Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HÂBİL İLE KÂBİL KISSASI VE MİNYATÜR SANATINA YANSIMALARI

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 29, 346 - 363, 15.03.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.681060

Öz

Hâbil ile Kâbil’in kıssası hakkındaki
en doğru bilgileri, Kuran-ı Kerim’den ediniyoruz. Kuran’ın yanı sıra diğer tek tanrılı
ilahi dinlerin kutsal kitaplarında da Hâbil ile Kâbil kıssası anlatılmaktadır. İlâhi
kitaplarda aktarılan bilgiler, hikâyenin halk arasında bilinen ve anlatılan
metnini oluşturmaktadır. Tüm bu bilgiler özünde aynı olmakla beraber,  detaylarda birbirinden farklılıklarda
göstermektedir.



Bu kıssanın edebi metinleri süsleyen
konusu, görsel sanatlar açısından da merak uyandırıcı ve dikkat çekici
olmuştur. Minyatür sanatındaki, dini konulu eserler incelendiğinde Hâbil ile Kâbil’in
kıssasını anlatan pek çok örnek görmekteyiz.



Hâbil ile Kâbil’in kıssasını anlatan
minyatür örnekleri incelenerek bir karşılaştırma yapılmıştır. Bu örnekler
farklı dönem ve üsluplarda yapılmış olmasına karşın, kompozisyon düzenleri ve
kurgularının birbirleriyle büyük benzerlikler gösterdiği görülmektedir. Bu
durumun sebepleri üzerinde duracak olursak, kompozisyonları çizen nakkaşların
kıssayı yorumlarken, kutsal kitaplar ve rivayetlerden edindikleri bilgilerin
odak noktalarını net bir biçimde, birbirleri ile çelişmeden vurguladıklarını
söyleyebiliriz. Bir diger sebepse, kıssayı yorumlayan nakkaşların
birbirlerinden etkilenerek aynı odak noktasını benzer bir kompozisyon düzeni ve
kurgusu içinde çizmiş olmalarıdır.



Hâbil ile Kâbil’in kökeni, kutsal
kitaplar ve rivayetlerin anlatıları, Hâbil ile Kabil’in arasındaki mesele,
çözüm yolları, Allah’a sundukları sungu, Kabil’in cinayeti, kargaların dersi
gibi konular, literatürden araştırılarak aktarılmıştır. Bunun yanı sıra, kutsal
kitaplarda kıssa hakkında verilen bilgilerin benzer ve farklı yönleri üzerinde
durularak,  yapılan değerlendirmelerin
aktarımı sağlanmıştır. 

Kaynakça

  • ATEŞ, Süleyman (1995). Kur’ân-ı Kerim Tefsiri. İstanbul: Milliyet Gazetecilik. 2: 770-771. AND, Metin (2007). Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ATUK,Cengiz (2009) “Âdem ve Havva’nın Kitabı: Eski Ahit Apokrifasında Âdem ve Havva’nın Hayatı”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006/2, c. V, sayı: 10. BAĞCI, Serpil ve diğerleri (2006). Osmanlı Resim Sanatı. İstanbul: Mas Matbacılık. DİKBIYIK,Çoşkun (2018). Günah Eyleminin Kökenine Dair Sosyolojik Bir Deneme Âdem Kıssası Örneği. Tekirdağ İlahiyat Dergisi,4 (2)506-538. GÜNSEL,Renda (1977).Türk ve İslam Eserleri Müzesindeki Zübdet-üt Tevarih’ in Minyatürleri:İstanbul Kültür Bakanlığı Yayınları Sanat Dergisi, 3(6) 58-67. ÖZTÜRK, Mustafa (2004). Kur’an, Kitab-ı Mukaddes ve Sümer Mitolojisinde Habil- Kabil Kıssası. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi,4(1),161-162. ŞOLA, Hanefi. ( 2015). “Muhammed Abduh’un Âdem Kıssasına Yaklaşımı”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1),203-228. YAZIR, M. Hamdi (1979). Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, Cilt:3 URL-1:Hâbil ve Kābil, Hz. Âdem ile Hz. Havvâ’nın ilk iki oğlu. Ömer Faruk Harman, https://islamansiklopedisi.org.tr/habil-ve-kabil ( Erişim:05:01:2020).

TALE OF CAIN AND ABEL AND ITS REFLECTIONS ON ART OF MINIATURE

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 29, 346 - 363, 15.03.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.681060

Öz

We learn the most accurate
information on the tale of Cain and Abel from Quran. The holy scriptures of
other monotheistic religions, besides Quran, also cite about the tale.   The information and content that holy
scriptures render form the content of the tale known and told among public. The
information and content told are essentially identical while there are minor
differences in details.

The theme and plot of this tale have
always attracted visual arts. We come up a number of works that describe the
tale of Cain and Abel when investigating the works with religious motives in
the art of miniature.

This study involves a comparative
work exploring the works of miniature depicting the tale of Cain and Abel. It
has been found that these works demonstrate significant resemblances in terms
of their composition layouts and constructs though they were works of different
ages and styles. This can stem from the fact that the miniaturists placed the
focus on the same points of information that they derived from the Holy
Scriptures and stories without any fail while interpreting the tale. Another
reason behind the resemblances could be the fact that the miniaturists that
interpreted the tale stayed under the influence of each other and put the focal
point on the same composition layouts and constructs.







The miniatures involved
descriptions of the origins of Cain and Abel, the narrations of Holy Scriptures
and stories, the dispute between Cain and Abel, the ways to settle the dispute,
their gift to God, description of crow and the murder of Cain. The study also
involves the similarities and differences of the information presented in the
Holy Scriptures and stories as well as the wrap-up of all information.

Kaynakça

  • ATEŞ, Süleyman (1995). Kur’ân-ı Kerim Tefsiri. İstanbul: Milliyet Gazetecilik. 2: 770-771. AND, Metin (2007). Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ATUK,Cengiz (2009) “Âdem ve Havva’nın Kitabı: Eski Ahit Apokrifasında Âdem ve Havva’nın Hayatı”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006/2, c. V, sayı: 10. BAĞCI, Serpil ve diğerleri (2006). Osmanlı Resim Sanatı. İstanbul: Mas Matbacılık. DİKBIYIK,Çoşkun (2018). Günah Eyleminin Kökenine Dair Sosyolojik Bir Deneme Âdem Kıssası Örneği. Tekirdağ İlahiyat Dergisi,4 (2)506-538. GÜNSEL,Renda (1977).Türk ve İslam Eserleri Müzesindeki Zübdet-üt Tevarih’ in Minyatürleri:İstanbul Kültür Bakanlığı Yayınları Sanat Dergisi, 3(6) 58-67. ÖZTÜRK, Mustafa (2004). Kur’an, Kitab-ı Mukaddes ve Sümer Mitolojisinde Habil- Kabil Kıssası. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi,4(1),161-162. ŞOLA, Hanefi. ( 2015). “Muhammed Abduh’un Âdem Kıssasına Yaklaşımı”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1),203-228. YAZIR, M. Hamdi (1979). Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, Cilt:3 URL-1:Hâbil ve Kābil, Hz. Âdem ile Hz. Havvâ’nın ilk iki oğlu. Ömer Faruk Harman, https://islamansiklopedisi.org.tr/habil-ve-kabil ( Erişim:05:01:2020).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Bayrak Kaya 0000-0003-0241-3805

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Bayrak Kaya, E. (2020). HÂBİL İLE KÂBİL KISSASI VE MİNYATÜR SANATINA YANSIMALARI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(29), 346-363. https://doi.org/10.12981/mahder.681060