Günümüzde, kentlerde daha fazla insan afet eğilimli alanlara yerleşiyor. Bu
nedenle, son zamanlarda afet riskini azaltma politikası olarak dayanıklı yapı
toplulukları oluşturulmaya başlamıştır. Kentsel alanları esnek kılmak için
gerekli faaliyetler genellikle yerel düzeyde planlanıp yürütülmekte olsada,
özel sektör, vatandaşlar ve hatta uluslararası topluluk doğrudan bu
faaliyetlerle ilgilenmektedir. Kentlerin esnek hale getirilmesi ile ilgili
hedeflerin başarılması, iyi planlanmış, iyi yönetilen etkinliklere/çabalara ve
iyi koordine edilmiş paydaşlara bağlıdır.
Bilindiği üzere, kentleri dayanıklı hale getiren
program ve projeler çoğunlukla uzun süreli ve büyük bütçeler gerektirmektedir. Çoklu
paydaşlar tarafından finanse edilen, büyük bir bütçe gerektiren uzun vadeli
programları ve projeleri uygulamak, şeffaf bir şekilde yapılabilir. Ayrıca, tüm
menfaat sahiplerine güvence vermek hesap verebilirliği gerekli kılmaktadır. Bu
açıdan varolan hesap verebilirlik çerçevesi tüm menfaat sahiplerini
kapsamamaktadır. Bu nedenle, hesap verebilirliğin arttırılması için özel dikkat
gösterilmelidir.
Bu çalışmada, kentlerin dayanıklı hale gelmesine yönelik yaklaşımların
eksiklikleri ortaya çıkarılmış ve üstesinden gelmek için hesap verebilirliğin
güçlendirilmesi önerilmiştir. Aşağıdaki soruların yanıtları bulunmaya
çalışılmıştır;
·
Kentleri etkili, sürdürülebilir
ve hesap verebilir olan yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde dayanıklı kılmak
için iyi yönetişim nasıl oluşturabiliriz?
·
Kentlerin dayanıklı hale
getirilmesi için şeffaflığı ve hesap verebilirliği nasıl güçlendirebiliriz?
·
Kentleri dayanıklı kılma
konusundaki faaliyetlerin şeffaflığını, hesap verebilirliğini ve verimliliğini
artırmak için Yüksek Denetleme Kurulları (YDK) 'nın katkısı nasıl
arttırılabilir?
Performans Hesap Verebilirliği İyi Yönetim Yüksek Denetleme Kurulu (YDK) Afet Riski Dayanıklı
Currently,
more and more people are settling in cities, located in disaster prone areas. Therefore,
building resilient community has recently become more prominent in the disaster
risk reduction policies. Although the activities required for making urban
areas resilient are mainly planned and conducted at the local level, private
sector, citizens, and even the international community are directly involved
and interested in these activities. The achievement of goals related to making
cities resilient depends on well-planned, well-managed activities/efforts and
well-coordinated stakeholders.
As
known, the programs and projects related to making cities resilient are mostly
long- term and require big budgets. Implementing the long-term programs and
projects requiring a big budget financed by multi-stakeholders can be carried
out in a transparent manner. Furthermore, giving assurance to all stakeholders necessitates
accountability. The existing accountability framework in this respect does not
cover all stakeholders. Therefore, special attention has to be paid to
enhancing accountability.
In
this research, we revealed the shortcomings of approaches towards making cities
resilient, and proposed to strengthen accountability to overcome them. We sought
answers to the following questions;
·
How can we create good governance for making cities
resilient at local, national and international levels that is effective,
sustainable, and accountable?
·
How can we strengthen the transparency and
accountability in the field of making cities resilient?
·
How can Supreme Audit Institutions (SAIs)’
contribution be increased to enhance the transparency, accountability and
effectiveness of the activities concerning making cities resilient?
As
expected, the answers to these questions revealed the principle factors in need
of strengthening and gave us the scope of redrawing accountability.
Undoubtedly, this study involved citizens as well as international community.
In conclusion, in this paper we tried to emphasize the importance of
strengthening performance accountability in the process of building resilient
community and, to attract attention to the role of Supreme Audit Institutions
within this context.
Performance Accountability Good Governance Supreme Audit Institution (SAIs) Disaster Risk Resilient
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |