This research was carried out to determine school principals' understanding of management. In the research, phenomenology pattern was preferred to examine school principals' understanding of management in depth. The study group is 20 principals working in public primary and secondary schools in Istanbul in the 2023. Interview form was used while collecting data. School principals' management metaphors correspond to authoritarian manager, paternalistic manager, transformative manager and visionary manager types. Principals consider justice and honesty as the most important characteristics that a principal should have. The managerial approaches adopted by school principals are mostly human relations theory and formal management. Principals stated that they felt happiness the most as positive emotions and work pressure/stress and fatigue as negative emotions due to their work as managers. School principals give suggestions and recommendations to candidates who want to become administrators in terms of improving their communication skills, mastering the legislation, having theoretical knowledge of management, being patient, valuing people and being fair. Four school principals do not recommend teachers to become school principal.
School principal ideal characteristics of managers metaphor management approach leadership qualitative research
Bu araştırma, okul müdürlerinin yöneticilik anlayışlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada okul müdürlerinin yöneticilik anlayışlarını derinlemesine incelemek üzere olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2023 yılında İstanbul’da kamu ilköğretim ve ortaöğretim okullarında çalışan 20 okul müdürüdür. Veriler görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Okul müdürlerinin yöneticilik metaforları; otoriter yönetici, paternalist yönetici, transformatif yönetici ve vizyoner yönetici tiplerine karşılık gelmektedir. Okul müdürleri, adalet ve dürüstlüğü bir yöneticinin sahip olması gereken en önemli özellikler olarak görmektedir. Okul müdürlerinin benimsedikleri yöneticilik yaklaşımları daha çok insan ilişkileri yaklaşımı ve bilimsel yönetim yaklaşımıdır. Müdürler okul yöneticisi olarak görev yapmalarından dolayı olumlu duygu olarak en fazla mutluluk; olumsuz duygu olarak da en fazla iş baskısı/stresi ve yorgunluk hissettiklerini ifade etmişlerdir. Okul müdürleri yönetici olmak isteyen adaylara iletişim becerilerini geliştirmeleri, mevzuata hâkim olmaları, yöneticiliğin kuramsal bilgisine sahip olmaları, sabırlı olmaları, insana değer vermeleri ve adil olmaları açısından öneri ve tavsiyelerde bulunmaktadır. Okul müdürlerinden dördü öğretmenlere okul müdürü olmayı tavsiye etmemektedirler.
Okul müdürü ideal yöneticilerin özellikleri metafor yöneticilik yaklaşımı liderlik nitel araştırma
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 4 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 74 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi