Anadolu, pek çok medeniyete ve uygarlığa ev sahipliği yapmış, dünya coğrafyasının zengin kültürel mirasa sahip topraklarında bulunmaktadır. Anadolu topraklarında seramik üretimi, Neolitik Dönem’den günümüze kap kacak, idoller vb. pek çok örneklerle varlığını sürdürmüştür. Selçuklu ve Osmanlı Dönemi sonrası İznik, Kütahya ve Çanakkale gibi merkezlerde geleneksel olarak devam eden seramik üretimi Cumhuriyetin ilanı ve sonrasında çağdaş seramik sanatı olarak gelişimine devam etmiştir.
“Yüz”ümüz, kimliğimiz olarak düşündüğümüzde, iç dünyamızın dışavurumudur. Türkçe Sözlük’e göre “Başımızda yer alan alın, göz, burun, ağız, yanak ve çenenin üstünde bulunduğu yer; çehre, beniz, sima, surat, suret.” şeklinde tanımlanmaktadır. İnsanın geçmişten günümüze kadar en önemli konusu olan yüz, sanatın içinde pek çok esere konu olmuş, insan figürü ve yüzü tarihsel süreçte üretilen seramiklerde, çeşitli form ve yüzeylerde sıklıkla kullanılmıştır.
Cumhuriyet’in ilanı, çağdaş Türk seramik sanatının oluşup gelişmesinde önemli bir rol oynamıştır. Bu dönem ve sonrasında, eserlerinde insan yüzü ve mimiklerini konu olarak ele almış seramik sanatçılarımız araştırılmıştır. Araştırma sonucunda, 1970’li yıllarda Füreya Koral, Nasip İyem, Sadi Diren, Ayfer Karamani, Erdinç Bakla, İlgi Adalan; sonrasındaki dönemde Tüzüm Kızılcan ve Güngör Güner; 1980’den günümüze kadarki zaman diliminde ise Sibel Sevim, Armağan Ulusoy, Deniz Onur Erman, Arzu Türk, Tevfik Karagözoğlu ve Orçun İlter’in, eserlerinde insan yüzü ve ifadelerini konu olarak ele aldıkları görülmüştür.
Yapılan araştırmada, konu olarak insan yüz ve mimiklerini kullanan çağdaş Türk seramik sanatçılarının eserleri üzerinden, seramik sanatında yüz ve mimiklerin kullanımı ve ifade olanakları incelenmiştir. Bu sanatçıların eserlerindeki duygu durum ve temalarını ifade etme şekillerinde, insan yüzü ve mimiklerinin kullanım şekilleri üzerinde durulmuş, bu alanda çalışmak isteyen araştırmacılara kaynak oluşturmak hedeflenmiştir.
Anatolia has been a cradle for diverse civilizations, endowed with a profound cultural heritage. Since the Neolithic era, it has seen an unbroken tradition of ceramic production, featuring items such as pots and idols. This tradition flourished particularly during the Seljuk and Ottoman periods, with significant centers like Iznik, Kütahya, and Çanakkale contributing to the evolution of ceramics into Contemporary Ceramic Art following the establishment of the Turkish Republic.
The human face, representing personal identity and the expression of inner thoughts and feelings, has been a central subject in art throughout history. It remains a prevalent theme in ceramics, reflecting the human condition on various forms and surfaces.
This paper examines the role of prominent ceramic artists in shaping Contemporary Turkish Ceramic Art. It explores the works of artists from the 1970s like Füreya Koral, Nasip İyem, Sadi Diren, Ayfer Karamani, Erdinç Bakla, İlgi Adalan, to more recent artists such as Tüzüm Kızılcan, Güngör Güner, Sibel Sevim, Armağan Ulusoy, Deniz Onur Erman, Arzu Türk, Tevfik Karagözoğlu, and Orçun İlter. These artists are noted for their focus on human faces and expressions in their works.
The research investigates how these artists use faces and expressions in ceramics to articulate emotions, moods, and thematic narratives, highlighting the expressive possibilities in ceramic art. The study aims to provide a comprehensive resource for researchers interested in the intersection of human expression and ceramic artistry.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Seramik ve Cam Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 48 |