Digressions which
appear during represantion of a traditional folk narrative are non-textual
intervations to narrative by the performer and play an important role in the
installation of the text. Digressions that are put forward by moving away from
the main subjejct of the narrative are said to the occasion during the
performance and are used by the narrator in a multipurpose way. However,
digressions contain serious informations about both the narrative and the
performer. They are particularly functional in determining the performer’s
narrative profile. Because digressions are firsthand material provided by the
narrator himself. The starting point of this research is that the digressions
allow the analysis of narrative techniques and give serious clues about the
world of thought. İn this study, the answer to question “How and why does a
storyteller use digressions” is sought and for this purpose, Köoğlu Epic and
Behçet Mahir‘s sample is emphasized. Because Behçet Mahir’s frequent use of
digressions in his stories and typicalization of Köroğlu Epic in this way makes
him and narrative valueable for this research.
Geleneksel
bir halk anlatısında gösterim esnasında ortaya çıkan arasözler, icracı
tarafından anlatıya yapılan metin dışı müdahalelerdir ve metnin kurulumunda önemli
bir role sahiptirler. Anlatının esas konusundan uzaklaşmak suretiyle ortaya
konan arasözler, icra esnasında sırası geldikçe söylenirler ve anlatıcı
tarafından çok amaçlı bir şekilde kullanılırlar. Bununla birlikte arasözler halk
anlatısının hem kendisi hem de icracısı hakkında da ciddi bilgiler içerirler.
Onlar özellikle de icracının anlatıcı profilinin belirlenmesi bakımından oldukça
işlevseldirler. Çünkü arasözler, anlatıcının bizzat kendisi tarafından sağlanan
ilk elden malzeme hükmündedirler. Arasözlerin, bir icracının anlatım teknik ve
stratejilerinin çözümlenmesine imkân tanıması ve onun düşünce dünyası hakkında ciddi
ipuçları veriyor olması bu araştırmanın çıkış noktasıdır. İncelemede genel
olarak “Bir hikâye anlatıcısı arasözleri nasıl ve neden kullanır? ” sorusuna
cevap aranmakta ve bu amaçla Köroğlu Destanı ve Behçet Mahir örneği üzerinde
durulmaktadır. Zira Behçet Mahir’in, hikâyelerinde arasözleri sıklıkla
kullanması ve Köroğlu Destanı’nı da bu şekilde tipikleştirmesi, onu ve
anlatmasını bu araştırma için değerli kılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 27 |