Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Views Regarding the Use of History of Mathematics in Lessons and Textbooks

Yıl 2022, Sayı: 62, 105 - 134, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.846593

Öz

The purpose of this study was to determine the views of middle school mathematics teachers about using mathematics history in mathematics lessons and mathematics textbooks. Case study method was used in the research. The sample of the study consists of three male and three female middle school mathematics teachers working in the 2019-2020 academic year. In the research, maximum diversity sampling, which is one of the purposeful sampling methods, was used. In the research, semi-structured interview form was used as a data collection tool. Semi-structured interviews with teachers were examined through the content analysis method. According to the results of the research, teachers stated that the history of mathematics should be used in the lessons. In this way, they emphasized that students’ interest and curiosity towards the lessons will be awakened. All of the teachers stated that the content of mathematics history was not used adequately in mathematics textbooks. It has been determined that more frequent use of the history of mathematics in the textbooks will ensure that it is used more in the lessons. At the same time, it was concluded that teachers feel insufficient about the history of mathematics.

Kaynakça

  • Albayrak, Ö. (2011). Matematik tarihiyle işlenmiş olan derslerin matematik öz yeterlik algısına ve matematik başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Alpaslan, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihi bilgileri ve matematik tarihinin matematik eğitiminde kullanımına yönelik tutum ve inanışları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Awosanya, A. O. (2001). Using history in the teaching of mathematics. Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, United States of America.
  • Aydın, S. (2018). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Tarihiyle İlgili Bilgi ve Tutumları. 2. International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies’de sunulmuş bildiri, Samsun.
  • Baki, A. & Yıldız, C. (2016) Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 451-472.
  • Baki, A. & Yıldız, C., (2019). Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 62-77.
  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Barbin, E., Bagni, G. T., Grugnetti, L., Kronfellner, M., Lakoma, E., & Menghini, M. (2000). Integrating history: Research perspectives. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 63-90). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Başıbüyük, K., & Soylu, Y. (2019). Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskisehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 769-783.
  • Bayam, S. B. (2012). İlköğretim matematik eğitiminde öğrencilerin matematik tarihini bilmelerinin matematiğe yönelik başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Bellomo, C., & Wertheimer, C. (2010). Discussion and experiment on incorporating history into the mathematics classroom. Journal of College Teaching and Learning, 7(4), 19-24.
  • Burns, B. A. (2010). Pre-service teachers’ exposure to using the history of mathematics to enhance their teaching of high school mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 4, 1-9.
  • Bütüner, S. Ö. & Baki, A. (2011). Development of Attitude Scale Toward the Usage of History of Mathematics. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 5(2), 278-311.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Carter, D. B. (2006). The role of the history of mathematics in middle school. Unpublished master’s thesis, East Tennessee State University, United States of America.
  • Clark, K. M. (2006). Investigating teachers’ experiences with the history of logarithms: A collection of five case studies. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, United States of America.
  • Clark, K. M. (2008). Heeding the call: History of mathematics and the preparation of secondary mathematics teachers. In F. Arbaugh & P. M. Taylor (Eds.), Inquiry into mathematics teacher education (pp. 85-95). San Diego: Association of Mathematics Teacher Educators.
  • Clark, K. M. (2011). Voices from the field: Incorporating history of mathematics in secondary and post-secondary classrooms. Paper presented at the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME-7), Rzeszow, Poland.
  • Cousquer, E. (2000). France: A historical module for secondary school trainees. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 127). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Erdem, E., Gürbüz, R., & Duran, H. (2013). Geçmişten günümüze gündelik yaşamda kullanılan matematik üzerine: Teorik değil pratik. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(3), 232-246.
  • Erdoğan, A., Eşmen, E., & Fındık, S. (2015). Ortaokul matematik ders kitaplarında matematik tarihinin yeri: ekolojik bir analiz. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 239-259.
  • Ersoy, E. (2015). Matematik tarihi kullanımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısı, hatırda tutma düzeyi ve motivasyonu üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ersoy, E., & Öksüz, C. (2016). İlkokul 4. sınıflarda matematik tarihi kullanımının öğrenciler üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 15(2), 408-420.
  • Faustmann, G. (2010). Classroom experiences with the history of mathematics. In E. Barbin, M. Kronfellner & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2010 & European Summer University 6 (pp. 275-285). Austria: Mensa University of Technology.
  • Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
  • Fried, M. N. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist? Science & Education, 10, 391-408.
  • Fung, C. I. (2000). Hong Kong: On finding a place for history in primary mathematics teacher education. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 110-113). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Garner, M. (1996). The importance of history in mathematics teaching and learning. A paper presented at Interface’ 96, Atlanta.
  • Gazit, A. (2013). What do mathematics teachers and teacher trainees know about the history of mathematics? International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(4), 501-512.
  • Genç, M., & Karataş, İ. (2018). Matematik tarihinin matematik öğretimine entegrasyonu: Hârezmî’nin tam kareye tamamlama yöntemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 219-230.
  • Gençkaya, Ş. (2018). Matematik eğitiminde matematik tarihinin kullanılmasının farklı bakış açılarından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Georgiou, I. (2006). Ethnomathematics and the history of mathematics in mathematics class: The why and the how. Unpublished master’s thesis, Warwick University, United Kingdom.
  • Gispert, H. (2000). France: History of mathematics in in-service training for primary and secondary teachers. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 134-136). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Gulikers, I., & Blom, K. (2001). A historical angle’, a survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education. Educational Studies in Mathematics, 47, 223-258.
  • Hatisaru, V., & Erbaş, A. K. (2012). Matematik öğretiminde matematik tarihinin yeri: Türk, Portekiz, İspanyol ve Fransız matematik öğretmenlerinin görüşleri. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Hatisaru, V., Erbaş, A. K., & Çetinkaya, B. (2011, July). Using history of mathematics in teaching mathematics: Teachers’ views. Thirty-Fifth Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Middle East Technical University, Ankara.
  • Horton, L. B. (2011). High school teachers’ perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts Lowell, United States of America.
  • Horton, L. B. & Panasuk, R. M. (2011). Raising awareness the history of mathematics in high school curriculum. International Journal of Humanities and Social Science, 1(16), 37-46.
  • İdikut, N. (2007). Matematik öğretiminde tarihte yararlanmanın öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına ve matematik başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Kaşıkçı, M. (2015). Matematik tarihi dersinde drama yönteminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının bilgi, inanç ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kepceoğlu, İ., İncikabı, L., & Küçükoğlu, U. Ortaokul Matematik Ders Kitaplarında Yer Verilen Matematik Tarihi İçeriklerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 144-158.
  • Lawrence, S. (2006). Maths is good for you: Web-based history of mathematics resources for young mathematicians (and their teachers). Journal of the British Society for the History of Mathematics, 21(2), 90-96.
  • Leng, N. W. (2006). Effects of an ancient Chinese mathematics enrichment programme on secondary school students’ achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 485-511.
  • Lit, C. K., & Siu, M. K. (1998). A research project on the effect of using history of mathematics in the school classroom. Paper presented at the ICMI Study Conference on the Role of the History of Mathematics in the Teaching and Learning of Mathematics, Luminy, France.
  • Lit, C. K., & Wong, N. Y. (1999). A study on the use of history of mathematics in mathematical instruction among Hong Kong secondary school teachers. Curriculum Forum, 8, 50-65.
  • Lit, C., Siu, M., & Wong, N. (2001). The use of history in the teaching of mathematics: Theory, practice, and evaluation of effectiveness. Education Journal, 29(1), 17-31.
  • Liu, P. H. (2003). Do teachers need to incorporate the history of mathematics in their teaching? Connecting Research to Teaching, 96(6), 416-421.
  • Liu, P. H. (2010). Evolution of college students’ epistemological views of mathematics in a history-based class. In E. Barbin, M. Kronfellner & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2010 & European Summer University 6 (pp. 307-318). Austria: Mensa University of Technology.
  • Mann, T. (2011). History of mathematics and history of science. ISIS: The History of Science Society, 102(3), 518-526.
  • Marshall, G. L. (2000). Using history of mathematics to improve secondary students’ attitudes toward mathematics. Unpublished doctoral dissertation, Illinois State University, United States of America.
  • Mayfield, B. (2001). A history of mathematics course as a senior seminar. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 11, 245-257.
  • Mersin, N., & Durmuş, S. (2018). Matematik tarihinin ortaokul matematik ders kitaplarındaki yeri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 997-1019.
  • Panasuk, R. M., & Horton, L. B. (2012). Integrating history of mathematics into curriculum: What are the chances and constraints? International Electronic Journal of Mathematics Education, 7(1), 3-20.
  • Sfard, A. (1995). The development of algebra: Confronting historical and psychological perspectives. Journal of Mathematical Behavior, 14(1), 15-39.
  • Siu, M. K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why? In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2004 & European Summer University 4 (pp. 268-277). Uppsala: Uppsala University.
  • Smestad, B. (2000). History of mathematics in Norwegian textbooks. Paper presented at the Ninth International Congress on Mathematics Education, Tokyo, Japan.
  • Smestad, B. (2003). Historical topics in Norwegian textbooks. In O. Bekken & R. Mosvold (Eds.), Study the Masters: The Abel-Fauvel Conference (pp. 153-168). Kristiansand: NCM.
  • Sözen, S. (2013). Sınıf ve matematik öğretmenlerine göre matematik tarihinin matematik öğretimine katılması üzerine bir olgubilim çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Taşkın, D., Yıldız, C., & Arslan, S. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin matematiksel kavramların tarihsel gelişimi dersine yönelik düşünceleri. 9. Matematik Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Thomaidis, Y. (1993). Aspects of negative numbers in the early 17th century:An approach for didactic reasons. Science & Education, 2, 69-86.
  • Weng Kin, H. (2008). Using history of mathematics in the teaching and learning of mathematics in Singapore. Paper presented at the 1st Raffles International Conference on Education, Raffles Junior College, Singapore.
  • Wilson, P. S., & Chauvot, J. B. (2000). Who? How? What? A strategy for using history to teach mathematics. Mathematics Teacher, 93(8), 642-645.
  • Yenilmez, K. (2011). Matematik öğretmeni adaylarının matematik tarihi dersine ilişkin düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 79-90.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C., Kanbolat, O., & Baki, A. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihine yönelik düşünceleri. 9. Matematik Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.

Matematik Tarihinin Derslerde ve Ders Kitaplarında Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2022, Sayı: 62, 105 - 134, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.846593

Öz

Bu çalışmanın amacı, matematik tarihinin matematik derslerinde ve matematik ders kitaplarında kullanılmasına yönelik ortaokul matematik öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan üç erkek, üç kadın ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Öğretmenler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenler ders içerisinde matematik tarihinin kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. Bu şekilde öğrencilerin derse karşı ilgi ve merakının uyandırılacağını vurgulamışlardır. Öğretmenlerin tamamı, matematik tarihi içeriklerinin matematik ders kitaplarında yeterli olarak kullanılmadığını belirtmişlerdir. Ders kitaplarında matematik tarihine daha sık yer verilmesinin derslerde kullanımını arttıracağı belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmenlerin matematik tarihi konusunda kendilerini yetersiz hissettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Albayrak, Ö. (2011). Matematik tarihiyle işlenmiş olan derslerin matematik öz yeterlik algısına ve matematik başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Alpaslan, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihi bilgileri ve matematik tarihinin matematik eğitiminde kullanımına yönelik tutum ve inanışları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Awosanya, A. O. (2001). Using history in the teaching of mathematics. Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, United States of America.
  • Aydın, S. (2018). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Tarihiyle İlgili Bilgi ve Tutumları. 2. International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies’de sunulmuş bildiri, Samsun.
  • Baki, A. & Yıldız, C. (2016) Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 451-472.
  • Baki, A. & Yıldız, C., (2019). Öğretmenlerin Matematik Tarihinin Derslerde Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitime İhtiyaç Durumlarının Belirlenmesi: Trabzon Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 62-77.
  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Barbin, E., Bagni, G. T., Grugnetti, L., Kronfellner, M., Lakoma, E., & Menghini, M. (2000). Integrating history: Research perspectives. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 63-90). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Başıbüyük, K., & Soylu, Y. (2019). Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskisehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 769-783.
  • Bayam, S. B. (2012). İlköğretim matematik eğitiminde öğrencilerin matematik tarihini bilmelerinin matematiğe yönelik başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Bellomo, C., & Wertheimer, C. (2010). Discussion and experiment on incorporating history into the mathematics classroom. Journal of College Teaching and Learning, 7(4), 19-24.
  • Burns, B. A. (2010). Pre-service teachers’ exposure to using the history of mathematics to enhance their teaching of high school mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 4, 1-9.
  • Bütüner, S. Ö. & Baki, A. (2011). Development of Attitude Scale Toward the Usage of History of Mathematics. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 5(2), 278-311.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Carter, D. B. (2006). The role of the history of mathematics in middle school. Unpublished master’s thesis, East Tennessee State University, United States of America.
  • Clark, K. M. (2006). Investigating teachers’ experiences with the history of logarithms: A collection of five case studies. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, United States of America.
  • Clark, K. M. (2008). Heeding the call: History of mathematics and the preparation of secondary mathematics teachers. In F. Arbaugh & P. M. Taylor (Eds.), Inquiry into mathematics teacher education (pp. 85-95). San Diego: Association of Mathematics Teacher Educators.
  • Clark, K. M. (2011). Voices from the field: Incorporating history of mathematics in secondary and post-secondary classrooms. Paper presented at the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME-7), Rzeszow, Poland.
  • Cousquer, E. (2000). France: A historical module for secondary school trainees. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 127). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Erdem, E., Gürbüz, R., & Duran, H. (2013). Geçmişten günümüze gündelik yaşamda kullanılan matematik üzerine: Teorik değil pratik. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(3), 232-246.
  • Erdoğan, A., Eşmen, E., & Fındık, S. (2015). Ortaokul matematik ders kitaplarında matematik tarihinin yeri: ekolojik bir analiz. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 239-259.
  • Ersoy, E. (2015). Matematik tarihi kullanımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısı, hatırda tutma düzeyi ve motivasyonu üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ersoy, E., & Öksüz, C. (2016). İlkokul 4. sınıflarda matematik tarihi kullanımının öğrenciler üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 15(2), 408-420.
  • Faustmann, G. (2010). Classroom experiences with the history of mathematics. In E. Barbin, M. Kronfellner & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2010 & European Summer University 6 (pp. 275-285). Austria: Mensa University of Technology.
  • Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
  • Fried, M. N. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist? Science & Education, 10, 391-408.
  • Fung, C. I. (2000). Hong Kong: On finding a place for history in primary mathematics teacher education. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 110-113). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Garner, M. (1996). The importance of history in mathematics teaching and learning. A paper presented at Interface’ 96, Atlanta.
  • Gazit, A. (2013). What do mathematics teachers and teacher trainees know about the history of mathematics? International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(4), 501-512.
  • Genç, M., & Karataş, İ. (2018). Matematik tarihinin matematik öğretimine entegrasyonu: Hârezmî’nin tam kareye tamamlama yöntemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 219-230.
  • Gençkaya, Ş. (2018). Matematik eğitiminde matematik tarihinin kullanılmasının farklı bakış açılarından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Georgiou, I. (2006). Ethnomathematics and the history of mathematics in mathematics class: The why and the how. Unpublished master’s thesis, Warwick University, United Kingdom.
  • Gispert, H. (2000). France: History of mathematics in in-service training for primary and secondary teachers. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 134-136). London: Kluwer Academic Publishers.
  • Gulikers, I., & Blom, K. (2001). A historical angle’, a survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education. Educational Studies in Mathematics, 47, 223-258.
  • Hatisaru, V., & Erbaş, A. K. (2012). Matematik öğretiminde matematik tarihinin yeri: Türk, Portekiz, İspanyol ve Fransız matematik öğretmenlerinin görüşleri. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Hatisaru, V., Erbaş, A. K., & Çetinkaya, B. (2011, July). Using history of mathematics in teaching mathematics: Teachers’ views. Thirty-Fifth Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Middle East Technical University, Ankara.
  • Horton, L. B. (2011). High school teachers’ perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts Lowell, United States of America.
  • Horton, L. B. & Panasuk, R. M. (2011). Raising awareness the history of mathematics in high school curriculum. International Journal of Humanities and Social Science, 1(16), 37-46.
  • İdikut, N. (2007). Matematik öğretiminde tarihte yararlanmanın öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına ve matematik başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Kaşıkçı, M. (2015). Matematik tarihi dersinde drama yönteminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının bilgi, inanç ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kepceoğlu, İ., İncikabı, L., & Küçükoğlu, U. Ortaokul Matematik Ders Kitaplarında Yer Verilen Matematik Tarihi İçeriklerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 144-158.
  • Lawrence, S. (2006). Maths is good for you: Web-based history of mathematics resources for young mathematicians (and their teachers). Journal of the British Society for the History of Mathematics, 21(2), 90-96.
  • Leng, N. W. (2006). Effects of an ancient Chinese mathematics enrichment programme on secondary school students’ achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 485-511.
  • Lit, C. K., & Siu, M. K. (1998). A research project on the effect of using history of mathematics in the school classroom. Paper presented at the ICMI Study Conference on the Role of the History of Mathematics in the Teaching and Learning of Mathematics, Luminy, France.
  • Lit, C. K., & Wong, N. Y. (1999). A study on the use of history of mathematics in mathematical instruction among Hong Kong secondary school teachers. Curriculum Forum, 8, 50-65.
  • Lit, C., Siu, M., & Wong, N. (2001). The use of history in the teaching of mathematics: Theory, practice, and evaluation of effectiveness. Education Journal, 29(1), 17-31.
  • Liu, P. H. (2003). Do teachers need to incorporate the history of mathematics in their teaching? Connecting Research to Teaching, 96(6), 416-421.
  • Liu, P. H. (2010). Evolution of college students’ epistemological views of mathematics in a history-based class. In E. Barbin, M. Kronfellner & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2010 & European Summer University 6 (pp. 307-318). Austria: Mensa University of Technology.
  • Mann, T. (2011). History of mathematics and history of science. ISIS: The History of Science Society, 102(3), 518-526.
  • Marshall, G. L. (2000). Using history of mathematics to improve secondary students’ attitudes toward mathematics. Unpublished doctoral dissertation, Illinois State University, United States of America.
  • Mayfield, B. (2001). A history of mathematics course as a senior seminar. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 11, 245-257.
  • Mersin, N., & Durmuş, S. (2018). Matematik tarihinin ortaokul matematik ders kitaplarındaki yeri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 997-1019.
  • Panasuk, R. M., & Horton, L. B. (2012). Integrating history of mathematics into curriculum: What are the chances and constraints? International Electronic Journal of Mathematics Education, 7(1), 3-20.
  • Sfard, A. (1995). The development of algebra: Confronting historical and psychological perspectives. Journal of Mathematical Behavior, 14(1), 15-39.
  • Siu, M. K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why? In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2004 & European Summer University 4 (pp. 268-277). Uppsala: Uppsala University.
  • Smestad, B. (2000). History of mathematics in Norwegian textbooks. Paper presented at the Ninth International Congress on Mathematics Education, Tokyo, Japan.
  • Smestad, B. (2003). Historical topics in Norwegian textbooks. In O. Bekken & R. Mosvold (Eds.), Study the Masters: The Abel-Fauvel Conference (pp. 153-168). Kristiansand: NCM.
  • Sözen, S. (2013). Sınıf ve matematik öğretmenlerine göre matematik tarihinin matematik öğretimine katılması üzerine bir olgubilim çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Taşkın, D., Yıldız, C., & Arslan, S. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin matematiksel kavramların tarihsel gelişimi dersine yönelik düşünceleri. 9. Matematik Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Thomaidis, Y. (1993). Aspects of negative numbers in the early 17th century:An approach for didactic reasons. Science & Education, 2, 69-86.
  • Weng Kin, H. (2008). Using history of mathematics in the teaching and learning of mathematics in Singapore. Paper presented at the 1st Raffles International Conference on Education, Raffles Junior College, Singapore.
  • Wilson, P. S., & Chauvot, J. B. (2000). Who? How? What? A strategy for using history to teach mathematics. Mathematics Teacher, 93(8), 642-645.
  • Yenilmez, K. (2011). Matematik öğretmeni adaylarının matematik tarihi dersine ilişkin düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 79-90.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C., Kanbolat, O., & Baki, A. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihine yönelik düşünceleri. 9. Matematik Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Güner

Duran Can Bolat

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 24 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Güner, P., & Bolat, D. C. (2022). Matematik Tarihinin Derslerde ve Ders Kitaplarında Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 105-134. https://doi.org/10.21764/maeuefd.846593