Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİM ORTAMINDA ÇOCUKLAR İÇİN MÜZİK DİNLEME ETKİNLİKLERİNİN TASARLANMASI

Yıl 2022, Sayı: 64, 579 - 611, 28.10.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1145026

Öz

Bu araştırmada uzaktan eğitim ortamında kullanılabilecek aktif müzik dinleme etkinlikleri tasarlanarak ilk ve ortaokul müzik dersinde ‘dinleme’ öğrenme alanına yönelik örnek bir modelin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ortaokul 5. Sınıf düzeyi için aktif müzik dinleme becerilerine yönelik toplam 15 haftalık bir müzik dinleme modülü oluşturulurmuştur. Literatür taraması yönteminin kullanıldığı araştırmada öncelikle ‘aktif müzik dinleme’ kavramı olgusal bağlamları ile ortaya konmuştur. İkinci aşamada ise evrensel literatürde en çok tanımlanan aktif müzik dinleme türleri araştırmacı tarafından Hareki-Psikomotor-Kinestetik Dinleme, Müzik Haritalandırma Yöntemi ile Dinleme, Sözel/Kavramsal/Söz Dizimsel Dinleme ve Yazınsal Özellikli Dinleme boyutlarını içeren dört özellikli bir sınıflamayla 15 ayrı dinleme etkinliğini içeren bir model olarak ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda müzik eğitiminde yer alan dört öğrenme alanından müzik dinleme öğrenme alanının uzaktan eğitim ortamında nasıl ele alınabileceği, müzik derslerinde etkili dinleme eğitiminin nasıl yapılabileceği ve aktif müzik dinleme becerisinin nasıl geliştirebileceği ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1987). Açık öğretim: Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Yayın No: 157.
  • Bernius, V. & Gilles, M. (2004). Hörspaß. Über Hörclubs an Grundschulen (= Edition Zuhören. 2). Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht.
  • Barthes, R. (1985): The Responsibility of Forms: Critical Essays on Music, Art, and Representation. New York: Hill and Wang.
  • Beach, P.; Bolden, B. (2018). Music education meets critical literacy-A framework for guiding music listening. Music Educators Journal, 12, p, 43-50. DOI: 10.1177/0027432118808580.
  • Blacking, J. (1973). How Musical is Man? Seattle, WA: University of Washington Press.
  • Blacking, J. (1979). The study of man as a music maker. In J. Blacking & Z. Kealiinohomoku (Eds.), The performing arts: Music and dance (pp. 3-18). The Hague: Mouton.
  • Copland, A. (2009). What to listen for in music. New York: New American Library.
  • Cyrmon, A. (2019). Handlungsbegleitetes musikhören im unterricht der primarstufe. Open Online Journal for Research and Education Tag der Forschung, April 2019, ISSN:2313-1640, p. 1-9.
  • Demir, E. (2016). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 203-212.
  • Demirci, B. (2008). İlköğretim 6. Sınıf müzik dersi öğretim programının dinleme-söyleme-çalma öğrenme alanına yönelik değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3,(I-II), s. 20-33.
  • Dietrich, S. & Nassauer, B. (2018). Einfach nur ‹Musik hören – das kann doch nicht so schwer sein, oder? Eine Umfrage zum Musikhören unter Gymnasialschülern der Sekundarstufe I«, in: Symposiumsbericht »Wie lerne ich hören, wozu und warum? Zur Erprobungsphase des Forschungsprojekts Sparkling Ears«, hg. von Ute Jung-Kaiser und Katharina Schilling-Sandvoß, Mainz 2018 [Schott Campus, urn:nbn:de:101:1-2018121112314365563205] [https://schott-campus.com/gfm-jahrestagung-2016]) adresinden ulaşılmıştır.
  • DiRocco, S. T. (1969). The child and the aesthetics of music. Music Educators Journal, LV (April), 34.
  • Dunn, R. E. (1997). Creative thinking and music listening. Research Studies in Music Education. 8; 42-55.
  • Ertek Babaç, E. ve Köse, H. S. (2018). Güncellenen ilköğretim müzik dersi öğretim programına göre şarkı söyleme becerisine ilişkin beklentiler (Afyonkarahisar ili örneği). İdil, 7(51), 1385-1395. DOI: 10.7816/idil-07-51-11.
  • Hedden, S. K. (1980). Development of music listening skills. Bulletin of the Council for Research in Music Education, Fall, 1980, 64,12-22.
  • Hermann, E. J. (1965). Supervising music in the elementary school (Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.,1965).
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2002). Dialectic of enlightenment. G. S. Noerr (Ed.), E. Jephcott (Trans.). Stanford, CA:Stanford University Press. Originally published in 1947. Jeschonneck, B. (2008). Musikhören in der grundschule. Kassel: Bosse.
  • K.S. Parks, C.J. Hass, B. Fawver, H. Lee & C.M. Janelle. (2019). Emotional states influence forward gait during music listening based on familiarity with music selections, Hum. Mov. Sci. 66, 53–62, https://doi.org/10.1016/j.humov.2019.03.004.
  • Kendirli, P. (2019). 1968’den günümüze müzik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, I. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 5(3) Makale No: 35 ISSN: 2146-9199.
  • Kirschenmann, W. P. (1970). The teaching of music listening skills to elementary school children. (Unpublished master dissertation) A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Doctor of Education. University of Northern Colorado, Ed.D.
  • Manav, Ö. & Nemutlu, M. (2011). Müzikte Alımlama. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Mamlok, D. (2017). Active listening, music education and society. Oxford research encyclopedıa, educatıon. Oxford University Press. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.186
  • Merker, B. H., Madison, G. S., & Eckerdal, P. (2009). On the role and origin of isochrony in human rhythmic entrainment. Cortex, 45(1), 4–17. https://doi.org/10. 1016/j.cortex.2008.06.011.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). 2018 İlkokul ve Ortaokul Müzik Dersi Öğretim Programı 1-8. Sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü. (2007). 2006 İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı 1-8. sınıflar (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Oliveros, P. (2005). Deep Listening: A composers Sound Practice. Deep Listening Publications. ISBN: 0-595-34365-1, New York, USA.
  • Sigurdson, G. A. (1971). The effect of a live symphonic concert experience on listening skills and interests in music. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University.
  • Standifer, J. A. (1970). Effects on aesthetic sensitivity of developing perception of musical expressiveness, Journal of Research in Music Education, 18, 112-125.
  • Tekeli, B. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının görüşlerine göre müzik dinleme ve kültürü dersine yönelik öğretim programı taslak önerisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Thompson, K. P. (1972). Relative effectiveness on aural perception of televised verbal descriptions and visual representations of selected musical events, Contributions to Music Education, 1, 68-83.
  • Umuzdaş, S.; Levent, A. (2012). Müzik öğretmenlerinin ilköğretim müzik dersi işleyişine yönelik görüşleri. YYÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(1), 56‐73.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Welsch, W. (2006). Auf dem Weg zu einer Kultur des Hörens? In: Bernius, Volker; Kemper, Peter; Wellmann Karl-Heinz (Hrsg.): Der Aufstand des Ohrs – die neue Lust am Hören. Reader Neues Funkkolleg. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 29–46.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Gök 0000-0002-1349-6856

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Gök, M. (2022). UZAKTAN EĞİTİM ORTAMINDA ÇOCUKLAR İÇİN MÜZİK DİNLEME ETKİNLİKLERİNİN TASARLANMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 579-611. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1145026