Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE EFFECTS OF STATUS AND CONTINUOUS ANXIETY ON THE PERCEPTION OF MUSIC AND RHYTHM IN CONSERVATORY STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 36, 1353 - 1366, 17.12.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.988369

Öz

The aim of this study is to examine the effects of state and trait anxiety states of conservatory students on musical perception-memory. A total of 146 students from Gaziantep University Turkish Music State Conservatory participated in the research. Data collection tools in the research consist of three parts. In the first part, the Personal Information Form was used to determine the characteristics of the participants, in the second part, the Musical Hearing Test, which was developed to measure their musical perception-memory, and in the third part, the State and Trait Anxiety Inventory was used to determine their state and trait anxiety. After the necessary pre-processing of the obtained data, multiple linear regression analysis was applied to determine the predictive level of state and trait anxiety states of the participants' musical perception-memory. According to the findings, it was observed that there was a significant negative correlation between the participants' melody and rhythm perception-memory scores and their state and trait anxiety levels. In addition, it was seen that state and trait anxiety predicted 10.4% of the participants' melody perception-memory scores and 25.7% of their rhythm perception-memory scores. The most important result obtained in the study is that the increase in age and the duration of being interested in music causes a decrease in the level of state anxiety. In addition, the high rate of predictive power of anxiety about the melody and rhythm perceptions of the participants is an obvious indicator of its effect on musical success. The level of performance anxiety, which is the determinant of success, is more important than its presence. This is an important problem affecting success in music education and even ending a career.

Kaynakça

  • Alptekin, A. G. (2012). Müzik performans anksiyetesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 137-148.
  • Atasoy, S. (2012). Farklı yaş gruplarının merkezi sınavlara hazırlanma sürecindeki durumluk kaygı düzeyleri ve gelecek zaman perspektiflerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Aytaç, S. - Dursun, S. - Yıldız Bağdoğan, S. (2020). Psikolojiye giriş. Dora Yayınevi.
  • Bahadır, N. - Özbek, Ö. (2016). Ergenlerin müzikal performans kaygıları ile ailelerinin beklentileri arasındaki ilişki. Sanat Eğitimi Dergisi, 223-244.
  • Biasutti, M. - Concina, E. (2014). The role of coping strategy and experience in predicting music performance anxiety. Musicae Scientiae, 18(2), 189-202.
  • Brooker, E. (2018). Music performance anxiety: A clinical outcome study into the effects of cognitive hypnotherapy and eye movement desensitisation and reprocessing in advanced pianists. Psychology of Music, 107-124.
  • Cüceloğlu, D. (2021). İnsan ve davranışı psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Ehtıyar, R. - Üngüren, E. (2008). Turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı seviyeleri ile eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of International Social Research, 1(4).
  • Kenny, D. T. - Osborne, M. S. (2006). Music performance anxiety: New insights from young musicians. Advances in Cognitive Psychology, 103-112.
  • Kwan, P.Y. (2016). The effect of music performance anxiety, context, modality and observers’ music expertise on judgement of musical performances [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. University of Jyväskylä.
  • Lacaille, N. - Whipple, N. - Koestner, R. (2005). Reevaluating the benefits of performance goals: The relation of goal type to optimal performance for musicians and athletes. Medical Problems of Performing Artists, 11-16.
  • MEB (2006). Psiko-motor gelişim. Ankara: MEB.
  • Mishra, J. (2000). The Effect of Anxiety on Ear Training Test Scores. Research Perspectives in Music Education, 7(1), 12-14.
  • Otacıoğlu, S.G. (2008). Müzik psikolojisi 1. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öner, N. - Le Compte, A. (1985). Süreksiz durumluk sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Öztürk, G. - Kalyoncu, N. (2018). Müziksel işitme eğitiminde kullanılan işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci kaygı ve başarısına etkisi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 356-375.
  • Özusta, Ş. (1995). Çocuklar için durumluk-sürekli kaygı envanterinin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 32-44.
  • Pamuk, Y. - Hamurcu, H. - Armağan, B. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi (İzmir-Buca örneği). Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(2), 293-316.
  • Papageorgi, I. - Creech, A. - Welch, G. (2011). Perceived performance anxiety in advanced musicians specializing in different musical genres. Psychology of Music, 18-41.
  • Parncutt, R. - Mcpherson, G. (1999). The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning. Oxford University Press.
  • Piji Küçük, D. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 37-50.
  • Ryan, C. - Andrews, N. (2009). An investigation into the choral singer’s experience of music performance anxiety. Journal of Research in Music Education, 108-126.
  • Sever, G. (2017). Müzik performansının alt beceri alanlarına ilişkin müzisyenlerin algıları. Turkish Studies, 371-396.
  • Spielberger, C.D. (2010). State‐trait anxiety inventory. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1(1).
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for state-trait anxiety inventory. Consulting Psychologist Press.
  • Syokwaa, K. A. - Aloka, P. J. - Ndunge, N. F. (2014). The relationship between anxiety levels and academic achievement among students in selected secondary schools in lang’ata district, kenya. Journal of Educational and Social Research.
  • Tekbıyık, A. (2015). İlişkisel tarama yöntemi. Pegem Akademi.
  • Tokinan, B. Ö. (2014). Öğretmen adaylarının müzik performans kaygılarının bireysel özellikler bakımından incelenmesi. Fine Arts, 9(2), 84-100.
  • Tugan, S. E. (2016). Lise öğrencilerinde sınav kaygısı ve akademik başarı ilişkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Türkçapar, Ü. (2012). Güreşçilerin farklı değişkenler açısından sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 129-140.
  • Umuzdaş, M. S. - Tök, H. (2020). Müzik öğretmenliği lisans öğrencilerinin çalgı sınavındaki performans kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, 396-410.
  • Wallentin, M. - Hojlund Nielsen, A. - Friis-Olivarius, M. - Vuust, C. - Vuust , P. (2010). The musical ear test, a new reliable test for measuring musical competence. Learning and Individual Differences, 188-196.
  • Yıldırım, İ. - Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 224-234.
  • Yokuş, T. - Yokuş, H. - Kalaycıoğlu, Ş. G. (2013). Müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli durumluk kaygı düzeyleri ve müzik özel yetenek sınavı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nwsa

KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ KAYGININ MÜZİK VE RİTİM ALGISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 36, 1353 - 1366, 17.12.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.988369

Öz

Bu çalışmanın amacı konservatuvar eğitimi alan bireylerin durumluk ve sürekli kaygı durumlarının müzikal algı-hafızalarına etkisini incelemektir. Araştırmaya Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarında öğrenim gören toplam 146 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları üç kısımdan oluşmaktadır. İlk kısımda katılımcıların özelliklerini belirlemek için Kişisel Bilgi Formu, ikinci kısımda müzikal algı-hafızalarını ölçmek için geliştirilen Müzikal Kulak Testi, üçüncü kısımda ise durumluk ve sürekli kaygı durumlarını belirlemek Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen veriler gerekli ön işleme tabi tutulduktan sonra durumluk ve sürekli kaygı durumlarının katılımcıların müzikal algı-hafızalarını ne ölçüde yordadığını belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre katılımcıların melodi ve ritim algı-hafıza puanları ile durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri arasında negatif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca durumluk ve sürekli kaygı, katılımcıların melodi algı-hafıza puanlarının %10,4’ünü, ritim algı-hafıza puanlarının ise %25,7’sini yordadığı görülmüştür. Çalışmadaki elde edilen en önemli sonuç, yaş ve müzikle ilgilenme süresinin artışı özellikle durumluk kaygı düzeyinin azalmasına sebep olmasıdır. Ayrıca katılımcıların melodi ve ritim algılarını kaygının yordama gücünün oranının yüksekliği, müzikal başarıdaki etkisinin bariz göstergesidir. Başarının belirleyicisi olan performans kaygısının varlığından ziyade düzeyi önemlidir. Bu durum müzik eğitiminde başarıya etki eden ve hatta kariyeri sonlandırabilecek kadar önemli bir sorundur.

Kaynakça

  • Alptekin, A. G. (2012). Müzik performans anksiyetesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 137-148.
  • Atasoy, S. (2012). Farklı yaş gruplarının merkezi sınavlara hazırlanma sürecindeki durumluk kaygı düzeyleri ve gelecek zaman perspektiflerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Aytaç, S. - Dursun, S. - Yıldız Bağdoğan, S. (2020). Psikolojiye giriş. Dora Yayınevi.
  • Bahadır, N. - Özbek, Ö. (2016). Ergenlerin müzikal performans kaygıları ile ailelerinin beklentileri arasındaki ilişki. Sanat Eğitimi Dergisi, 223-244.
  • Biasutti, M. - Concina, E. (2014). The role of coping strategy and experience in predicting music performance anxiety. Musicae Scientiae, 18(2), 189-202.
  • Brooker, E. (2018). Music performance anxiety: A clinical outcome study into the effects of cognitive hypnotherapy and eye movement desensitisation and reprocessing in advanced pianists. Psychology of Music, 107-124.
  • Cüceloğlu, D. (2021). İnsan ve davranışı psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Ehtıyar, R. - Üngüren, E. (2008). Turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı seviyeleri ile eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of International Social Research, 1(4).
  • Kenny, D. T. - Osborne, M. S. (2006). Music performance anxiety: New insights from young musicians. Advances in Cognitive Psychology, 103-112.
  • Kwan, P.Y. (2016). The effect of music performance anxiety, context, modality and observers’ music expertise on judgement of musical performances [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. University of Jyväskylä.
  • Lacaille, N. - Whipple, N. - Koestner, R. (2005). Reevaluating the benefits of performance goals: The relation of goal type to optimal performance for musicians and athletes. Medical Problems of Performing Artists, 11-16.
  • MEB (2006). Psiko-motor gelişim. Ankara: MEB.
  • Mishra, J. (2000). The Effect of Anxiety on Ear Training Test Scores. Research Perspectives in Music Education, 7(1), 12-14.
  • Otacıoğlu, S.G. (2008). Müzik psikolojisi 1. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öner, N. - Le Compte, A. (1985). Süreksiz durumluk sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Öztürk, G. - Kalyoncu, N. (2018). Müziksel işitme eğitiminde kullanılan işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci kaygı ve başarısına etkisi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 356-375.
  • Özusta, Ş. (1995). Çocuklar için durumluk-sürekli kaygı envanterinin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 32-44.
  • Pamuk, Y. - Hamurcu, H. - Armağan, B. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi (İzmir-Buca örneği). Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(2), 293-316.
  • Papageorgi, I. - Creech, A. - Welch, G. (2011). Perceived performance anxiety in advanced musicians specializing in different musical genres. Psychology of Music, 18-41.
  • Parncutt, R. - Mcpherson, G. (1999). The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning. Oxford University Press.
  • Piji Küçük, D. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 37-50.
  • Ryan, C. - Andrews, N. (2009). An investigation into the choral singer’s experience of music performance anxiety. Journal of Research in Music Education, 108-126.
  • Sever, G. (2017). Müzik performansının alt beceri alanlarına ilişkin müzisyenlerin algıları. Turkish Studies, 371-396.
  • Spielberger, C.D. (2010). State‐trait anxiety inventory. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1(1).
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for state-trait anxiety inventory. Consulting Psychologist Press.
  • Syokwaa, K. A. - Aloka, P. J. - Ndunge, N. F. (2014). The relationship between anxiety levels and academic achievement among students in selected secondary schools in lang’ata district, kenya. Journal of Educational and Social Research.
  • Tekbıyık, A. (2015). İlişkisel tarama yöntemi. Pegem Akademi.
  • Tokinan, B. Ö. (2014). Öğretmen adaylarının müzik performans kaygılarının bireysel özellikler bakımından incelenmesi. Fine Arts, 9(2), 84-100.
  • Tugan, S. E. (2016). Lise öğrencilerinde sınav kaygısı ve akademik başarı ilişkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Türkçapar, Ü. (2012). Güreşçilerin farklı değişkenler açısından sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 129-140.
  • Umuzdaş, M. S. - Tök, H. (2020). Müzik öğretmenliği lisans öğrencilerinin çalgı sınavındaki performans kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, 396-410.
  • Wallentin, M. - Hojlund Nielsen, A. - Friis-Olivarius, M. - Vuust, C. - Vuust , P. (2010). The musical ear test, a new reliable test for measuring musical competence. Learning and Individual Differences, 188-196.
  • Yıldırım, İ. - Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 224-234.
  • Yokuş, T. - Yokuş, H. - Kalaycıoğlu, Ş. G. (2013). Müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli durumluk kaygı düzeyleri ve müzik özel yetenek sınavı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nwsa
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zinnur Gerek 0000-0002-2463-6607

Hasan Açılmış 0000-0003-4687-7070

Deniz Bedir 0000-0002-5926-3433

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Gerek, Z., Açılmış, H., & Bedir, D. (2021). KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ KAYGININ MÜZİK VE RİTİM ALGISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(36), 1353-1366. https://doi.org/10.12981/mahder.988369