Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deneyimsel Öğrenme Yöntemiyle Konut Tarihi Derslerinin Uygulanması: Geçmişten Günümüze Anadolu’da Konut Dersi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 195 - 212, 07.12.2020
https://doi.org/10.29048/makufebed.773143

Öz

Tasarım öğrenimi sürecinde yer alan birçok kuramsal ders, somut nesneler üzerinden örneklenerek açıklanır. Öğren-ciler kuramsal derslerde soyut kavramları daha kolay anlayabilmekte, ancak somut görsellerde ki nesne veya mekânı algılamakta zorlanmaktadır. Bu doğrultuda yapılan çalışma; Mimarlık Tarihi derslerinin eğitimi için sık kullanılan yön-temler dahilinde anlatım, sunum, tartışma ve maket yapımı döngüsü kullanılarak, öğrencilerin öğrenme sürecine olan katkısını ve mesleki ilgilerini arttırmadaki etkisini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma; Akdeniz Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık Bölümü seçmeli dersi (Geçmişten Günümüze Anadolu’da Konut) kapsamın-da üçüncü sınıfa devam eden 34 öğrencinin katılımı ile hayata geçirilmiştir. Çalışma kapsamında, öğrenciler 6 gruba ayrılmış; Anadolu coğrafyasında yer alan bölge ya da dönemlere ait konutların özelliklerini araştırarak rapor düzenlemişler ve bu raporlar doğrultusunda seçtikleri konut tipinin ölçekli maketini yaparak ders sürecini tamamlamışlardır. Yapılan bu çalışma sonucunda öğrenci kazanımlarını belirlemek üzere dersi alan 34 öğrenciye, 5’li likert şeklinde hazırlanmış olan motivasyon etkisi, eğitime olan katkısı ve mesleki deneyim gibi 3 boyutu olan bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler ışığında, Mimarlık Tarihi derslerinin eğitiminde teorik bilginin maket etkinliği ile desteklenmesinin, öğrencinin öğrenme sürecine katkı sağladığı ve mesleki eğilimini arttırdığı tespit edilmiştir.

Teşekkür

Bu çalışma boyunca desteklerini bizden esirgemeyen Sayın Akdeniz Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dekanı ve Dekan yardımcısına, Akdeniz Üniversitesi Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölüm Başkanlığına, tüm teknik bilgilerini bize aktaran Sayın Mimar Zeki Bellikli’ye, Fotoğraf çekimleri sırasında büyük destek veren Usta Öğretici Burak Eldek’e ve Geçmişten günümüze Anadolu’da Konut dersini alan ve büyük bir özveri ile çalışan Akdeniz Üniversitesi Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü’nün 34 öğrencisine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akok, M. (1951) Ankara’nın Eski Evleri, Ankara Türk Tarih Kurumu Basın Evi.
  • Durmuş, S., Gür, Ş.Ö. (2017) Mimarlığın Metinsel Temsilinde Retorik İnşa: Usûl-i Mi’mârî-i Osmanî. METU Journal of the Faculty of Architecture, 34 (1): 107-131.
  • Düring, B. S. (2010). The prehistory of Asia Minor: from complex hunter-gatherers to early Urban societies. Cambridge University Press.
  • Ertaş Beşir, Ş., Odacı, G.S., Bekar, M., Açıkel, M., Sümerka, M.R. (2020). Tarihi ve Kültürel Özellikleri İçeren Bir Çevrede Gerçekleşen Teknik Gezilerin İç Mimarlık Öğrencilerinin Kazanımlarına Etkisi: Trabzon Çaykara Bölgesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11(1): 95-107.
  • Güler, K. (2012). Doğu Karadeniz Kırsal Mimarisi Örneklerinden Rize-Fındıklı Aydınoğlu Evi Restorasyon Projesi İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı, Restorasyon Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Harris, K., Marcus, R., Mclaren, K. ve Fey, J. (2001). Curriculum Materials Supporting Problem-Based Teaching, School Science & Mathematics, 101(6): 310-318.
  • Izadpanah, S., Kaynakcı Elinç, Z., Söyek Abay, B., Küçükköseler, T. (2020). Türkiye’deki İçmimarlık Eğitiminde Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Mühendislik, Tasarım ve Teknoloji Dergisi 2(1): 1-9.
  • Karahan, S. (2016) Türkiye'de Çağdaş Mimarlık Eğitiminde Mimarlık Tarihi Disiplininin Yeri. Erciyes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Kavas K.R. (2009) Sanat Tarihi - Mimarlık Tarihi Arasındaki Değişen İlişkilerin Sivil Konut Mimarisi Araştırmaları Bağlamında Değerlendirilmesi, Akdeniz Sanat, 4: 37-46.
  • Kuban, D. (2018). Türk Ahşap Konut Mimarisi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Memiş, B. (1997). Urartu Konut Mimarlığı. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eskiçağ Tarihi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Oral, E. Ö. (1996). Antalya Kaleiçi'nde Hakkı Misistreli Evi ve Tekeli Evi Restorasyon Projeleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özdeniz, M.B., Bekleyen, A., Gönül, I. A., Gönül, H., Sarıgül, H., Ilter, T., Dalkılıç, N., & Yıldırım, M. (1998). Vernacular domed houses of Harran, Turkey. Habitat International, 22 (4): 477-485.
  • Özlük, S. (2019). Türkiye’de Konut Sorunu. İkinci Adam Yayınları, İstanbul.
  • Rumscheid, F. (2000). Küçük Asya’nın Pompeisi Priene Rehberi. Ege Yayınları, İstanbul.
  • Sey, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Strabon. (2000). Antik Anadolu Coğrafyası (Geographika XII-XIII-XIV) Çev. Adnan Pekman, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, (4. Baskı), Kanaat Basımevi, İstanbul.
  • Tosun, M.N. (1998). Zeyrek İbadethane Sokak 33 No’lu Evin Restorasyon Projesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Uğur, O. L., Balcı, B. (2014). 2002-2012 Yılları Arasında T.C. Hükümetlerinin Konut Edindirme Politikalarının İrdelenmesi. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2: 333–351.
  • URL-1 (2019). https://sanalmuze.gov.tr/TR-259961/anadolu-medeniyetleri-muzesi---ankara. html (Erişim Tarihi: 15.11.2019).
  • URL-2 (2019). http://www.matu.com.tr/mimarlik/projeler.asp?pid=174 (Erişim Tarihi: 13.11.2019).

Application of Housing History Courses by Experiential Learning Method: An Example of Housing Course in Anatolia from Past to Present

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 195 - 212, 07.12.2020
https://doi.org/10.29048/makufebed.773143

Öz

Most of the theoretical courses that involved on the process of design education are explained through exemplification on concrete objects. Students can understand abstract concepts more easily during theoretical classes but find it difficult to perceive the object or space in concrete visuals. The study in this direction has actualized to present the contribution of the students to learning process and the effect on the increase of their professional interest by the methods frequently used on architectural history courses, within the cycle of expression, presentation, discussion and model making. The study took place within the Akdeniz University Architecture Faculty of Architecture, Department of Interior Architecture elective course (the Housings of Anatolia through the Ages) with the contribution of 34 students that are currently on the third year. Within the scope of the study, students were divided into 6 groups; prepared reports on the subjects researching the local or periodical issues of Anatolian geography and completed the course process by making a scale model of the housing type they selected in accordance with these reports. As a result of this study to determine the earnings, a three-dimensional survey prepared in the form of 5 point likert scale questionnaire consisting of; effect of motivation, contribution to education and professional experience has been applied to 34 students that took the course. In the light of the data obtained, it was determined that the support of theoretical knowledge with the model activity in the education of the History of Architecture courses contributes to the learning process of the student and increases her/his professional disposition.

Kaynakça

  • Akok, M. (1951) Ankara’nın Eski Evleri, Ankara Türk Tarih Kurumu Basın Evi.
  • Durmuş, S., Gür, Ş.Ö. (2017) Mimarlığın Metinsel Temsilinde Retorik İnşa: Usûl-i Mi’mârî-i Osmanî. METU Journal of the Faculty of Architecture, 34 (1): 107-131.
  • Düring, B. S. (2010). The prehistory of Asia Minor: from complex hunter-gatherers to early Urban societies. Cambridge University Press.
  • Ertaş Beşir, Ş., Odacı, G.S., Bekar, M., Açıkel, M., Sümerka, M.R. (2020). Tarihi ve Kültürel Özellikleri İçeren Bir Çevrede Gerçekleşen Teknik Gezilerin İç Mimarlık Öğrencilerinin Kazanımlarına Etkisi: Trabzon Çaykara Bölgesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11(1): 95-107.
  • Güler, K. (2012). Doğu Karadeniz Kırsal Mimarisi Örneklerinden Rize-Fındıklı Aydınoğlu Evi Restorasyon Projesi İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı, Restorasyon Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Harris, K., Marcus, R., Mclaren, K. ve Fey, J. (2001). Curriculum Materials Supporting Problem-Based Teaching, School Science & Mathematics, 101(6): 310-318.
  • Izadpanah, S., Kaynakcı Elinç, Z., Söyek Abay, B., Küçükköseler, T. (2020). Türkiye’deki İçmimarlık Eğitiminde Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Mühendislik, Tasarım ve Teknoloji Dergisi 2(1): 1-9.
  • Karahan, S. (2016) Türkiye'de Çağdaş Mimarlık Eğitiminde Mimarlık Tarihi Disiplininin Yeri. Erciyes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Kavas K.R. (2009) Sanat Tarihi - Mimarlık Tarihi Arasındaki Değişen İlişkilerin Sivil Konut Mimarisi Araştırmaları Bağlamında Değerlendirilmesi, Akdeniz Sanat, 4: 37-46.
  • Kuban, D. (2018). Türk Ahşap Konut Mimarisi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Memiş, B. (1997). Urartu Konut Mimarlığı. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eskiçağ Tarihi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Oral, E. Ö. (1996). Antalya Kaleiçi'nde Hakkı Misistreli Evi ve Tekeli Evi Restorasyon Projeleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özdeniz, M.B., Bekleyen, A., Gönül, I. A., Gönül, H., Sarıgül, H., Ilter, T., Dalkılıç, N., & Yıldırım, M. (1998). Vernacular domed houses of Harran, Turkey. Habitat International, 22 (4): 477-485.
  • Özlük, S. (2019). Türkiye’de Konut Sorunu. İkinci Adam Yayınları, İstanbul.
  • Rumscheid, F. (2000). Küçük Asya’nın Pompeisi Priene Rehberi. Ege Yayınları, İstanbul.
  • Sey, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Strabon. (2000). Antik Anadolu Coğrafyası (Geographika XII-XIII-XIV) Çev. Adnan Pekman, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, (4. Baskı), Kanaat Basımevi, İstanbul.
  • Tosun, M.N. (1998). Zeyrek İbadethane Sokak 33 No’lu Evin Restorasyon Projesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Uğur, O. L., Balcı, B. (2014). 2002-2012 Yılları Arasında T.C. Hükümetlerinin Konut Edindirme Politikalarının İrdelenmesi. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2: 333–351.
  • URL-1 (2019). https://sanalmuze.gov.tr/TR-259961/anadolu-medeniyetleri-muzesi---ankara. html (Erişim Tarihi: 15.11.2019).
  • URL-2 (2019). http://www.matu.com.tr/mimarlik/projeler.asp?pid=174 (Erişim Tarihi: 13.11.2019).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşegül Durukan 0000-0002-0888-5531

Mikail Açıkel Bu kişi benim 0000-0003-0768-222X

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2020
Kabul Tarihi 29 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durukan, A., & Açıkel, M. (2020). Deneyimsel Öğrenme Yöntemiyle Konut Tarihi Derslerinin Uygulanması: Geçmişten Günümüze Anadolu’da Konut Dersi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(2), 195-212. https://doi.org/10.29048/makufebed.773143