İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

''THE ROLE OF CINEMA IN TRANSMITTING WHISTL LANGUAGE CULTURE: THE SEARCH FOR SOCIAL IDENTITY AND THE SIBEL MOVIE''

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 45, 98 - 112, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1409065

Öz

Any branch of art is influenced not only by its own context, but also by neighboring disciplines and different cultural environments. In the emergence of a discipline, in addition to the related breaks in its own system, the integration and harmony with other branches of art must also be effective. In this context, cinema, which works with many disciplines, has taken over cultural and literary materials and undertaken the task of presenting them visually and audibly. While fast living conditions bring about changes in social and cultural life, this situation is reflected in many art disciplines and mostly in cinema. Most of the time, it is not possible for art to keep itself away from the chains of these fast-paced life bonds. Media focuses on advertising and pop culture, including cinema; Today, where modeling continues, showing traditional or universal cultural products makes the work of this discipline more original. The movie "Sibel" is a work that emerged around this idea. In the study, a young girl's search for identity, the way a cultural language and a social structure are handled in the movie "Sibel", which was co-produced by Çağla Zencirci and Guillaume Giovanetti, were examined. In the film, where the people and lifestyles of the region are discussed, Sibel's relationship with nature and the fairy tale "Little Red Riding Hood", which is used as an initiation metaphor, is the subject of the study.

Kaynakça

  • Abduazizova, D. A. (2022). Paralinguıstıc means in intercultural communıcatıon. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies, 2(10), 289–92.
  • Akalın Ş. H. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası ilişkiler. İstanbul: Öteki.
  • Aktulum, K. (2018a). Sinema ve metinlerarasılık. Ankara: Çizgi.
  • Aktulum, K. (2018b). Folklor e metinlerarasılık. Ankara: Çizgi.
  • Bachelard, G. (2017). Mekânın poetikası. (çev.: Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki.
  • Bascom, W. R. (2010). Folklorun dört işlevi. (çev.: Ferya Çalış). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2, (ed.: M. Öcal Oğuz - Selcan Gürçayır), 71-86, Ankara: Geleneksel.
  • Berger, J. (2022). Bir fotoğrafı anlamak. (çev.: Beril Eyüboğlu, vd.), İstanbul: Metis.
  • Campbell, J. (2022). Kahramanın sonsuz yolculuğu. (çev.: Sabri Gürses), İstanbul: İthaki.
  • Çoruhlu, Y. (2017). Türk mitolojisinin ana hatları. İstanbul: Ötüken.
  • Ercilasun, A. B. (2021). Dilin doğuşu ve evrimi: Basamak teorisi. Dil Araştırmaları, 15(29), 1-17.
  • Estes, C. P. (2021). Kurtlarla koşan kadınlar. (çev.: Hakan Atalay), İstanbul: Ayrıntı.
  • Fulford, R. (2019). Anlatının gücü-kitle kültür çağında hikâye anlatıcılığı. (çev.: Ezgi kardelen), İstanbul: Kolektif.
  • Genç, N. H. (2016). Kırmızı Başlıklı Kız masalının Fransızca ve Türkçe baskıları üzerine bir inceleme. DTCF Dergisi, 56, (1), 163-176.
  • Güvenç, B. (1979). İnsan ve kültür. Ankara: Remzi.
  • Irmacık, İ. (2021). Perdenin dili. Ankara: Hece.
  • Jakobson, R. (1987). Linguistics and poetics. Cambridge-London: Belknap Press of Harvard University Press.
  • Kayalı Orta, N. (2019). Kahramanın sinemadaki yolculuğu. Ankara: Karakum.
  • Korkmaz, İ. (2023). Türk kültüründe ıslık ve ıslığın işlevleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(44), 2094-2106.
  • Mehrabian, A. (1968). Communication without word. Psychology Today, 2(4), 53–56.
  • Meyer, J. (2004). Bioacoustics of human whistled languages: An alternative approach to the cognitive processes of language. Annals of the Brazilian Academy of Science, 76(2), 405-412.
  • Meyer, J. (2008). Acoustic strategy and typology of whistled languages; phonetic comparison and perceptual cues of whistled vowels. Journal of the International Phonetic Association, 38(1), 69 – 94.
  • Morris, C. W. (1938). Foundations of the theory of signs. International Encyclopedia of Unified Science, 1(2), 1-59, Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Rank, O. (2021). Kahramanın doğuşu miti-mitolojinin psikolojik yorumu. (çev.: Gökçe Yavaş), İstanbul: Pinhan.
  • Saussure, F. (2001). Genel dilbilime giriş. (çev.: Berke Vardar), İstanbul: Multılıngual.
  • Strauss, C. L. (2022). Mit ve anlam. (çev.: Gökhan Yavuz Demir), İstanbul: İthaki.
  • Şahin, E. (2008). Kuş dili. Kültür Tarihimizde Gizli Diller ve Şifreler, (ed.: Emine Gürsoy Naskali - Erdal Şahin), 11-34, İstanbul: Picus.
  • Uzun, B. vd. (2021). Doğu Karadeniz’de somut olmayan kültürel mirasa bir örnek: ıslık dili (Kuşköy\Çanakçı\Giresun). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(Özel sayı), 106-127.
  • Vogler, C. (2009). Yazarın yolculuğu. (çev.: Kenan Şahin), İstanbul: Okuyan Us.
  • Zencirci, Ç. - Giovanetti, G. (2019). Sibel. Almanya: Riva Filmproduktion.

‘‘ISLIK DİLİ KÜLTÜRÜNÜ AKTARMADA SİNEMANIN ROLÜ: TOPLUMSAL KİMLİK ARAYIŞI VE SİBEL FİLMİ’’

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 45, 98 - 112, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1409065

Öz

Herhangi bir sanat dalı, sadece kendi içinde bulunduğu bağlamın değil komşu disiplinlerin ve farklı kültür ortamlarının da etki alanına girer. Bir disiplinin ortaya çıkmasında kendi sistemindeki ilintili parçaların haricinde diğer sanat dallarıyla kuracağı bütünleşme ve uyumun da etkin olması gerekir. Bu bağlamda birçok disiplinle çalışan sinema, kültür ve edebiyat ürünlerinin malzemelerini devralmış, görsel ve işitsel olarak sunma görevini üstlenmiştir. Hızlı yaşam şartlarına bağlı olarak gelişim gösteren sosyal ve kültürel alandaki değişmeler, birçok sanat disiplinine yansıdığı gibi sinemayı da etkisi altına almıştır. Bu hızlı yaşam bağlarının zincirlerinden, sanatın kendisini uzak tutması çoğu zaman mümkün olmamıştır. Medya araçlarının sinema dahil olmak üzere reklamcılık ve pop kültür üzerine yoğunlaştığı; modelleme üzerine devam ettiği günümüzde geleneksel veya evrensel kültür ürünlerinin sinemada gösterilmesi disiplinin bu çalışmalarını daha özgün kılmıştır. ‘‘Sibel’’ filmi geleneksel ve modern düşünce etrafında meydana çıkmış bir yapıttır. Çalışmada, Çağla Zencirci ve Guillaume Giovanetti ortak yapımı olan ‘‘Sibel’’ filminden yola çıkılarak sinemada genç bir kızın kimlik arayışının, kültür dilinin ve toplumsal bir yapının ele alınış şekli incelenmiştir. Yine çalışmada, filmin değerler dizgesine yansımış olan bölge coğrafyası, insanları ve yaşam tarzları ayrıca ele alınmış, Sibel’in doğayla ve erginleşme metaforu olarak kullanılan ‘‘Kırmızı Başlıklı Kız’’ masalıyla ilişkisi incelenmiştir.

Kaynakça

  • Abduazizova, D. A. (2022). Paralinguıstıc means in intercultural communıcatıon. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies, 2(10), 289–92.
  • Akalın Ş. H. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası ilişkiler. İstanbul: Öteki.
  • Aktulum, K. (2018a). Sinema ve metinlerarasılık. Ankara: Çizgi.
  • Aktulum, K. (2018b). Folklor e metinlerarasılık. Ankara: Çizgi.
  • Bachelard, G. (2017). Mekânın poetikası. (çev.: Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki.
  • Bascom, W. R. (2010). Folklorun dört işlevi. (çev.: Ferya Çalış). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2, (ed.: M. Öcal Oğuz - Selcan Gürçayır), 71-86, Ankara: Geleneksel.
  • Berger, J. (2022). Bir fotoğrafı anlamak. (çev.: Beril Eyüboğlu, vd.), İstanbul: Metis.
  • Campbell, J. (2022). Kahramanın sonsuz yolculuğu. (çev.: Sabri Gürses), İstanbul: İthaki.
  • Çoruhlu, Y. (2017). Türk mitolojisinin ana hatları. İstanbul: Ötüken.
  • Ercilasun, A. B. (2021). Dilin doğuşu ve evrimi: Basamak teorisi. Dil Araştırmaları, 15(29), 1-17.
  • Estes, C. P. (2021). Kurtlarla koşan kadınlar. (çev.: Hakan Atalay), İstanbul: Ayrıntı.
  • Fulford, R. (2019). Anlatının gücü-kitle kültür çağında hikâye anlatıcılığı. (çev.: Ezgi kardelen), İstanbul: Kolektif.
  • Genç, N. H. (2016). Kırmızı Başlıklı Kız masalının Fransızca ve Türkçe baskıları üzerine bir inceleme. DTCF Dergisi, 56, (1), 163-176.
  • Güvenç, B. (1979). İnsan ve kültür. Ankara: Remzi.
  • Irmacık, İ. (2021). Perdenin dili. Ankara: Hece.
  • Jakobson, R. (1987). Linguistics and poetics. Cambridge-London: Belknap Press of Harvard University Press.
  • Kayalı Orta, N. (2019). Kahramanın sinemadaki yolculuğu. Ankara: Karakum.
  • Korkmaz, İ. (2023). Türk kültüründe ıslık ve ıslığın işlevleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(44), 2094-2106.
  • Mehrabian, A. (1968). Communication without word. Psychology Today, 2(4), 53–56.
  • Meyer, J. (2004). Bioacoustics of human whistled languages: An alternative approach to the cognitive processes of language. Annals of the Brazilian Academy of Science, 76(2), 405-412.
  • Meyer, J. (2008). Acoustic strategy and typology of whistled languages; phonetic comparison and perceptual cues of whistled vowels. Journal of the International Phonetic Association, 38(1), 69 – 94.
  • Morris, C. W. (1938). Foundations of the theory of signs. International Encyclopedia of Unified Science, 1(2), 1-59, Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Rank, O. (2021). Kahramanın doğuşu miti-mitolojinin psikolojik yorumu. (çev.: Gökçe Yavaş), İstanbul: Pinhan.
  • Saussure, F. (2001). Genel dilbilime giriş. (çev.: Berke Vardar), İstanbul: Multılıngual.
  • Strauss, C. L. (2022). Mit ve anlam. (çev.: Gökhan Yavuz Demir), İstanbul: İthaki.
  • Şahin, E. (2008). Kuş dili. Kültür Tarihimizde Gizli Diller ve Şifreler, (ed.: Emine Gürsoy Naskali - Erdal Şahin), 11-34, İstanbul: Picus.
  • Uzun, B. vd. (2021). Doğu Karadeniz’de somut olmayan kültürel mirasa bir örnek: ıslık dili (Kuşköy\Çanakçı\Giresun). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(Özel sayı), 106-127.
  • Vogler, C. (2009). Yazarın yolculuğu. (çev.: Kenan Şahin), İstanbul: Okuyan Us.
  • Zencirci, Ç. - Giovanetti, G. (2019). Sibel. Almanya: Riva Filmproduktion.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Elmas 0000-0002-1519-6726

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2023
Kabul Tarihi 24 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Elmas, M. (2024). ‘‘ISLIK DİLİ KÜLTÜRÜNÜ AKTARMADA SİNEMANIN ROLÜ: TOPLUMSAL KİMLİK ARAYIŞI VE SİBEL FİLMİ’’. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(45), 98-112. https://doi.org/10.12981/mahder.1409065