Bu araştırmada PISA 2018 uygulamasına Türkiye’den katılan öğrencilerin okuma başarısı öğrenci ve okul ile ilgili bazı değişkenler açısından incelenmiştir. Etkisi araştırılan değişkenler cinsiyet, okulöncesi eğitim durumu, öğrencinin sosyo-ekonomik durumunu yansıtan ESCS indeksi, okulun bulunduğu yerleşim yerinin büyüklüğü, okuldaki öğretmen-öğrenci oranı, okuldaki materyallerin eksikliği ve okul türüne ait genel okuma başarı ortalamasıdır. Veriler OECD’nin PISA ile ilgili sonuçlarının yer aldığı resmî web sayfasından alınmıştır. Verilerin analizinde üç düzeyli hiyerarşik lineer modelleme (HLM) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okuma başarısında en etkili değişken, okulun bulunduğu yerleşim yerinin büyüklüğü değişkenidir. Araştırma bulgularına göre öğrenci düzeyinde ele alınan değişkenlerin hepsi; cinsiyet, okul öncesi eğitim durumu ve ESCS indeksi okuma becerileri ile ilişkilidir. Okul düzeyinde ele alınan değişkenlerden öğretmen-öğrenci oranı dışındaki okulun yeri ve okulda materyal eksikliği değişkenleri okuma becerileri ile ilişkili bulunmuştur. Okul türüne göre okuma başarısı, öğrencinin bireysel okuma başarısıyla ilişkili bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulguların karar vericilere, eğitimcilere ve araştırmacılara ışık tutması beklenmektedir.
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) Okuma Becerisi Hiyerarşik Lineer Model Sosyo-ekonomi
Yok
Yok
Çalışmamı değerlendirmeye alırsanız çok memnun olurum. İyi çalışmalar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 12 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 60 |