Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UNCERTAİN FUTURE İN VOCATİONAL HİGH COLLEGES, ADDİTİONAL POİNTS WİTHOUT TRANSİTİON. ASSESSMENT OF MANAGERS AND TEACHERS OPİNİONS ABOUT THE FUTURE OF VOCATİONAL SCHOOLS

Yıl 2017, , 203 - 218, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.317275

Öz

Vocational and Technical Education, which has a deeply rooted historical background in Turkey, has been tried to increase its quality by various legal regulations according to the conditions of the age. The Project called "Ensuring Program Integrity and Continuity Between Middle and Higher Education in Vocational-Technical Education - Non-Examination Transition" put into practice by the law adopted in 10.07.2001. After critical regulation, the number of the Vocational Schools that were 401 in 2001 increased to 547 in 2008 and the number of Vocational Schools reached 924 in 2016. In 2016, the number of students studying at VHS constitutes 33% of the total number of university students. It can be said that the number of students in Vocational High School has increased seriously. The application of "open admission to vocational school", which was enacted in 2001, was abolished with the law, number 6764 dated December 9, 2016. Additional grades have been applied for placement of graduates in Vocational and Technical High Schools in the same undergraduate degree programs. The aim of this study is to evaluate the future outcomes of the Vocational and Technical High Schools and the Vocational Schools in terms of the views of the administrators and teachers working in
the Vocational and Technical Anatolian High Schools in Isparta city center after the abolishment of “open admission” Interview technique, designed by qualitative research method was used in the research. The data were gathered through interviews with 78 vocational teachers and 17 academic teachers working in the Vocational and Technical Anatolian High Schools in the city of Isparta. Semi-structured interview form was used as data collection tool and data were analyzed by descriptive analysis technique. Teachers stated that have no knowledge number of the 4702 law and they have being informed at the instituonal level but the transition without examination was a positive step and that the practice would increase the quality of the Vocational High School.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR Akhun, İ. ( 1980). Okul Sanayi Ortaklaşa Eğitimi ( OSANOR), Eğitim Bilim ( 5) (25) ISSN 1300-1337 Akyüz, Y.( 1997). Türk Eğitim Tarihi-Başlangıçtan 1997’ye. İstanbul, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. Alkan, C. (1984). Dünyada ve Türkiye'de Eğitim Alanında Eleman Yetiştirme Yaklaşımları. Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Ankara, Akpınar, B. (2003). Meslek Yüksek Okullarına Sınavsız Geçiş”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Yıl: 9, Sayı: 33. Aksoy, H. H. (1995). Endüstriyel Teknik Ortaöğretim Mezunlarının Eğitim-İstihdam İlişkileri”; Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Demir, E., Şen, Ş. (2009). Cumhuriyet Dönemi Mesleki Eğitim Reformları, Ege Eğitim Dergisi (10) 2: 39-591 Doğan,H.,Ulusoy,A.Hacıoğlu,F.(1997). Okul Sanayi İlişkileri. Önder Matbaacılık. Ankara Dey, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User-Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge Publications Eşme, İ. (2007). Mesleki ve teknik eğitimin bugünkü durumu ve sorunlar. T.C. YÖK Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı, Ankara. Günay,D.,Özer,M. (2016). Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, DOI: 10.5961/jhes.2016.138)
  • Koçer, A.H. (1991). Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi ( 1773-1923) Ankara, MEB Yayınları. Kenar, N. ( 2010) Mesleki ve Teknik Eğitim Sisteminin Genel Değerlendirmesi”, MESS Eğitim Vakfı. http://www.messegitim.com.tr/ti/577/0/Meslekı-Ve-Teknık-Egıtım-Sıstemının-Genel-Degerlendırmesi, Erişim Tarihi: 25.02.2017 Henden, R.(2006). Üçüncü Yılda Sınavsız Geçiş Uygulamaları: Alaplı Meslek Yüksekokulu Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, Sabancı,A., Baştürk, N., Çelik, M. ( 2007) “III. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürler Toplantısı I. Komisyon Raporu” 8-9 kasım 2007. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. California: SAGE Publications. Şahin, İ., - Fındık, T. (2008). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. TSA, 12(3), 65-86. Walcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation. London: SAGE Publications. 10.kalkınma Planı ( 2014). Mesleki Eğitimin Yeniden Yapılandırılması Çalışma Grubu Raporu, Ankara TÜİK (2012). Yaygın Eğitim İstatistikleri, file:///C:/Users/USER/Downloads/-7991935591021301103..pdf, Erişim Tarihi: 12.05.2017. İŞKUR ( 2004). Türkiye’de Temel Mesleki Ve Teknik Eğitim, ( Hz. Aişe Akpınar) Ankara. ILO, (2012). “ILO Global Estimate of Forced Labour Results and methodology” http://www.ilo.org/global/topics/forced-labour/publications/WCMS_182004/lang--en/index.htm Erişim Tarihi: 12.02.2017. ÖSYM (2003). Öğrenci Seçme Kılavuzu MEB (2007). Sınavsız Geçiş Bilgi Kılavuzu,

MESLEK YÜKSEK OKULLARINDA BELİRSİZ GELECEK: SINAVSIZ GEÇİŞTEN EK PUANA. YÖNETİCİLERİN VE ÖĞRETMENLERİN, MYO'LARIN GELECEĞİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, , 203 - 218, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.317275

Öz

Türkiye'de köklü bir tarihsel geçmişe sahip olan mesleki ve teknik eğitimin niteliği, çağın şartlarına göre çeşitli yasal düzenlemelerle yürürlüğe konulan uygulamalarla arttırılmaya çalışılmıştır. Mesleki ve teknik ortaöğretimde eğitim gören öğrenciler için "Mesleki-Teknik Eğitimde Orta ve Yükseköğretim Arasında Program Bütünlüğünün ve Devamlılığının Sağlanması-Sınavsız Geçiş" olarak adlandırılan proje, 10.07.2001 tarihinde kabul edilen 4702 Sayılı Yasa ile yürürlüğe girmiştir. 9 Aralık 2016 tarihli 6764 Sayılı Kanun ile, 2001'de yürürlüğe konulan "Meslek Yüksek Okullarına sınavsız geçiş" uygulaması kaldırılarak, mesleki ve teknik ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin mezunların aynı alanda ön lisans programlarına yerleştirilmelerinde ek puan uygulamasına geçilmiştir. Bu çalışmanın amacı; 6764 sayılı Kanun ile Meslek ve Teknik Lisesi öğrencilerinin ön lisans programlarına yerleştirilmelerinde sınavsız geçiş uygulamasından vazgeçilmesinin, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve MYO'ların geleceği açısından sonuçlarını, Isparta İl merkezinde Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan idareci ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirmektir Nitel araştırma yöntemiyle desenlenen araştırmada, görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler, Isparta İl merkezinde Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan toplam 462 öğretmen arasından amaçlı örneklem yoluyla tespit edilen 78 meslek ile 17 kültür dersi öğretmeni ile yapılan görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir.9 Aralık 2016
tarihli 6764 Sayılı Kanun ile, 2001'de yürürlüğe konulan "Meslek Yüksek
Okullarına sınavsız geçiş" uygulaması kaldırılarak, Mesleki ve Teknik
Ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin mezunların aynı alanda ön lisans
programlarına yerleştirilmelerinde ek puan uygulamasına geçilmiştir. 
Bu çalışmanın
amacı; 6764 sayılı Kanun ile Meslek ve Teknik Lisesi öğrencilerinin ön lisans
programlarına yerleştirilmelerinde sınavsız geçiş uygulamasından
vazgeçilmesinin, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve Meslek Yüksek Okullarının
geleceği açısından  sonuçlarını, Isparta
İl Merkezinde Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan idareci ve
öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirmektir 
Nitel araştırma
yöntemiyle desenlenen  araştırmada görüşme
tekniği kullanılmıştır. Veriler, Isparta İl Merkezinde Mesleki ve Teknik
Anadolu Liselerinde görev yapan toplam 462 öğretmen arasından tesadüfi örneklem
yoluyla tespit edilen 78 meslek ile 17 
kültür dersi  öğretmeni ile
yapılan görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış 
veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. 
Bu çalışma ile
sınavsız geçiş hakkı yerine ek puan uygulamasına geçilmesinin sonuçlarını
gözönünde tutarak,  Mesleki ve Teknk
liselerde görev yapan öğretmenlerin görüşlerinden hareketle, Meslek Yüksek
Okullarının geleceği hakkında bir tespit yapılmaya çalışılacaktır. 
Araştırmaya katılan öğretmenler; değişikliği sağlayan kanun hakkında bilgi sahibi olmadıklarını, kurumsal düzeyde de bilgilendirilmediklerini, sınavsız geçiş uygulamasının olumlu bir adım olduğunu, uygulamanın uzun vadede MYO'ların kalitesini arttıracağını ifade etmişlerdir. 

Kaynakça

  • KAYNAKLAR Akhun, İ. ( 1980). Okul Sanayi Ortaklaşa Eğitimi ( OSANOR), Eğitim Bilim ( 5) (25) ISSN 1300-1337 Akyüz, Y.( 1997). Türk Eğitim Tarihi-Başlangıçtan 1997’ye. İstanbul, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. Alkan, C. (1984). Dünyada ve Türkiye'de Eğitim Alanında Eleman Yetiştirme Yaklaşımları. Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Ankara, Akpınar, B. (2003). Meslek Yüksek Okullarına Sınavsız Geçiş”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Yıl: 9, Sayı: 33. Aksoy, H. H. (1995). Endüstriyel Teknik Ortaöğretim Mezunlarının Eğitim-İstihdam İlişkileri”; Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Demir, E., Şen, Ş. (2009). Cumhuriyet Dönemi Mesleki Eğitim Reformları, Ege Eğitim Dergisi (10) 2: 39-591 Doğan,H.,Ulusoy,A.Hacıoğlu,F.(1997). Okul Sanayi İlişkileri. Önder Matbaacılık. Ankara Dey, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User-Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge Publications Eşme, İ. (2007). Mesleki ve teknik eğitimin bugünkü durumu ve sorunlar. T.C. YÖK Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı, Ankara. Günay,D.,Özer,M. (2016). Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, DOI: 10.5961/jhes.2016.138)
  • Koçer, A.H. (1991). Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi ( 1773-1923) Ankara, MEB Yayınları. Kenar, N. ( 2010) Mesleki ve Teknik Eğitim Sisteminin Genel Değerlendirmesi”, MESS Eğitim Vakfı. http://www.messegitim.com.tr/ti/577/0/Meslekı-Ve-Teknık-Egıtım-Sıstemının-Genel-Degerlendırmesi, Erişim Tarihi: 25.02.2017 Henden, R.(2006). Üçüncü Yılda Sınavsız Geçiş Uygulamaları: Alaplı Meslek Yüksekokulu Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, Sabancı,A., Baştürk, N., Çelik, M. ( 2007) “III. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürler Toplantısı I. Komisyon Raporu” 8-9 kasım 2007. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. California: SAGE Publications. Şahin, İ., - Fındık, T. (2008). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. TSA, 12(3), 65-86. Walcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation. London: SAGE Publications. 10.kalkınma Planı ( 2014). Mesleki Eğitimin Yeniden Yapılandırılması Çalışma Grubu Raporu, Ankara TÜİK (2012). Yaygın Eğitim İstatistikleri, file:///C:/Users/USER/Downloads/-7991935591021301103..pdf, Erişim Tarihi: 12.05.2017. İŞKUR ( 2004). Türkiye’de Temel Mesleki Ve Teknik Eğitim, ( Hz. Aişe Akpınar) Ankara. ILO, (2012). “ILO Global Estimate of Forced Labour Results and methodology” http://www.ilo.org/global/topics/forced-labour/publications/WCMS_182004/lang--en/index.htm Erişim Tarihi: 12.02.2017. ÖSYM (2003). Öğrenci Seçme Kılavuzu MEB (2007). Sınavsız Geçiş Bilgi Kılavuzu,
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Ozel Sayi
Yazarlar

Ahmet Yıldırm

Oğuzhan Çarıkçı

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 30 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Yıldırm, A., & Çarıkçı, O. (2017). MESLEK YÜKSEK OKULLARINDA BELİRSİZ GELECEK: SINAVSIZ GEÇİŞTEN EK PUANA. YÖNETİCİLERİN VE ÖĞRETMENLERİN, MYO’LARIN GELECEĞİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 203-218. https://doi.org/10.20875/makusobed.317275