Higher education institutions and other decision-makers should elaborate on the factors affecting academic procrastination among university students in order to improve students’ emotional and academic well-being. However, few studies have investigated the relationship between university alienation and academic procrastination and the underlying mechanisms. Therefore, the purpose of this study was to examine the mediating effect of student academic support on the relationship between university alienation and academic procrastination. A cross-sectional design was used in this study. The sample consisted of 460 university students (M = 149; F = 311). The university alienation, academic procrastination scale and student academic support scale were completed. The results showed that there was a positive and significant relationship between university alienation and academic procrastination. Student academic support was found to mediate the relationship between university alienation and academic procrastination. This study showed that student academic support can reduce academic procrastination in university students. Furthermore, the results highlight the need for more personal and environmental interventions to prevent important problems in education, such as alienation from university and academic procrastination.
Academic procrastination student academic support university alienation university student
Yüksek rekabet ortamında, yükseköğretim kurumları ve diğer karar verici mekanizmalar, öğrencilerin duygusal ve akademik anlamda geliştirmek için üniversite öğrencilerinin akademik ertelemesini etkileyen faktörleri detaylandırmalıdır. Bununla birlikte birkaç çalışma üniversiteye yabancılaşma ile akademik erteleme arasında nasıl bir ilişki olduğunu ve altında yatan mekanizmaları araştırmıştır. Bu nedenle bu araştırmanın amacı, üniversiteye yabancılaşma ile akademik erteleme arasındaki ilişkide öğrenci akademik desteğinin aracılık etkisini incelemektir. Bu çalışmada kesitsel bir tasarım kullanılmıştır. Örneklem 460 üniversite öğrencisinden (E = 149; K = 311) oluşmuştur. Üniversite yabancılaşma, akademik erteleme ölçeği ve öğrenci akademik desteği ölçeği doldurulmuştur. Sonuçlar, üniversiteye yabancılaşma ile akademik erteleme arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Öğrenci akademik desteğinin, üniversiteye yabancılaşma ile akademik erteleme arasındaki ilişkide aracılık etkisi olduğu bulunmuştur. Bu çalışma, öğrenci akademik desteğinin üniversite öğrencilerinde akademik ertelemeyi azaltabileceğini göstermiştir. Ayrıca sonuçlar, eğitim alanında üniversiteye yabancılaşma ve akademik erteleme gibi önemli sorunların önlenmesi için daha fazla hem kişisel hem de çevresel müdahaleler oluşturulması gerektiğini vurgulamaktadır.
Akademik erteleme Üniversiteye yabancılaşma Öğrenci akademik desteği üniversite öğrenci
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 73 |