yükseköğretim Kanunu. (1981). 18.11.2014 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf sayfasından erişilmiştir.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elvan Karakoç

Yılmaz Şendurur

Erken Görünüm Tarihi 23 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Karakoç, E., & Şendurur, Y. (2021). DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE OKUTULMAKTA OLAN SEÇMELİ GÜZEL SANATLAR MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM SÜREÇLERİNİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULANMA DURUMU. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 334-367.