The aim of this research is to examine the studies on instrument education related to the cooperative learning method, which is among the active learning techniques within the constructivist approach. In order to advance the study in this direction, by examining the existing literature, teaching materials and related documents, it has been tried to determine which subjects of the cooperative learning method are more studied in the field of music education and what are the studies on instrument education in this field. The aim of this research, the problem statement of the research was created as "What are the studies on the cooperative learning method for instrument training?". The study provides a theoretical perspective on the cooperative learning method in instrumental education by discussing the constructivist approach and the active learning process. Document analysis, one of the qualitative research methods, was preferred as the research model. In the research; it was seen that the cooperative learning method was used in a wide range of music education but it was determined that the studies on instrument training were limited to block flute, piano, group bağlama and guitar instruments. This study is important because it aims to provide a valuable resource to music educators on cooperative learning instrument training.
Cooperative Learning Constructivist Approach Active Learning Music Education Instrument Education
Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacı yaklaşım dâhilinde aktif öğrenme teknikleri arasında yer alan işbirlikli öğrenme yöntemiyle ilgili, müzik ve çalgı eğitimine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesidir. Çalışmanın bu yönde ilerlemesi için mevcut literatür, öğretim materyalleri ve ilgili dokümanlar incelenerek işbirlikli öğrenme yönteminin müzik eğitimi alanında hangi konuların üzerine daha çok çalışmaların yapıldığı ve bu alandaki çalgı eğitimi üzerine yapılan çalışmaların neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın problem cümlesi “Çalgı eğitimine yönelik işbirlikli öğrenme yönteminde yapılan çalışmalar nelerdir?” biçiminde oluşturulmuştur. Araştırmada yapılandırmacı yaklaşım ve aktif öğrenme sürecinden bahsedilerek çalgı eğitiminde işbirlikli öğrenme yöntemine kuramsal bir bakış açısı sunulmuştur. Araştırma modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tercih edilmiştir. Araştırmada; ülkemizde işbirlikli öğrenme yöntemi, müzik eğitiminde geniş bir yelpazede kullanılsa da çalgı eğitimine yönelik çalışmaların blok flüt, piyano, toplu bağlama ve gitar çalgılarıyla sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma, işbirlikli öğrenmenin çalgı eğitimi konusunda müzik eğitimcilerine değerli bir kaynak sunmayı amaçladığı için önemlidir.
İşbirlikli Öğrenme Yapılandırmacı Yaklaşım Aktif Öğrenme Müzik Eğitimi Çalgı Eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49 |