Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ANALYSIS OF MIDDLE SCHOOL MUSIC LESSONS IN THE CONTEXT OF CULTURAL TRANSMISSION

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 41, 347 - 366, 16.03.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1212137

Öz

Kaynakça

  • Acar, H. (2019). Türk kültür ve devlet geleneğinde kadın. İnsan ve İnsan, 6 (21), 395-411.
  • Akın, B. (2018). Kültürel bellek ve müzik. Eurasian Journal of Music and Dance, 13, 101-117.
  • Akkaya, S. (2008). Üniversite öğrencilerinin popüler kültür etkinlikleri ve boş zaman alışkanlıkları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Albuz, A. - Demirci, B. (2018). 2006 müzik dersi öğretim programı ile 2018 ilkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 86-95.
  • Aydın, D. (2019). Ortaokul görsel sanatlar öğretmenlerinin 7. sınıf kazanımlarını edindirmede popüler kültür öğelerine derslerinde yer verme durumları. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ayhan, A. (2015). Müzik imgelerinin kültür aktarımında kullanılabilirliği: Kültürel yansımalar. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 1 (1), 79-83.
  • Bay, D. N. (2018). Okul öncesi eğitimde bir kültür aktarımı: Milli oyunlar. E- Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 82-104.
  • Başbay, A. - Bektaş, Y. (2010). Çokkültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34 (152), 30-43.
  • Bilgin, A. - Güner, F. (2017). Popüler kültür ve ilkokul çağındaki çocuklar (öğretmen görüşlerine göre durum tespiti). Milli Eğitim, 216, 117-133.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe eğitimi ve öğretiminde dil ve kültür aktarımı aracı olarak atasözleri ve deyimlerin önemi. Turkish Studies, 8 (13), 559-575.
  • Bülbül, H. (2016). Müze ile eğitim yoluyla ortaokul öğrencilerinde kültürel miras bilinci oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 681-694.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pagem.
  • Celkan, Y. H. (2005). 21. yüzyıl’da sosyoloji ve eğitim. Trabzon: Hegem.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 4. baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çokluk, Ö. vd. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak görüşme. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 95-107.
  • Gürel, D. - Çetin, T. (2018). Sosyal bilgiler dersi ve kültür aktarımında edindiği rol üzerine bir inceleme. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 6 (2), 22-40.

ORTAOKUL MÜZİK DERSİNİN KÜLTÜR AKTARIMI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 41, 347 - 366, 16.03.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1212137

Öz

Kültür, bir toplumun tüm özelliklerinin birleşiminden oluşan, yaşam biçimlerini, geleneklerini, inançlarını kapsayan büyük bir olgudur. İnsanlar ilk olarak aileleri ve yakın çevreleri ile etkileşime girerek kültürel farkındalıklarını arttırırlar. Eğitim hayatının başlaması ile kültür aktarımı okul yaşantısı ile sistematik bir şekilde ilerlemeye devam eder. Bu ilerlemenin en önemli yürütücüleri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan öğretim programını uygulayan öğretmenlerdir. Bu çalışma, ortaokul müzik dersi öğretim programının kültür aktarımındaki durumunu belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği ile yürütülmüştür Bu kapsamda ortaokul seviyesinde eğitim veren yirmi müzik öğretmeninin görüşlerine başvurulmuştur. Elde edinilen görüşler belirlenen temaya göre analiz edilerek açıklanmaya çalışılmıştır.. Elde edinilen bulgular neticesinde, öğretim programının kültürel öğeleri aktarımı açısından yeterli düzeyde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ders kitaplarında yer alan kültürel öğeleri içeren örneklendirmelerin sayılarının az olduğu, öğretmenlerin de kültürel öğeleri aktarmada yetersizliklerinin bulunduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin kültürel öğelere karşı tutumlarının yeterli düzeyde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar neticesinde, kültürel öğelerin aktarımında müzik dersi ve öğretim programına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, H. (2019). Türk kültür ve devlet geleneğinde kadın. İnsan ve İnsan, 6 (21), 395-411.
  • Akın, B. (2018). Kültürel bellek ve müzik. Eurasian Journal of Music and Dance, 13, 101-117.
  • Akkaya, S. (2008). Üniversite öğrencilerinin popüler kültür etkinlikleri ve boş zaman alışkanlıkları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Albuz, A. - Demirci, B. (2018). 2006 müzik dersi öğretim programı ile 2018 ilkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 86-95.
  • Aydın, D. (2019). Ortaokul görsel sanatlar öğretmenlerinin 7. sınıf kazanımlarını edindirmede popüler kültür öğelerine derslerinde yer verme durumları. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ayhan, A. (2015). Müzik imgelerinin kültür aktarımında kullanılabilirliği: Kültürel yansımalar. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 1 (1), 79-83.
  • Bay, D. N. (2018). Okul öncesi eğitimde bir kültür aktarımı: Milli oyunlar. E- Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 82-104.
  • Başbay, A. - Bektaş, Y. (2010). Çokkültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34 (152), 30-43.
  • Bilgin, A. - Güner, F. (2017). Popüler kültür ve ilkokul çağındaki çocuklar (öğretmen görüşlerine göre durum tespiti). Milli Eğitim, 216, 117-133.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe eğitimi ve öğretiminde dil ve kültür aktarımı aracı olarak atasözleri ve deyimlerin önemi. Turkish Studies, 8 (13), 559-575.
  • Bülbül, H. (2016). Müze ile eğitim yoluyla ortaokul öğrencilerinde kültürel miras bilinci oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 681-694.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pagem.
  • Celkan, Y. H. (2005). 21. yüzyıl’da sosyoloji ve eğitim. Trabzon: Hegem.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 4. baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çokluk, Ö. vd. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak görüşme. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 95-107.
  • Gürel, D. - Çetin, T. (2018). Sosyal bilgiler dersi ve kültür aktarımında edindiği rol üzerine bir inceleme. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 6 (2), 22-40.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamza Üstün 0000-0001-8084-7946

Erkan Demirtaş 0000-0002-4357-6697

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Üstün, H., & Demirtaş, E. (2023). ORTAOKUL MÜZİK DERSİNİN KÜLTÜR AKTARIMI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 347-366. https://doi.org/10.12981/mahder.1212137