Kısa Bildiri
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEKOKULUNDA OKUYORUM SEÇTİĞİM MESLEĞE UYGUN MUYUM? - I’M STUDYING IN THE VOCATIONAL SCHOOL AM I SUITABLE FOR THE OCCUPATION I HAVE CHOOSEN?

Yıl 2017, , 384 - 396, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.316446

Öz

Dünya genelinde 42 bin, ülkemizde ise 500 civarında
farklı meslek bulunmaktadır. Farklı meslek alanlarında kaliteli ve ülkenin
gereksinimleri yönünde ana ve ara eleman yetiştirmek konusunda meslek
yüksekokullarına büyük görev düşmektedir. Değişen ve gelişen iş dünyasında yeni
ihtiyaçlara hızlı ve etkin bir şekilde cevap verebilecek programlar dâhilinde;
mesleğinde uzman, gelişmelere hâkim, uygulama ile iç içe eğitimler almış olan
gençlerimiz ülkemizin kalkınmasında da önemli rol oynayacaklardır. Bu noktada meslek
yüksekokulu öğrencilerinin bilinçli bir şekilde bölüm seçmeleri ve eğitim
dönemi boyunca da meslekleri konusunda kendilerini geliştirmeleri
gerekmektedir.



Bu çalışma Meslek Yüksekokulu (MYO)’nda okuyan
öğrencilerin kendi bölümleri ve programlarını seçerken ne kadar bilinçli
oldukları ve kişiliklerine uygun meslek tercihleri yapıp yapmadıklarını mesleki
tercih kuramı çerçevesinde belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu sayede geleceğimizi
şekillendirecek olan gençlerin daha doğru tercihler yapabilmeleri için  neler yapılması gerektiğine  dair çözüm önerileri geliştirilebilecektir.
Ayrıca gün geçtikçe yaygınlaşan Uzaktan Eğitim (UZEM) ile eğitim gören
öğrenciler ile geleneksel örgün eğitim alan öğrenciler arasında kişilik ve
kariyer tercihleri açısından bir fark olup olmadığını araştırmak da çalışmanın
diğer amacıdır. Çalışmanın örneklemini Alaçam MYO’da okuyan hem örgün hem UZEM
öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem olarak Alaçam MYO seçilmesindeki en
önemli etken MYO’ya ait Posta hizmetleri, Lojistik, Deniz ve Liman
İşletmeciliği ve Çağrı Merkezi Hizmetlerinin programlarının doğrudan bazı
mesleklere ara eleman yetiştiriyor olmasıdır. Çalışma bulgularına bağlı olarak
meslek edindirmede MYO’ların yeri ve MYO’ların başarısını artırmak için neler
yapılabileceği tartışılacaktır. 

Kaynakça

  • Anılan, H., Çemrek, F. & Anagün, Ş.S. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin meslek seçimi ve üniversite tercihlerine ilişkin görüşleri (Eskişehir örneği). e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2); 238-249. Can,H. (1997). Yönetim ve Organizasyon. 4. Baskı, Ankara: Siyasal Kitapevi. Çelik, N., & Üzmez, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi: çağrı merkezi hizmetleri örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 94-105. Çiftçi, G. E., Bülbül, S. F., Muluk, N. B., Duyan, G. Ç., & Yılmaz, A. (2011). Sağlık bilimleri fakültesini tercih eden öğrencilerin, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan faktörler (Kırıkkale Üniversitesi örneği). Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 22(3), 151-160. Erdoğan, S., Şanlı, H.S. & Bekir, H.S. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496. Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of counseling psychology, 43(4), 510-526. Genç, G.; Kaya, A. ve Genç, M. (2007). İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, (14),49-63. Kamaşak, R., & Bulutlar, F. (2010). Kişilik, mesleki tercih ve performans ilişkisi: akademik personel üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 119-126. Kılıç K.C.& Yener D. (2015). Birey-Örgüt ve Birey-İş Uyumunun Çalışanların İş Tutumlarına Etkisi: Adana İlinde Bankacılık Sektöründe Çalışanlar Üzerine Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (1), 161-174. Kristof-Brown, A.L., Zimmerman, R.D. and Johnson, E.C. (2005). Consequences of individuals’ fit at work: a meta-analysis of person-job, person-organization, person-group, and person-supervisor fit. Personnel Psychology, 58 (2), 281-342. Owen-Korkut, K., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö. & Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151. Pilavcı, D. (2007). Bilgi Çağında değişen kariyer anlayışı ve üniversite öğrencilerinin kariyer tercihlerini etkileyen faktörler üzerine bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana. Sağdıç M. & Demirkaya H. (2009). Üniversite öğrencilerinin kariyer gelişim planlarına ilişkin yaklaşımlar, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 233-246. Sarıkaya, T., & Khorshid, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2).393-423. Sathapornvajana, S. & Watanapa, B. (2012). Factors affecting student’s intention to choose IT program. Procedia Computer Science, 13, 60-67. Sekiguchi, T. (2004). Person-organization fit and person-job fit in employee selection: A review of the literature, Osaka Keidai Ronshu, 54(6), 179-196. TDK. (2014). Büyük Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=MESLEK. Erişim Tarihi: 20 Mart 2017 tarihinde alınmıştır. Yılmaz, İ. A., Dursun, B., Pektaş, K., & Altay, A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Seçimlerinin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi: Pınarhisar MYO Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, ,Aralık,9-21.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Ozel Sayi
Yazarlar

Sema Polatcı

Zümral Gültekin

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 26 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Polatcı, S., & Gültekin, Z. (2017). MESLEK YÜKSEKOKULUNDA OKUYORUM SEÇTİĞİM MESLEĞE UYGUN MUYUM? - I’M STUDYING IN THE VOCATIONAL SCHOOL AM I SUITABLE FOR THE OCCUPATION I HAVE CHOOSEN?. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 384-396. https://doi.org/10.20875/makusobed.316446