Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

MUSICAL ANALYSIS IN GAZIANTEP FOLK DANCE MELODIES

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 25, 91 - 104, 11.03.2019
https://doi.org/10.12981/mahder.520814

Öz

Turkish folk dance melodies are
one of the most important subjects of Turkish folk music. One of the basic
elements that make up the Turkish folklore and the two verbal/non-verbal dance
tunes are considered as folk tunes with its traditional feature. For this
reason, the local characteristics and attitude are similar to Turkish folk
music. The analysis of the melodies of Turkish folk dances will be used in the
analysis of the works, which will be used in the analysis of the deductive
method that goes all the detail and the melody of the sentences, phrases and
phrases in the sentence by comparing the phrase found in the expression of a
formation on the melody will be provided.

The sentence to be used in
this method, clause(small sentence) and motif formed by the basic answer to the
answer-answer periods, the modal structure, tempo / speed status, melody sound
width continued with other determinations such as the sound analysis, the new
melodic identity between dance melodies will be able to make output.





With the musical analysis
method described above, Gaziantep folk dance melodies will be examined and the
samples of the work analysis on the six dance melodies will be given, and
similar melodies and melodies will be produced in verbal / non-verbal melodies
with similar structures and differences of melodies. With the results to be
obtained, it is thought that the provisions on the structural status of the
Gaziantep folk dance melodies will emerge and provide new researches with new
findings.

Kaynakça

  • KaynakçalarAND,Metin (2003). Oyun ve Bügü, İstanbul: Yapıkredi Yayınevi.AND,Metin (1992). Türk Köylü Dansları. İstanbul:İzlem Yayınları,BAYKURT,Şerif (1965).Türk Halk Oyunları, Ankara:Halkevleri Yayınevi.BAYKURT,Şerif (1995). Anadolu Kültürleri ve Türk Halk Dansları. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası, CANGAL, Nurhan (2008). Müzik Formları, Ankara: Arkadaş Yayınevi. DEMİRSİPAHİ. Cemil (1975). Türk Halk Oyunları. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları, EKİCİ, Metin (2003). “Halkbilimi Araştırmalarında Üçüncü Boyut”. Ankara:Millî Folklor Uluslar Arası Halkbilimi Dergisi. Sayı; 60.EROĞLU, Türker (1999). Halk Oyunları El Kitabı. İstanbul :Mars Basım Hizmetleri.GÜZELOĞULLARI,Neslihan (2005)Gaziantep Halk Oyunlarının Yapısı ve İşlevleri, İzmir:Ege Üniv.S.B.Enst.GAZİMİHAL, Mahmud Ragıp (1929) Şarki Anadolu Türküleri ve Oyunları, İstanbul: Evkaf Matbaası.GAZİMİHAL, Mahmud Ragıp (1959). Barak Oyunları ve Senem, İstanbul:Türk Folklor Araştırmaları Dergisi, Cilt.6, sayı,121, KAŞKARLI, Mahmud (1986).Divanü Lügat-it Türk (Çev:Besim ATALAY), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. KILINÇ, Yılmaz (2012). Belgelerle Gaziantep), İstanbul:Biltur Yayınları,ÖZGÜR, Ülkü (1999) Müziksel İşitme-Okuma, Ankara: Sözkesen Matbaası ÖZTUNA, Yılmaz (1969).Türk Musıkisi Ansiklopedisi, İstanbul: Kitapyurdu Yayınları,SACKS, Curt. (2010). World History of Dance (Çev. Bessie Schönberg),USA:TAN,Nail (1985).Folklor (Halkbilimi), İstanbul:Halk Kültürü Yayınları,.Makale:Helvacı,A.(2003).(30-31).http:muzikegitimcileri/bildiri/A-Helvacı.html.Temmuz KÖPRÜLÜ,Gamze (2017)Türk Musıkisinde Usulatında Velvele Kavramı, İstanbul:Rast Müzikoloji Dergisi.Yayla,A.(2003).Müziksel algılama ve Bellek, Gazi ÜniversitesiXII. Eğitim Bilimleri Kongresi Antalya
  • İnternet Kaynakları:TDK Büyük Türkçe Sözlük,http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=T

GAZİANTEP HALK DANSI EZGİLERİNDE MÜZİKAL ANALİZ

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 25, 91 - 104, 11.03.2019
https://doi.org/10.12981/mahder.520814

Öz

Türk halk dansı ezgileri
Türk halk müziğinin en önemli konularından biridir. Türk folklorunu
oluşturan temel ögelerden biri olan ve sözlü sözsüz iki yapıda bulunan dans
ezgileri, geleneksel özelliği ile halk ezgileri gibi kabul edilmektedir. Bu
sebeple yöresel özellik ve tavırsal türü Türk halk müziği ile aynı
özelliktedir. Türk halk danslarının ezgilerinin incelenmesi de buna bağlı olarak
eser analizinde kullanılacak olan tümdengelim
yöntemi olan tümden ayrıntıya doğru giden ve ezgiyi oluşturan cümleler,
cümleleri oluşturan cümlecikler ile cümleciklerde bulunan motifleri
karşılaştırılarak ezgi üzerinde bir oluşum fikriyle tümevarım sağlanacaktır.

Bu yöntemde kullanılacak
olan cümle, cümlecik ve motiflerin temel ezgide oluşturduğu soru-cevap
periyotları ile ezginin makamsal yapısı, tempo/hız durumu, ezgide ses genişliği
gibi diğer tespitlerle sürdürülen eser analizi, dans ezgileri arasındaki melodik
kimlik hakkında yeni fikri çıktılar yapılabilmesini sağlayacaktır.





 Yukarıda anlatılan müzikal çözümleme yöntemi
ile Gaziantep halk dansı ezgileri incelenecek ve yine altı dans ezgisi üzerinde
yapılan eser analizi örnekleri verilerek, ezgilerin benzer yapıları ve farkları
ile sözlü/sözsüz ezgilerde çeşitli melodik kümelenme unsurları çıkarılacaktır.
Elde edilecek sonuçlarla, Gaziantep halk dansı ezgilerinin yapısal durumuna
dair hükümlerin ortaya çıkması ve yeni tespitlerle araştırmalara kaynak
sağlaması düşünülmektedir.

Kaynakça

  • KaynakçalarAND,Metin (2003). Oyun ve Bügü, İstanbul: Yapıkredi Yayınevi.AND,Metin (1992). Türk Köylü Dansları. İstanbul:İzlem Yayınları,BAYKURT,Şerif (1965).Türk Halk Oyunları, Ankara:Halkevleri Yayınevi.BAYKURT,Şerif (1995). Anadolu Kültürleri ve Türk Halk Dansları. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası, CANGAL, Nurhan (2008). Müzik Formları, Ankara: Arkadaş Yayınevi. DEMİRSİPAHİ. Cemil (1975). Türk Halk Oyunları. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları, EKİCİ, Metin (2003). “Halkbilimi Araştırmalarında Üçüncü Boyut”. Ankara:Millî Folklor Uluslar Arası Halkbilimi Dergisi. Sayı; 60.EROĞLU, Türker (1999). Halk Oyunları El Kitabı. İstanbul :Mars Basım Hizmetleri.GÜZELOĞULLARI,Neslihan (2005)Gaziantep Halk Oyunlarının Yapısı ve İşlevleri, İzmir:Ege Üniv.S.B.Enst.GAZİMİHAL, Mahmud Ragıp (1929) Şarki Anadolu Türküleri ve Oyunları, İstanbul: Evkaf Matbaası.GAZİMİHAL, Mahmud Ragıp (1959). Barak Oyunları ve Senem, İstanbul:Türk Folklor Araştırmaları Dergisi, Cilt.6, sayı,121, KAŞKARLI, Mahmud (1986).Divanü Lügat-it Türk (Çev:Besim ATALAY), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. KILINÇ, Yılmaz (2012). Belgelerle Gaziantep), İstanbul:Biltur Yayınları,ÖZGÜR, Ülkü (1999) Müziksel İşitme-Okuma, Ankara: Sözkesen Matbaası ÖZTUNA, Yılmaz (1969).Türk Musıkisi Ansiklopedisi, İstanbul: Kitapyurdu Yayınları,SACKS, Curt. (2010). World History of Dance (Çev. Bessie Schönberg),USA:TAN,Nail (1985).Folklor (Halkbilimi), İstanbul:Halk Kültürü Yayınları,.Makale:Helvacı,A.(2003).(30-31).http:muzikegitimcileri/bildiri/A-Helvacı.html.Temmuz KÖPRÜLÜ,Gamze (2017)Türk Musıkisinde Usulatında Velvele Kavramı, İstanbul:Rast Müzikoloji Dergisi.Yayla,A.(2003).Müziksel algılama ve Bellek, Gazi ÜniversitesiXII. Eğitim Bilimleri Kongresi Antalya
  • İnternet Kaynakları:TDK Büyük Türkçe Sözlük,http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=T
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr.gültekin Şener 0000-0001-7857-802X

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Şener, D. (2019). GAZİANTEP HALK DANSI EZGİLERİNDE MÜZİKAL ANALİZ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12(25), 91-104. https://doi.org/10.12981/mahder.520814