İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RETURN OF THE UNCANNY

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 35, 1144 - 1160, 15.09.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.926920

Öz

Psychoanalysis, which is built on a series of psychological theories and methods, aims to understand and eliminate mental problems in the dark spaces of the unconscious getting to the root of them. Sexual fantasies during childhood and events forgotten through repression in this period are seen as sources that feed this dark place. Psychoanalysis tries to understand this dark, unknown area through the concept of "uncanny". The emotions that the characters repressed during their childhood in the novels The Last Voice They Hear, Silent Children and The Face That Must Die written in an uncanny atmosphere by the modern English horror writer Ramsey Campbell form the basis for the concept of “uncanny”. The source of the uncanny that characters experience is the undesired things of the past reaching the present with qualities unfamiliar as a result of the suppression. An unfinished, incomplete childhood comes to light in an adult body. What comes out with the return of the repressed deviates from what is familiar, and assumes a familiar but a strange form. The characters experience uncanny during the round trips between the two extremes. The dilemma that arises between the familiar and unfamiliar symbolizes their conflict with their own selves and their struggle between good and evil. The study will analyse Ramsey Campbell's aforementioned novels in the context of "uncanny".

Kaynakça

  • Campbell, R. (1983). The face that must die. California: Scream/Press.
  • Campbell, R. (1988). The last voice they hear. New York: Tom Doherty Associates, Inc.
  • Campbell, R. (2000). Silent children. New York: Tom Doherty Associates, Inc.
  • Erdem, B. K. (2019). Freudyen teorideki “tekinsizlik” olgusunun Türk modernleşmesinde darbeleri mümkün kılan obskürantist ve self-oryantalist tutumlarla ilişkiselliği üzerinden okunması. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı: 2019, Özel Sayı, 77-97.
  • Freud, S. (1975). Sanat ve edebiyat. (Çev.: Emre Kapkın ve Ayşen Tekşen Kapkın), İstanbul: Payel.
  • Freud, S. (1998). The uncanny. Literary Theory: An Anthology, (Eds. Julie Rilkin & Michael Ryon), 154-167, Oxford: Blackwell Publishing.
  • Freud, S. (2003). The uncanny. London: Penguin Books.
  • Güçbilmez, B. (2003). Tekinsiz tiyatro: Sevim Burak‘ın metninde tekinsiz teatrallik ve Minör Ses’in temsili. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, S. 16, 5.
  • Kearney, R. (2002). Yabancılar, Tanrılar ve canavarlar. (Çev.: Barış Özkul), İstanbul: Metis.
  • Kristeva, J. (1988). Etrangers a nous-memes, (Akt.: Yılmaz, 2019), Paris: Fayard.
  • Öztürkler, C. (2019). Varoluşsal kaygının tekinsiz imgeleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Yeterlik Tezi.
  • Ümer, E. (2017). Tekinsizin estetiği ve sanat yapıtı, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10(19), 96-126.
  • Tzvetan, Todorov. (2004). Fantastik: Edebi türe yapısal bir yaklaşım. İstanbul: Metis.
  • Žižek, S. (2012). Lacan hakkında bilmeyi hep istediğiniz ama Hitchcock’a sormaya korktuğunuz her şey. (Çev.: Burcu Erdoğan), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • URL-1: Sigmund Freud, “The Uncanny” http://people.emich.edu./acoykenda/uncanny3.htm 1919, 2 (Erişim: 13.02.2020)
  • Sigmund Freud, “The Uncanny”, 1919, 2 http://people.emich.edu./acoykenda/uncanny3.htm. (Erişim: 19. 02.2020)
  • Sigmund Freud, “The Uncanny”, 1919, 2 http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf (Erişim: 23.02.2020)
  • URL-2: Massachusetts Institute of Technology http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf, (Erişim: 28.02.2020)

TEKİNSİZİN GERİ DÖNÜŞÜ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 35, 1144 - 1160, 15.09.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.926920

Öz

Bir dizi psikolojik kuram ve yöntem üzerine inşa edilen psikanaliz, bilinçdışının karanlık bölmelerindeki ruhsal sorunların kaynağına inerek onları anlama ve giderme amacı taşır. Çocukluk dönemine özgü cinsel fanteziler ve bu dönemdeki bastırılma yoluyla unutulmuş olaylar bu karanlık yeri besleyen kaynaklar olarak görülür. Psikanaliz, ‘tekinsiz’ kavramıyla karanlık, bilinmeyen bu alanı anlamaya çalışır. Modern İngiliz korku yazarı Ramsey Campbell’ın tekinsiz bir atmosfer içinde kurgulanan The Last Voice They Hear, Silent Children ve The Face That Must Die adlı romanlarındaki karakterlerin çocukluk dönemlerinde bastırdıkları duygular tekinsizlik kavramının temelini oluşturur. Karakterlerin yaşadığı tekinsizlik geçmişteki istenmeyen şeylerin bastırılması sonucunda değişimlere uğrayarak bugüne ulaşması şeklinde görülür. Yarım kalmış, eksik yaşanmış bir çocukluk yetişkin bedeniyle gün yüzüne çıkar. Bastırılanın geri dönmesiyle ortaya çıkan şey bildik özelliklerinden saparak aşina fakat yabancı bir şekle bürünür. Karakterler iki uç arasındaki gidiş gelişler esnasında tekinsizlik yaşar. Tanıdık ve yabancı arasında ortaya çıkan ikilem onların, kendi benlikleriyle çatışmalarını, iyi ve kötü arasındaki mücadelelerini simgeler. Bu çalışmada Campbell’ın söz konusu romanları ‘tekinsiz’ bağlamında analiz edilecektir.

Kaynakça

  • Campbell, R. (1983). The face that must die. California: Scream/Press.
  • Campbell, R. (1988). The last voice they hear. New York: Tom Doherty Associates, Inc.
  • Campbell, R. (2000). Silent children. New York: Tom Doherty Associates, Inc.
  • Erdem, B. K. (2019). Freudyen teorideki “tekinsizlik” olgusunun Türk modernleşmesinde darbeleri mümkün kılan obskürantist ve self-oryantalist tutumlarla ilişkiselliği üzerinden okunması. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı: 2019, Özel Sayı, 77-97.
  • Freud, S. (1975). Sanat ve edebiyat. (Çev.: Emre Kapkın ve Ayşen Tekşen Kapkın), İstanbul: Payel.
  • Freud, S. (1998). The uncanny. Literary Theory: An Anthology, (Eds. Julie Rilkin & Michael Ryon), 154-167, Oxford: Blackwell Publishing.
  • Freud, S. (2003). The uncanny. London: Penguin Books.
  • Güçbilmez, B. (2003). Tekinsiz tiyatro: Sevim Burak‘ın metninde tekinsiz teatrallik ve Minör Ses’in temsili. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, S. 16, 5.
  • Kearney, R. (2002). Yabancılar, Tanrılar ve canavarlar. (Çev.: Barış Özkul), İstanbul: Metis.
  • Kristeva, J. (1988). Etrangers a nous-memes, (Akt.: Yılmaz, 2019), Paris: Fayard.
  • Öztürkler, C. (2019). Varoluşsal kaygının tekinsiz imgeleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Yeterlik Tezi.
  • Ümer, E. (2017). Tekinsizin estetiği ve sanat yapıtı, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10(19), 96-126.
  • Tzvetan, Todorov. (2004). Fantastik: Edebi türe yapısal bir yaklaşım. İstanbul: Metis.
  • Žižek, S. (2012). Lacan hakkında bilmeyi hep istediğiniz ama Hitchcock’a sormaya korktuğunuz her şey. (Çev.: Burcu Erdoğan), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • URL-1: Sigmund Freud, “The Uncanny” http://people.emich.edu./acoykenda/uncanny3.htm 1919, 2 (Erişim: 13.02.2020)
  • Sigmund Freud, “The Uncanny”, 1919, 2 http://people.emich.edu./acoykenda/uncanny3.htm. (Erişim: 19. 02.2020)
  • Sigmund Freud, “The Uncanny”, 1919, 2 http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf (Erişim: 23.02.2020)
  • URL-2: Massachusetts Institute of Technology http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf, (Erişim: 28.02.2020)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Kara 0000-0002-4332-6727

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Kara, A. (2021). TEKİNSİZİN GERİ DÖNÜŞÜ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(35), 1144-1160. https://doi.org/10.12981/mahder.926920