Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF THE ANİMATİON FILM “BAD CAT ŞERAFETTİN” İN THE CONTEXT OF GENDER

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 33, 146 - 161, 15.03.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.873315

Öz

The biological sex of individuals in the society changes with the social life. These changes limit the individual's roles and perspectives in society. Mass media is one of the areas that have a limiting effect on human roles and serve. Cinema, one of today's mass media tools, has an important place in terms of reflecting the cultural codes and genetic memory of the social sphere. In this context, animated films are among the important examples of cinema. Animation films strengthen ideological ideas in society and serve social norms with the sexist roles they contain. One of the most typical examples of this is seen in the movie “Bad Cat Şerafettin”, which was released in 2016. In the film, many gender-related factors stand out in the life struggle of Şerafettin and his close friends. In the patriarchal Turkish society, the roles and functions of men and women in society are given through Şerafettin and his friends. In the study, primarily the concepts of gender and gender were included and the relationship of gender with animated films was explained. Then, the behaviors of the male and female characters in the movie Bad Cat Şerafettin were examined with a critical perspective. In this film, which was analyzed within the framework of gender, it was concluded that men and women form different sexist roles, male domination is at the forefront depending on the roles, they represent the concepts of power, superiority and leader, whereas women are thrown into the background and represent a passive structure in behavior.

Kaynakça

  • Akkaş, İ. (2019). Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları çerçevesinde ortaya çıkan toplumsal cinsiyet ayrımcılığı. Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 97-118.
  • Alıcı, B. (2019). Türkiye’de modernleşme ve animasyon sineması. Konya: Eğitim.
  • Arslan, A. (2004). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, (1), 1-11.
  • Baydur, H. - Uçan, G. (2016). Sosyal politikanın cinsiyet halleri, toplumsal cinsiyet ve sosyal hizmet. (Der. Derya Şaşman Kaylı - Fatih Şahin). Ankara: Nika.
  • Bektaş, M. - Barut, Y. (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında Ömer Seyfettin’in eleğimsağma hikâyesinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (6), 116-126
  • Boylu, A. A. - Ayan, H. - Bilgin, İ. (2016). Toplumsal cinsiyet ve ev teknolojilerinin kullanımına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 955-965.
  • Çayırcıoğlu, D. (2014). Sosyolojide sinema filmlerinin eğitsel araç olarak kullanılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Deniz, D. (2019). Güzellik kaygısı. Aydın Toplum ve İnsan Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem.
  • Erus, Z. Ç. (2006). Amerikan toplumunun bir yansıması olarak Hollywood çocuk filmlerinde aile. İstanbul: Beta.
  • Erus, Z. Ç. - Gürkan, H. (2012). Toplumsal cinsiyet ve sinemaya yansıması: yeniden çekimler aracılığıyla Japon ve Amerikan sinemalarında kadının temsiline bir bakış. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 206-217.
  • Genç, H. N. (2018). Atasözlerinde toplumsal cinsiyet algısı olarak kadın. Folklor ve Edebiyat Dergisi, 24(94), 13-34.
  • Rudman, L. - Phelan, J. (2008). Backlash effects for disconfirming gender stereotypes in organizations. Research in Organizational Behavior Journal, C. 28, 61-72.
  • Sezer, M. Ö. (2019). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Kor.
  • Şenler, F. (2005). Animasyon tarihi, teknikleri ve Türkiye’deki yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 3, 99-114.
  • Üner, S. (2008). Toplumsal cinsiyet eşitliği. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, S. (35), 29-56.
  • Yılmaz, S. (2008). Toplumsal cinsiyet rollerinin günlük hayattaki yansımaları: Çorum/Alaca örneği. İmgelem Dergisi, 2(2), 59-79.
  • Yükselbaba, Ü. (2017). Mılgram deneyi: Otorite ve itaate dair. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 75(1), 227-270.
  • Zor, İ. - Bulut, S. (2020). Toplumsal cinsiyet kavramına animasyon filmleriyle bakmak: Buz Devri, Shrek ve Winx Club: kayıp krallığın sırrı örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 58-69.
  • URL-1: http://www.kotukediserafettinfilmi.com/ (Erişim: 16.01.2021)
  • URL-2: http://www.boxofficeturkiye.com (Erişim: 16.01.2021)
  • URL-3:https://www.yenisafak.com/hayat/kotu-kedi-serafettin-giseyi-ele-gecirdi-2410896 (Erişim: 16.01.2021)

“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 33, 146 - 161, 15.03.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.873315

Öz

Toplum içinde bireylerin biyolojik cinsiyetleri sosyal yaşamla beraber değişime uğramaktadır. Bu değişimler bireyin toplumdaki rollerini ve bakış açılarını sınırlandırmaktadır. Bireyin rolleri üzerinde sınırlayıcı bir etkiye sahip olan alanların başında kitle iletişim araçları gelmektedir. Günümüz kitle iletişim araçlarından biri olan sinema, toplumsal alana ait kültürel kodları ve genetik hafızayı yansıtması bakımından önemli bir yere sahiptir. Bu bağlamda sinemanın önemli örnekleri arasında animasyon filmleri yer almaktadır. Animasyon filmleri içinde barındırdığı cinsiyetçi roller ile toplumdaki ideolojik düşünceleri sağlamlaştırmakta ve toplumsal normlara hizmet etmektedir. Bunun en tipik örneklerinden biri 2016 yılında gösterime giren “Kötü Kedi Şerafettin” filminde görülmektedir. Türk yapımı olan bu komedi filminde Şerafettin’in ve yakın arkadaşlarının hayat mücadelesinde toplumsal cinsiyet rollerine bağlı olarak pek çok unsur göze çarpmaktadır. Ataerkil Türk toplumunda erkeklerin ve kadınların toplum içindeki rolleri ve görevleri Şerafettin ve arkadaşları üzerinden verilmektedir. Çalışmada öncelikle cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarına yer verilmiş ve toplumsal cinsiyetin animasyon filmleriyle olan ilişkisi açıklanmıştır. Ardından Kötü Kedi Şerafettin filminde yer alan erkek ve kadın karakterlerin davranışları toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir. Toplumsal cinsiyet çerçevesinde analizi yapılan bu filmde erkek ve kadının birbirinden farklı cinsiyetçi roller oluşturduğu, rollere bağlı olarak erkek egemenliğinin ön planda olduğu, güç, üstünlük ve liderlik kavramlarını temsil ettiği ve buna karşılık kadınların ise arka plana atıldığı ve davranışlarıyla edilgen bir yapıyı temsil ettiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaş, İ. (2019). Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları çerçevesinde ortaya çıkan toplumsal cinsiyet ayrımcılığı. Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 97-118.
  • Alıcı, B. (2019). Türkiye’de modernleşme ve animasyon sineması. Konya: Eğitim.
  • Arslan, A. (2004). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, (1), 1-11.
  • Baydur, H. - Uçan, G. (2016). Sosyal politikanın cinsiyet halleri, toplumsal cinsiyet ve sosyal hizmet. (Der. Derya Şaşman Kaylı - Fatih Şahin). Ankara: Nika.
  • Bektaş, M. - Barut, Y. (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında Ömer Seyfettin’in eleğimsağma hikâyesinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (6), 116-126
  • Boylu, A. A. - Ayan, H. - Bilgin, İ. (2016). Toplumsal cinsiyet ve ev teknolojilerinin kullanımına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 955-965.
  • Çayırcıoğlu, D. (2014). Sosyolojide sinema filmlerinin eğitsel araç olarak kullanılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Deniz, D. (2019). Güzellik kaygısı. Aydın Toplum ve İnsan Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem.
  • Erus, Z. Ç. (2006). Amerikan toplumunun bir yansıması olarak Hollywood çocuk filmlerinde aile. İstanbul: Beta.
  • Erus, Z. Ç. - Gürkan, H. (2012). Toplumsal cinsiyet ve sinemaya yansıması: yeniden çekimler aracılığıyla Japon ve Amerikan sinemalarında kadının temsiline bir bakış. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 206-217.
  • Genç, H. N. (2018). Atasözlerinde toplumsal cinsiyet algısı olarak kadın. Folklor ve Edebiyat Dergisi, 24(94), 13-34.
  • Rudman, L. - Phelan, J. (2008). Backlash effects for disconfirming gender stereotypes in organizations. Research in Organizational Behavior Journal, C. 28, 61-72.
  • Sezer, M. Ö. (2019). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Kor.
  • Şenler, F. (2005). Animasyon tarihi, teknikleri ve Türkiye’deki yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 3, 99-114.
  • Üner, S. (2008). Toplumsal cinsiyet eşitliği. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, S. (35), 29-56.
  • Yılmaz, S. (2008). Toplumsal cinsiyet rollerinin günlük hayattaki yansımaları: Çorum/Alaca örneği. İmgelem Dergisi, 2(2), 59-79.
  • Yükselbaba, Ü. (2017). Mılgram deneyi: Otorite ve itaate dair. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 75(1), 227-270.
  • Zor, İ. - Bulut, S. (2020). Toplumsal cinsiyet kavramına animasyon filmleriyle bakmak: Buz Devri, Shrek ve Winx Club: kayıp krallığın sırrı örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 58-69.
  • URL-1: http://www.kotukediserafettinfilmi.com/ (Erişim: 16.01.2021)
  • URL-2: http://www.boxofficeturkiye.com (Erişim: 16.01.2021)
  • URL-3:https://www.yenisafak.com/hayat/kotu-kedi-serafettin-giseyi-ele-gecirdi-2410896 (Erişim: 16.01.2021)
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rugeş Demir 0000-0003-3262-1867

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Demir, R. (2021). “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(33), 146-161. https://doi.org/10.12981/mahder.873315