Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİBER BİREYİN KRİZİ ÜZERİNE SİNEMATOGRAFİK BİR İNCELEME: TER (SWEAT) FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 51, 1701 - 1715, 28.09.2025
https://doi.org/10.12981/mahder.1608235

Öz

Dijital çağda bireyin toplumsal ve psikolojik varoluşu, giderek artan biçimde siber uzamın kültürel ve iletişimsel dinamikleri tarafından şekillendirilmektedir. Sosyal medya platformlarında inşa edilen dijital kimlikler, bireylerin hem görünürlük ihtiyacını karşılamakta hem de onları sürekli performans sergilemeye zorlayan yeni bir özne formuna dönüştürmektedir. Bu bağlamda “siber birey”, sanal ve fiziksel mekânlar arasında kesintisiz bir geçiş halinde yaşayan, bedenini, duygularını ve ilişkilerini dijital gösterinin nesnesine dönüştüren çağdaş bir figürdür. Çalışmanın amacı, bu yeni öznelik biçiminin doğurduğu varoluşsal ve iletişimsel krizi sinematografik temsiller üzerinden analiz etmektir. Araştırmanın örneklemini Magnus von Horn’un 2020 yapımı Sweat filmi oluşturmaktadır. Film, influencer kimliğiyle dijital kültürün merkezinde konumlanan bir karakterin yalnızlık, yabancılaşma ve duygulanımsal tükenmişlik süreçlerini çok katmanlı biçimde ele almaktadır. Çalışmada nitel bir yaklaşım benimsenmiş, film hermenötik yöntemle çözümlenmiştir. Karakterlerin mekânsal konumlanışları, diyalogları, beden dili ve dramatik kırılma anları, eleştirel kuramsal kavramlar eşliğinde yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular, dijital çağın bireyini belirleyen krizin yalnızca bireysel bir ruhsal çöküş değil, aynı zamanda görünürlük ekonomisinin ve performans zorunluluğunun doğrudan sonucu olduğunu göstermektedir. Film, siber bireyin yalnızlaşmasını dramatik biçimde temsil ederken, dijital öznelliğin kırılgan yapısına dair eleştirel bir perspektif sunmaktadır.

Kaynakça

  • Abidin, C. (2016). Visibility labour: Engagin with Influencers fashion brands and #OOTD advertorial campaigns on Instagram. Media International Australia, 16(1), 1-15.
  • Abidin, C. (2019). Victim, rival, bully: Infulencers narrative cultures round cyberbullying. Narratives in Research and Interventions on Cyberbullying among Young People, (ed.: H. Vandebosch - L. Green), 199-212, Switzerland: Springer.
  • Asenbaum, H. (2018). Cyborg activism: Exploring the reconfigurations of democratic subjectivity in Anonymous. New Media & Society, 20(4), 1394–1412.
  • Bauman, Z. (2023). Akışkan modernite. (çev.: S. O. Çavuş), İstanbul: Tellekt.
  • Baudrillard, J. (2018). Simülakrlar ve simülasyon. (çev.: O. Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Cover, R. (2012). Performing and undoing identity online: Social networking, identity theories and the incompatibility of online profiles and friendship regimes. Convergence, 18(2), 177–193.
  • Debord, G. (2017). Gösteri toplumu. (çev.: A. Ekmekçi - O. Taşkent), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Han, B.-C. (2021). Şeffaflık toplumu. (çev.: M. Özdemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Han, B. C. (2022a). Enfokrasi: Dijitalleşme ve demokasinin krizi. (çev.: M. Özdemir), İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Han, B. C. (2022b). Ritüellerin yok oluşuna dair günümüzün bir topolojisi. (çev.: Çağlar Tanyeri), İstanbul: İnka Kitap.
  • Han, B. C. (2024) Sürünün içinde: Dijital dünyaya bakışlar. (çev.: Z. Sarıkartal), İstanbul: İnka Kitap.
  • Haraway, D. (1991). A cyborg manifesto: Science, technology, and socialist-feminism in the late twentieth century. Simians, cyborgs, and women: The reinvention of natüre, 149–181, Oxforshire: Routledge.
  • Rainie, L. - Wellman, B. (2012). Networked: The new social operating system. Cambridge: MIT Press.
  • Ricoeur, P. (1976). Interpretation theory: Discourse and the surplus of meaning. Fort Worth: Texas Christian University Press.
  • Shilling, C. (2003). The body and social theory. New York City: Sage Publications.
  • Rowland, J. - Estevens, J. (2025). “What is your digital identity?” Unpacking users’ understandings of an evolving concept in datafied societies. Media, Culture & Society. 47(2), 336-353.
  • Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. New York City: Basic Books.
  • Wellman, B. vd. (2020). The networked question in the digital era: How do networked, bounded, and limited individuals connect at different stages in the life course? Network Science, 8(3), 344–367.

INTERPRETING THE CRISIS OF THE CYBER SUBJECT VIA CINEMA: THE SWEAT FILM CASE

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 51, 1701 - 1715, 28.09.2025
https://doi.org/10.12981/mahder.1608235

Öz

In the digital age, the social and psychological existence of the individual is increasingly shaped by the cultural and communicative dynamics of cyberspace. Digital identities constructed through social media platforms both fulfill the individual’s need for visibility and transform them into a new subjectivity form that is constantly compelled to perform. In this context, the "cyber individual" emerges as a contemporary figure who operates in a continuous flow between virtual and physical spaces, transforming their body, emotions, and relationships into objects of digital spectacle. This study aims to analyze the existential and communicative crisis generated by this new form of subjectivity through cinematic representations. The sample of the study consists of Magnus von Horn’s Sweat (2020), a film that intricately portrays the loneliness, alienation, and emotional exhaustion of a character situated at the center of digital culture with her influencer identity. A qualitative methodology is adopted in the research, and the film is analyzed using a hermeneutic approach. The characters’ spatial positioning, dialogues, body language, and key dramatic moments are interpreted in relation to critical theoretical concepts. The findings reveal that the crisis defining the digital individual is not merely a personal psychological collapse but a structural consequence of the visibility economy and the imperative of constant performance. The film offers a critical perspective on the fragility of digital subjectivity while dramatizing the isolation of the cyber individual.

Kaynakça

  • Abidin, C. (2016). Visibility labour: Engagin with Influencers fashion brands and #OOTD advertorial campaigns on Instagram. Media International Australia, 16(1), 1-15.
  • Abidin, C. (2019). Victim, rival, bully: Infulencers narrative cultures round cyberbullying. Narratives in Research and Interventions on Cyberbullying among Young People, (ed.: H. Vandebosch - L. Green), 199-212, Switzerland: Springer.
  • Asenbaum, H. (2018). Cyborg activism: Exploring the reconfigurations of democratic subjectivity in Anonymous. New Media & Society, 20(4), 1394–1412.
  • Bauman, Z. (2023). Akışkan modernite. (çev.: S. O. Çavuş), İstanbul: Tellekt.
  • Baudrillard, J. (2018). Simülakrlar ve simülasyon. (çev.: O. Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Cover, R. (2012). Performing and undoing identity online: Social networking, identity theories and the incompatibility of online profiles and friendship regimes. Convergence, 18(2), 177–193.
  • Debord, G. (2017). Gösteri toplumu. (çev.: A. Ekmekçi - O. Taşkent), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Han, B.-C. (2021). Şeffaflık toplumu. (çev.: M. Özdemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Han, B. C. (2022a). Enfokrasi: Dijitalleşme ve demokasinin krizi. (çev.: M. Özdemir), İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Han, B. C. (2022b). Ritüellerin yok oluşuna dair günümüzün bir topolojisi. (çev.: Çağlar Tanyeri), İstanbul: İnka Kitap.
  • Han, B. C. (2024) Sürünün içinde: Dijital dünyaya bakışlar. (çev.: Z. Sarıkartal), İstanbul: İnka Kitap.
  • Haraway, D. (1991). A cyborg manifesto: Science, technology, and socialist-feminism in the late twentieth century. Simians, cyborgs, and women: The reinvention of natüre, 149–181, Oxforshire: Routledge.
  • Rainie, L. - Wellman, B. (2012). Networked: The new social operating system. Cambridge: MIT Press.
  • Ricoeur, P. (1976). Interpretation theory: Discourse and the surplus of meaning. Fort Worth: Texas Christian University Press.
  • Shilling, C. (2003). The body and social theory. New York City: Sage Publications.
  • Rowland, J. - Estevens, J. (2025). “What is your digital identity?” Unpacking users’ understandings of an evolving concept in datafied societies. Media, Culture & Society. 47(2), 336-353.
  • Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. New York City: Basic Books.
  • Wellman, B. vd. (2020). The networked question in the digital era: How do networked, bounded, and limited individuals connect at different stages in the life course? Network Science, 8(3), 344–367.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültür, Temsil ve Kimlik, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dursun Can Şimşek 0000-0002-2528-6434

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2024
Kabul Tarihi 18 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Şimşek, D. C. (2025). SİBER BİREYİN KRİZİ ÜZERİNE SİNEMATOGRAFİK BİR İNCELEME: TER (SWEAT) FİLMİ ÖRNEĞİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(51), 1701-1715. https://doi.org/10.12981/mahder.1608235