Values education is an educational approach that aims at teaching children moral distinction between the right and the wrong, fostering ethical values, and promoting a sense of responsibility. In this regard, the present study examines to what extent the root values (Justice, Friendship, Honesty, Self-Control, Patience, Respect, Love, Responsibility, Patriotism, Benevolence) are incorporated into the storybooks designed for values education aimed at children aged 6-9 along with the physical, contextual and illustration features of these books. The study employed a qualitative research method, specifically utilizing the “document analysis” technique. With the help of the document and literature reviews, the extent to which the ten root values were included in the books was determined, and the physical, contextual, and illustration qualities of the books were analysed. The findings regarding the ten root values identified in the analysed books were as follows: "benevolence" value (f=142), "love" value (f=169), "friendship" value (f=69), "responsibility" value (f=182), "respect" value (f=119), "patriotism" value (f=23), "patience" value (f=53), "self-control" value (f=176), "justice" value (f=24), "honesty" value (f=105). It was revealed that the examined books cover relevant root values, utilize cardboard covers, use first-grade paper, adhere to grammar rules in a large proportion, and feature simple illustrations that are relevant to the content and the text.
Children's literature illustrated children's book values education root values
Değerler eğitimi çocukları doğru ve yanlış arasındaki farkı anlatmayı, etik değerleri kazandırmayı ve onları sorumluluk sahibi olarak yetiştirmeyi hedefleyen bir eğitimdir. Bu araştırmada 6-9 yaş çocuklar için değerler eğitimine yönelik yazılmış öykü kitaplarında kök değerlerin (Adalet, Dostluk, Dürüstlük, Öz Denetim, Sabır, Saygı, Sevgi, Sorumluluk, Vatanseverlik, Yardımseverlik) yer verilme düzeyleri ile kitapların fiziksel, içerik ve resimleme özelliklerinin nasıl olduğu incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yönteminden faydalanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden “doküman analizi” yapılmıştır. Yapılan doküman ve literatür taraması yardımıyla, kitaplardaki on kök değerin yer verilme düzeyleri, fiziksel özellikleri, içerik özellikleri ve resimleme özelliklerinin analizi yapılmıştır. İncelenen kitaplarda tespit edilen on kök değerden “yardımseverlik” değeri (f=142), “sevgi” değeri (f=169), “dostluk” değeri (f=69), “sorumluluk” değeri (f=182), “saygı” değeri (f=119), “vatanseverlik” değeri (f=23), “sabır” değeri (f=53), “özdenetim” değeri (f=176), “adalet” değeri (f=24), “dürüstlük” değeri (f=105) olarak tespit edilmiştir. İncelenen kitaplarda konuya uygun kök değerlerin yer aldığı, karton kapak, birinci hamur kâğıt kullanıldığı, kitapların büyük oranında dilbilgisi kurallarına uyulduğu ve resimlerin basit, konuya uygun, metinle ilişkili olduğu belirlenmiştir.
Çocuk edebiyatı resimli çocuk kitabı değerler eğitimi kök değeler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 73 |