Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON KAYSERI WOMEN'S COOPERATIVES IN THE CONTEXT OF DIGITAL CULTURE AND CULTURAL ECONOMY

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 1 - 13, 19.03.2025

Öz

This study focuses on ten women's co-operatives that are active in the districts of Kayseri and participate in fairs. Ethics committee permission was obtained to conduct a study on these co-operatives and information was gathered from the field through interviews. The application, production, creation and transfer dimension of the products within the fields of activity were evaluated in terms of cultural economy. The sales of the products analysed in terms of culture industry or cultural economy through new media were also discussed. In this way, the role of new media in the promotion of local or regional products produced by women's co-operatives or in the transfer of the local to the national and branding of the local has been examined. At the same time, the support and incentives provided by state institutions in general and public and private organisations in the province in particular in the development of women's co-operatives were also mentioned. The role of women's co-operatives in the transmission of tradition or culture is particularly emphasised. It was underlined that cultural scientists / folklorists or state institutions and organisations related to culture should take an active role and be in a guiding position in such formations (cooperatives). Afterwards, the necessity of folklorists to study these issues, which have recently begun to be studied, and to make suggestions was underlined.

Kaynakça

  • Balcı, F. (2020). Dijital ortamda yerel veya yöresel unsurların markalaşması. Dijital Kültür-2 Yeni Medya- Küreyerelleşme-Hibritleşme-Dil-Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları, İstanbul: Arı-Sanat Yayınevi.
  • Baş, Ö., vd. (2022). Folklorik kıyafetli bebekler üzerine nitel bir çalışma. Folklor Akademi Dergisi, 5(3), 541-554.
  • Çobanoğlu, Ö. (2005). Halkbilimi kuramları ve araştırma yöntemleri tarihine giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Gök Gül, A., ve Öztürk, M. S., (2024). Türkiye’de Kadın Kooperatifleri Üzerine Çalışılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi. 8(1), 56-75.
  • Gürsoy, Ö. B. (2022). Türkiye’de e-ticaret platformlarında satış yapan kırsal kadın kooperatiflerinin incelemesi. Beykoz Akademi Dergisi, 10(1), 265-279.
  • İştar Işıklı, E. (2024). Dijital çağda geleneksel zanaatların yaşatılmasında kadın kooperatifleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 2281-2299.
  • Kasımoğlu, H. (2018). Köylü kadın girişimciliğinin halk bilimi açısından değerlendirilmesi: Çanakkale köy kadınları üzerine bir araştırma. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(23), 19-31.
  • Kulak, Ö. (2016). Theodor Adorno: Kültür endüstrisinin kıskacında kültür. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi.
  • Oyman, N. R. (2019). Bazı Anadolu kilim motiflerinin sembolik çözümlemesi. Arış Dergisi, 14, 4-22.
  • Özdemir, G., (2013). Women’s cooperatives in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 81, 300-305.
  • Özdemir, G., (2013). Kooperatifçilik. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özdemir, G. vd. (2017). Tarım işletmelerinde kadınların işgücüne katkısı ve örgütlenme yaklaşımları: Trakya bölgesi örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(39), 33-58.
  • Özdemir, M. (2021). Mitten medyaya Keloğlan. İstanbul: Arı Sanat Yayınları.
  • Özdemir, N. (2007). Tüketim- kültür ilişkisi ve kültür ekonomisi. Tüketici Yazıları 1, 223- 240, Ankara: Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM.
  • Özdemir, N. (2009). Kültür ekonomisi ve endüstrileri ile kültürel miras yönetimi ilişkisi. Milli Folklor, 84, 72-86.
  • Özdemir, N. (2012). Kültür ekonomisi ve yönetimi seçki. Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Ritzer, G. (2017). Toplumun McDonaldslaştırılması. (çev.: Akın Emre Pilgir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sakin, N. (2010). Yerel bir kültür ürünü örneği: Soğanlı bebekleri. Folklor/Edebiyat, 16(63), 179-190.
  • Şahankaya, Adar, A. vd. (2023). Türkiye’de kadın kooperatifleri: mevcut durum analizi, kadın güçlenmesi ve istihdam yaratma potansiyeli. Çalışma ve Toplum, 2(77), 1171-1208.
  • Şahin, Z. (2004). Sarız (Kayseri) yöresi düz dokumaları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 195-212.

DİJİTAL KÜLTÜR VE KÜLTÜR EKONOMİSİ BAĞLAMINDA KAYSERİ KADIN KOOPERATİFLERİ HAKKINDA BİR İNCELEME

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 1 - 13, 19.03.2025

Öz

Bu çalışmada, Kayseri’nin ilçelerinde aktif olarak faaliyet göstermekte olan ve düzenlenen fuarlara katılım sağlayan on kadın kooperatifi ele alınmıştır. Söz konusu kooperatifler hakkında çalışma yapmak için etik kurul izni alınmış ve sahadan derleme (görüşme) yöntemiyle bilgiler toplanmıştır. Bu bilgiler ışığında kadınların ekonomiye olan etkileri ve faaliyet alanları belirlenmiştir. Faaliyet alanları içerisindeki ürünlerin uygulama, üretim, yaratım ve aktarım boyutu kültür ekonomisi açısından değerlendirilmiştir. Kültür endüstrisi ya da kültür ekonomisi bakımından incelenen ürünlerin yeni medya aracılığıyla satışları da ele alınmıştır. Böylelikle kadın kooperatifleri tarafından üretilen yerel ya da yöresel ürünlerin tanıtılmasında veya yerelin ulusala taşınmasında, markalaşmasında yeni medyanın rolü incelenmiştir. Aynı zamanda kadın kooperatiflerinin gelişmesinde genelde devlet kurumlarının özelde ilde bulunan kamu kurum-kuruluşları, özel kuruluşların destek ve teşviklerinden de bahsedilmiştir. Kadın kooperatiflerinin özellikle gelenek ya da kültür aktarımındaki rolü vurgulanmıştır. Bu tür oluşumlarda (kooperatif) kültür bilimcilerin/halkbilimcilerin veya kültür ile ilgili devlet kurum ve kuruluşlarının aktif rol alması ve yönlendirici konumda olmaları gerektiğinin altı çizilmiştir. Ardından yeni çalışılmaya başlanan bu konuların da halkbilimciler tarafından çalışılması ve öneriler sunmalarının gerekliliğinin altı çizilmiştir.

Kaynakça

  • Balcı, F. (2020). Dijital ortamda yerel veya yöresel unsurların markalaşması. Dijital Kültür-2 Yeni Medya- Küreyerelleşme-Hibritleşme-Dil-Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları, İstanbul: Arı-Sanat Yayınevi.
  • Baş, Ö., vd. (2022). Folklorik kıyafetli bebekler üzerine nitel bir çalışma. Folklor Akademi Dergisi, 5(3), 541-554.
  • Çobanoğlu, Ö. (2005). Halkbilimi kuramları ve araştırma yöntemleri tarihine giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Gök Gül, A., ve Öztürk, M. S., (2024). Türkiye’de Kadın Kooperatifleri Üzerine Çalışılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi. 8(1), 56-75.
  • Gürsoy, Ö. B. (2022). Türkiye’de e-ticaret platformlarında satış yapan kırsal kadın kooperatiflerinin incelemesi. Beykoz Akademi Dergisi, 10(1), 265-279.
  • İştar Işıklı, E. (2024). Dijital çağda geleneksel zanaatların yaşatılmasında kadın kooperatifleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 2281-2299.
  • Kasımoğlu, H. (2018). Köylü kadın girişimciliğinin halk bilimi açısından değerlendirilmesi: Çanakkale köy kadınları üzerine bir araştırma. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(23), 19-31.
  • Kulak, Ö. (2016). Theodor Adorno: Kültür endüstrisinin kıskacında kültür. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi.
  • Oyman, N. R. (2019). Bazı Anadolu kilim motiflerinin sembolik çözümlemesi. Arış Dergisi, 14, 4-22.
  • Özdemir, G., (2013). Women’s cooperatives in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 81, 300-305.
  • Özdemir, G., (2013). Kooperatifçilik. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özdemir, G. vd. (2017). Tarım işletmelerinde kadınların işgücüne katkısı ve örgütlenme yaklaşımları: Trakya bölgesi örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(39), 33-58.
  • Özdemir, M. (2021). Mitten medyaya Keloğlan. İstanbul: Arı Sanat Yayınları.
  • Özdemir, N. (2007). Tüketim- kültür ilişkisi ve kültür ekonomisi. Tüketici Yazıları 1, 223- 240, Ankara: Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM.
  • Özdemir, N. (2009). Kültür ekonomisi ve endüstrileri ile kültürel miras yönetimi ilişkisi. Milli Folklor, 84, 72-86.
  • Özdemir, N. (2012). Kültür ekonomisi ve yönetimi seçki. Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Ritzer, G. (2017). Toplumun McDonaldslaştırılması. (çev.: Akın Emre Pilgir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sakin, N. (2010). Yerel bir kültür ürünü örneği: Soğanlı bebekleri. Folklor/Edebiyat, 16(63), 179-190.
  • Şahankaya, Adar, A. vd. (2023). Türkiye’de kadın kooperatifleri: mevcut durum analizi, kadın güçlenmesi ve istihdam yaratma potansiyeli. Çalışma ve Toplum, 2(77), 1171-1208.
  • Şahin, Z. (2004). Sarız (Kayseri) yöresi düz dokumaları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 195-212.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel ve Yaratıcı Endüstriler, Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Balcı 0000-0001-8318-1473

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2024
Kabul Tarihi 3 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Balcı, F. (2025). DİJİTAL KÜLTÜR VE KÜLTÜR EKONOMİSİ BAĞLAMINDA KAYSERİ KADIN KOOPERATİFLERİ HAKKINDA BİR İNCELEME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 1-13. https://doi.org/10.12981/mahder.1562120