DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE OKUTULMAKTA OLAN SEÇMELİ GÜZEL SANATLAR MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM SÜREÇLERİNİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULANMA DURUMU
Yıl 2021,
Sayı: 59, 334 - 367, 12.08.2021
Elvan Karakoç
,
Yılmaz Şendurur
Öz
Bu araştırmanın amacı, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğrenci görüşlerine göre incelemek, bir durum tespiti yapmak ve sonuca uygun öneriler yapmaktır. Araştırmada bütüncül bir yaklaşımla nicel ve nitel boyutlu betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri toplanırken, Ankara ilindeki devlet üniversitelerinde okutulan seçmeli güzel sanatlar müzik dersini yürütmekte olan bölüm koordinatör/bölüm başkanlarına yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri toplanırken, nitel verilerin ışığında hazırlanmış anket yöntemi Ankara ilindeki devlet üniversitelerinde bu dersi alan öğrencilere uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS 12.0 paket programı içerisindeki çeşitli istatistiksel çözümleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda ortaya çıkan boyutların farklılıklarını algılamak için t-testi uygulaması yapılmıştır. Yapılan çözümlemeler sonucunda, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçleri ile ilgili olarak örnekleme dahil olan üniversitelerde farklı uygulamaların mevcut olduğu, dersi yürüten öğretim elemanlarının çağdaş bir öğretim programına sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır. Çağdaş bir öğretim programında olması gereken öğelere dayalı olarak, dersin daha işlevsel bir yapıya ve işlerliğe kavuşturulmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Referans1
Anderson, T. (2003). Art education for life. NSEAD. The International Journal of Art Design Education, Oxfort. Jade, 22, 1.
- Referans2
Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Aydan.
- Referans3
Castells, M. (2001). Museums in the information era. Icom News (Newsletter Of The
International Council Of Museums). Barcelona: General Conference. 5(3), 19.
- Referans4
Demir, A., & Ok, A. (1996). Orta doğu teknik üniversitesi öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 121–125.
- Referans5
Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A.
- Referans6
Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve yöntemlerine giriş. Ankara: Anı.
- Referans7
Erden, M. & Fidan, N. (1998). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
- Referans8
Erişti, B. (1998). Üniversite öğrencilerinin öğretme-öğrenme sürecine katılım durumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 52-67.
- Referans9
Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
- Referans10
Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (1998). Çocuk ve ergen gelişimi (3. Baskı), (B. Onur, Çev.). Ankara: İmge.
- Referans
Referans11
Günay, E., & Özdemir, M.A. (2003). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam.
- Referans12
Gürgan, F. (1986). Üniversitelerde okutulan güzel sanatlar dersi programının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi, Ankara.
- Referans13
Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim (tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri). Ankara: ÖSYM.
- Referans14
İlhan, A.Ç. (1995). Çağdaş insan ve sanat eğitimi. II. Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Referans15
İnam, A. (1990). İnsan işini yaratmada teknoloji etkisinde sanatın yeri. Felsefe ve Sanat sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul.
- Referans16
İpşiroğlu, Z. (1990). Düşünen insan mı emir kulu mu? Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözüm Yolları. Ankara: Cem.
- Referans17
Leppert, R. (2002). Sanatta anlamın görüntüsü, imgelerin toplumsal işlevi. İstanbul: Ayrıntı.
- Referans18
Karakoç, E. (2015). Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğrenci görüşlerine göre uygulanma durumu. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
- Referans19
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Referans20
Karayağmurlar B., & Tan C. A. (2003). Sanat yoluyla eğitim kuramının eğitim üzerindeki etkileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 65-80.
- Referans21
Karkın, A. M. (2008). Yaratıcılık kavramı ve müzik eğitiminde yaratıcılığın rolü ve önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 14.
- Referans22
Nirun, N. (1986). 12-24 Yas gençlerin sosyo-ekonomik sorunları (1. Baskı). Ankara: Gazi Üniversitesi.
- Referans23
Punch, F.K. (2004). Introduction to social research, quantitative and qualitative approaches. (Second Edition). California: Sage Publication.
- Referans24
San, İ. (1984). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Tan.
- Referans25
Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
- Referans26
Silverman, D. (2004). Qualitative research. (Second Edition). California: Sage.
- Referans27
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). 18.11.2014 tarihinde
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Referans28
Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
- Referans29
Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 75. Ankara: Ankara Üniversitesi.
- Referans30
Yıldız, E., & Şen, Y. (1999). Küçük yaşlarda, müzik ve piyano eğitiminin önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of Institute of Fine Arts, 5.
- Referans31
Yüksel, G. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması. (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Referans32
Yükseköğretim Kanunu. (1981). 18.11.2014 tarihinde
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf sayfasından erişilmiştir.
THE STATE OF APPLICATION OF TEACHING PROCESSES IN FINE ARTS MUSIC ELECTIVE COURSES BEING TAUGHT AT STATE UNIVERSITIES ACCORDING TO THE VIEWS OF TEACHING STAFF AND STUDENTS
Yıl 2021,
Sayı: 59, 334 - 367, 12.08.2021
Elvan Karakoç
,
Yılmaz Şendurur
Öz
This study examines the teaching processes adopted in the elective fine arts music course taught in public universities, based on the opinions of the faculty staff and students. After the assessment of the results, conclusions are drawn and recommendations are made. A descriptive method of research with quantitative and qualitative dimensions was employed with a holistic approach. Qualitative data for the study were collected through semi-structured interviews with department coordinators/chairs running the fine arts music course taught in public universities in Ankara. The qualitative data were analyzed using descriptive analysis and content analysis methods. The quantitative data for the study were collected using a survey prepared in light of the qualitative data that was administered to students taking this course at public universities in Ankara. The various statistical analysis techniques within the SPSS 12.0 software package were used in the statistical analysis of the data. The t-test was applied in order to detect differences in the size of the figures resulting from analysis. As a result of the analyses the universities included in the sample in relation to the teaching processes within the fine arts music elective courses being taught in state universities incorporated differing practices and that teaching staff operating the courses did not possess a contemporary teaching curriculum. Various recommendations have been made with a view to bringing a more useful structure and some functionality to the course based on elements that must be taking the views of teaching staff and students related to the issue and to review the literature and the obtained findings.
Kaynakça
- Referans1
Anderson, T. (2003). Art education for life. NSEAD. The International Journal of Art Design Education, Oxfort. Jade, 22, 1.
- Referans2
Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Aydan.
- Referans3
Castells, M. (2001). Museums in the information era. Icom News (Newsletter Of The
International Council Of Museums). Barcelona: General Conference. 5(3), 19.
- Referans4
Demir, A., & Ok, A. (1996). Orta doğu teknik üniversitesi öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 121–125.
- Referans5
Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A.
- Referans6
Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve yöntemlerine giriş. Ankara: Anı.
- Referans7
Erden, M. & Fidan, N. (1998). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
- Referans8
Erişti, B. (1998). Üniversite öğrencilerinin öğretme-öğrenme sürecine katılım durumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 52-67.
- Referans9
Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
- Referans10
Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (1998). Çocuk ve ergen gelişimi (3. Baskı), (B. Onur, Çev.). Ankara: İmge.
- Referans
Referans11
Günay, E., & Özdemir, M.A. (2003). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam.
- Referans12
Gürgan, F. (1986). Üniversitelerde okutulan güzel sanatlar dersi programının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi, Ankara.
- Referans13
Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim (tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri). Ankara: ÖSYM.
- Referans14
İlhan, A.Ç. (1995). Çağdaş insan ve sanat eğitimi. II. Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Referans15
İnam, A. (1990). İnsan işini yaratmada teknoloji etkisinde sanatın yeri. Felsefe ve Sanat sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul.
- Referans16
İpşiroğlu, Z. (1990). Düşünen insan mı emir kulu mu? Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözüm Yolları. Ankara: Cem.
- Referans17
Leppert, R. (2002). Sanatta anlamın görüntüsü, imgelerin toplumsal işlevi. İstanbul: Ayrıntı.
- Referans18
Karakoç, E. (2015). Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğrenci görüşlerine göre uygulanma durumu. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
- Referans19
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Referans20
Karayağmurlar B., & Tan C. A. (2003). Sanat yoluyla eğitim kuramının eğitim üzerindeki etkileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 65-80.
- Referans21
Karkın, A. M. (2008). Yaratıcılık kavramı ve müzik eğitiminde yaratıcılığın rolü ve önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 14.
- Referans22
Nirun, N. (1986). 12-24 Yas gençlerin sosyo-ekonomik sorunları (1. Baskı). Ankara: Gazi Üniversitesi.
- Referans23
Punch, F.K. (2004). Introduction to social research, quantitative and qualitative approaches. (Second Edition). California: Sage Publication.
- Referans24
San, İ. (1984). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Tan.
- Referans25
Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
- Referans26
Silverman, D. (2004). Qualitative research. (Second Edition). California: Sage.
- Referans27
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). 18.11.2014 tarihinde
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Referans28
Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
- Referans29
Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 75. Ankara: Ankara Üniversitesi.
- Referans30
Yıldız, E., & Şen, Y. (1999). Küçük yaşlarda, müzik ve piyano eğitiminin önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of Institute of Fine Arts, 5.
- Referans31
Yüksel, G. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması. (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Referans32
Yükseköğretim Kanunu. (1981). 18.11.2014 tarihinde
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf sayfasından erişilmiştir.