Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRETMENLER ÜZERİNE YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 62, 503 - 526, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1030050

Öz

Araştırmada 21. yüzyılın beraberinde getirdiği teknolojik gelişmeler ve tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisi ile birlikte uygulanan uzaktan eğitim sürecinde öğretmenler üzerinde yapılan çalışmaların genel bir durumunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırılan konunun derinlemesine ortaya konulabilmesi için doküman incelemesi kullanılmıştır. Analizler gerçekleştirilirken 2020-2021 yılları arasında yer alan Türk araştırmacılar tarafından, Türkçe olarak yazılmış, anahtar kelimelerinde “Uzaktan Eğitim”, “COVID-19”, “Öğretmenler”, “Açık ve uzaktan öğrenme” terimleri olan 28 makale araştırma kapsamında incelenmiştir. Çalışmalar seçilirken Google Akademik ve çeşitli akademik veri tabanlarından (DergiPark, Sobiad) yararlanılmıştır. Buna ek olarak çalışmalar seçilirken tez veya bildiri incelenmemiş sadece makaleler inceleme kapsamına alınmıştır. Yapılan çalışmalara ilişkin örneklem dağılımı, yapılma amaçları, kullanılan yöntem, veri toplama araçları, çalışmaların bulguları tablolar halinde ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda, yapılan çalışmaların öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştığı sorunları belirlemeye yönelik olarak hazırlandığı tespit edilmiştir. Örneklem açısından incelendiğinde genelde ortaokul seviyesinde ders veren öğretmenler üzerinde çalışıldığı ve yapılan çalışmalarda çoğunlukla nitel araştırma yöntemleri tercih edilmektedir. Çalışmalardan elde edilen bulgulara göre, uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin en çok sistemsel ve altyapı sorunları yaşadıkları görülmektedir. Bunlara ek olarak öğretmen, öğrenci ve veli boyutlarında da sorunların olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yaşadıkları sorunlara dikkat çekerek ileride bu konu üzerinde çalışacak araştırmacılara yön verecek önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), em0060. https://doi.org/10.29333/pr/7937
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/54643/753149
  • Burke, J. & Dempsey, M. (2020). COVID-19 Practice in primary schools in Ireland report. National University of Ireland Maynooth, Ireland. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary-Schools-Report1.pdf
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/55662/761354
  • Çakın, M. & Akyavuz, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoban, S. (2013). Uzaktan ve Teknoloji Destekli Eğitimin Gelişimi. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiri Kitabı. İstanbul.
  • Gilani, I. (2020). Coronavirus pandemic reshaping global education system?. https://www.aa.com.tr/en/education/coronavirus-pandemic-reshaping-global-education-system/1771350
  • Koç, E. S. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-26.
  • Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education?. Contemporary Educational Technology, 12(2), ep269. https://doi.org/10.30935/cedtech/7949
  • Silva, O., & Sousa, Á. (2020). Perception of teachers and students about teaching and learning in the period of Covid-19 pandemic. In ICERI2020 Proceedings: 13th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2020) (pp. 4832-4838). IATED Academy. ISBN: 978-84-09-24232-0/ ISSN: 2340-1095.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2021). Bilim ve sanat terimleri sözlüğü. 2 Haziran 2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu-TDK. (2020). Büyük Türkçe sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA). (2020). COVID-19 pandemi değerlendirme raporu. http://www.tuba.gov.tr/tr/yayinlar/suresiz-yayinlar/raporlar/covid-19-pandemidegerlendirme-raporu.
  • UNESCO. (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 393-412.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Günay Balım 0000-0003-2010-1696

Ece Altay 0000-0003-0234-0044

Betül Öztaş 0000-0003-4396-8479

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Balım, A. G., Altay, E., & Öztaş, B. (2022). COVID-19 SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRETMENLER ÜZERİNE YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 503-526. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1030050