As one
of the points exists in Western modernization is melodrama emerged, as a kind
of genre, in theater and literature first, and then in cinema. While this study
focuses on the indicators of modernization, it also focuses on what material
and spiritual it needs to prioritize the melodrama. Under the light of this
study, the assessment will concentrate on two significant questions respectively:
What sort of needs in a world melodramas support, the surrounding modern
working life and ethics, revolutions, immigrations and crowded cities. In a more accurate way,
what sort of pain the melodramas relieve and make the chaotic world more
bearable? A total of three Çağan Irmak representations in the period of New
Turkish Cinema, “Babam Ve
Oğlum-2005”, “Issız Adam-2008” and “Unutursam Fısılda-2014” are also the focus points
of this study. These movies were examined in terms of their functions to shape the
daily life, which based on the years they were screened. This function was
sought in relation to the relationship between the selected melodramas and
social reality on the representation level. For this reason, in the years when
the movies were shown on cinemas, references were made to consider the
political, economic and cultural atmosphere attracting the audience.
Batı modernleşmesinin tezahürlerinden biri olarak melodram önce tiyatro ve yazın
ardından sinemada bir tür –janr-
olarak ortaya çıkmıştır. Bu nedenle çalışma; bir yanıyla modernleşme
göstergelerine odaklanırken, diğer yanıyla hangi maddi ve tinsel ihtiyaçların
bir tür olarak melodramı öncelediği meselesine yoğunlaşmaktadır. Çalışmada
temel olarak şu iki temel sorunun yanıtları aranmaktadır: melodramlar, modern çalışma
hayatı ve etiğine, ihtilallere, göçlere ve kalabalık kentlere teslim olmuş bir
dünyada hangi ihtiyaçları karşılamaktadır. Daha doğru bir ifadeyle hangi
acıları dindirmekte ve bu sayede kaotik bir dünyayı daha katlanılır
kılmaktadır. Yeni Türk Sineması dönemi içinde yer alan “Babam Ve Oğlum-2005”, “Issız Adam-2008” ve “Unutursam Fısılda-2014” olmak üzere
toplam üç Çağan Irmak temsili incelemenin odağında yer almaktadır. Seçili
temsiller gösterime girdikleri yıllar esas alınacak şekilde gündelik yaşamın
biçimlendirilmesinde gördükleri işlev bakımından incelenmiştir. Bu işlev, seçili melodramların toplumsal gerçeklik
ile temsil düzleminde kurduğu ilişkide aranmıştır. Bu nedenle temsillerin
gösterime girdiği yıllarda izleyiciyi kuşatan siyasal, ekonomik ve kültürel
atmosfer dikkate alınarak metin içinde göndermelerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 28 |