Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜRDÜRÜLEBİLİR ELEKTRONİK TİCARETİN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL BOYUTLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, , 549 - 565, 30.09.2018
https://doi.org/10.20875/makusobed.451736

Öz

Sürdürülebilir elektronik ticaretin ekonomik, sosyal
ve çevresel boyutları üzerine bir araştırma başlığıyla ortaya konulan çalışmada
elektronik ticaretin sürdürülebilirliği üzerinde bir alan araştırması
gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda, sürdürülebilirlik kavramını ve bu kavramın
boyutları ve sürdürülebilir gelişme incelenmiştir. Çevresel, ekonomik ve sosyal
boyutlara sahip olan sürdürülebilirlik, bugünkü nesillerin ihtiyaçlarını
karşılarken gelecekte nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılama yeteneğini de
ellerinden almamaktır. Çalışmanın elektronik ticaret ile ilgili bölümünde ise elektronik
ticaret kavram olarak değerlendirildikten sonra çalışmanın esasını oluşturan elektronik
ticaretin sürdürülebilirliği ele alınarak çevresel, ekonomik ve sosyal
boyutlarda sürdürülebilirlik incelenmiştir. Araştırmanın uygulama bölümünde ise
İnternet kullanıcıları açısından algılanan elektronik ticaretin
sürdürülebilirliği ampirik bir çalışmayla değerlendirilmiştir. Çalışmada elde
edilen bulgular ışığında elektronik ticaret ile uğraşan işletmelerin uzun
vadeli çalışmalarını sürdürebilmeleri için çevresel ve sosyal faktörlere önem
vermeleri gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgül U. (2010). Sürdürülebilir Kalkınma: Uygulamalı Antropolojinin Eylem Alanı, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 24, 133-164.
  • Bayraç, H. N. (2003). Yeni Ekonomi’nin Toplumsal, Ekonomik Ve Teknolojik Boyutları, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 41-62.
  • Cox, B. Ö. (2002). Avrupa Birliği Hukukunda Elektronik Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler (1.baskı). Pusula Yayıncılık ve İletişim, İstanbul.
  • Ekin, N. (1998). Bilgi Ekonomisinde Elektronik Ticaret, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 1998-61, İstanbul, 1998
  • Ene, S. (2002). Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması ve Bir Uygulama (1.baskı). Pusula Yayıncılık ve İletişim, İstanbul.
  • Esteve, R. P. ve Ludger, S. A. (1999). Quantitative Assessment of Electronic Commerce, WTO Economic Research and Analysis Division, Working Paper ERAD-99-01.
  • Eş, A. (2008). Sürdürülebilirlik ve Firma Düzeyinde Sürdürülebilirlik Performans Ölçümü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Garanti. (03.01.2009). E-Ticaret Neden Çevrecidir. Erişim 20 Haziran 2018, http://eticaret.garanti.com.tr/E-Ticaret/E-Ticaret-Neden-Cevrecidir.aspx
  • Gülenç, İ. F. (2010). Yeniden Üretim, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Harris, J. M. (2011). Sürdürülebilir Kalkınmanın Temel Prensipleri, (Çev. Emine Özmete), Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e- Dergisi, Erişim 20 Haziran 2018, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/EmineOzmet2eviri.pdf
  • İnce, M. (1999). Elektronik Ticaret: Gelişme Yolundaki Ülkeler İçin İmkanlar ve Politikalar, Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Nemli, E. (2004). Sürdürülebilir Kalkınma: Şirketlerin Çevresel ve Sosyal Yaklaşımları, Filiz Kitabevi.
  • Özel, H. A. (2006). E-ticaretin Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sıngh, P. ve Tiwari, S. (2011). Environmental Impacts of E-Commerce, 2011 International Conference on Environment Science and Engineering, 8, Erişim 20 Haziran 2018 http://www.ipcbee.com/vol8/45-S10040.pdf
  • Soydal, H. (2006). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde E-Ticaret, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 539-553.
  • Tokgöz, N. ve Önce, S. (2009). Şirket Sürdürülebilirliği: Geleneksel Yönetim Anlayışına Alternatif, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 249-275.

A STUDY ON THE ECONOMICAL, ENVIRONMENTAL AND SOCIAL DIM ENSIONS OS SUSTAINABLE ELECTRONIC COMMERCE

Yıl 2018, , 549 - 565, 30.09.2018
https://doi.org/10.20875/makusobed.451736

Öz

In this study, sustainable electronic commerce is
examined. Sustainability, which covers the environmental, economic and social
dimensions is the term regarding the rights of future generations that should
not be taken away from them when suplying the needs of the present generations. E-commerce is a major form of trade
which develops rapidly. In the related sections about e-commerce at the end of
the literature sections, the sustainability of electronic commerce and
environmental, economic and social dimensions were investigated by considering
sustainability. In the empirical
part of the research, perceptions of the Internet users about the
sustainability of the e-commerce are evaluated through an questionnaire. In the
light of the findings obtained in this study, it is seen that the
sustainability of electronic commerce with the effects of environmental and
social factors will be ensured. It is concluded that business engaged in
electronic commerce need to notice the environmental and social factors in
order to sustain their long-term works.

Kaynakça

  • Akgül U. (2010). Sürdürülebilir Kalkınma: Uygulamalı Antropolojinin Eylem Alanı, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 24, 133-164.
  • Bayraç, H. N. (2003). Yeni Ekonomi’nin Toplumsal, Ekonomik Ve Teknolojik Boyutları, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 41-62.
  • Cox, B. Ö. (2002). Avrupa Birliği Hukukunda Elektronik Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler (1.baskı). Pusula Yayıncılık ve İletişim, İstanbul.
  • Ekin, N. (1998). Bilgi Ekonomisinde Elektronik Ticaret, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 1998-61, İstanbul, 1998
  • Ene, S. (2002). Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması ve Bir Uygulama (1.baskı). Pusula Yayıncılık ve İletişim, İstanbul.
  • Esteve, R. P. ve Ludger, S. A. (1999). Quantitative Assessment of Electronic Commerce, WTO Economic Research and Analysis Division, Working Paper ERAD-99-01.
  • Eş, A. (2008). Sürdürülebilirlik ve Firma Düzeyinde Sürdürülebilirlik Performans Ölçümü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Garanti. (03.01.2009). E-Ticaret Neden Çevrecidir. Erişim 20 Haziran 2018, http://eticaret.garanti.com.tr/E-Ticaret/E-Ticaret-Neden-Cevrecidir.aspx
  • Gülenç, İ. F. (2010). Yeniden Üretim, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Harris, J. M. (2011). Sürdürülebilir Kalkınmanın Temel Prensipleri, (Çev. Emine Özmete), Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e- Dergisi, Erişim 20 Haziran 2018, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/EmineOzmet2eviri.pdf
  • İnce, M. (1999). Elektronik Ticaret: Gelişme Yolundaki Ülkeler İçin İmkanlar ve Politikalar, Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Nemli, E. (2004). Sürdürülebilir Kalkınma: Şirketlerin Çevresel ve Sosyal Yaklaşımları, Filiz Kitabevi.
  • Özel, H. A. (2006). E-ticaretin Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sıngh, P. ve Tiwari, S. (2011). Environmental Impacts of E-Commerce, 2011 International Conference on Environment Science and Engineering, 8, Erişim 20 Haziran 2018 http://www.ipcbee.com/vol8/45-S10040.pdf
  • Soydal, H. (2006). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde E-Ticaret, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 539-553.
  • Tokgöz, N. ve Önce, S. (2009). Şirket Sürdürülebilirliği: Geleneksel Yönetim Anlayışına Alternatif, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 249-275.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Konferans Bildirileri
Yazarlar

Ömer Acar 0000-0002-1878-9172

Mustafa Tunca 0000-0003-2315-905X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Acar, Ö., & Tunca, M. (2018). ÜRDÜRÜLEBİLİR ELEKTRONİK TİCARETİN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL BOYUTLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 10(25), 549-565. https://doi.org/10.20875/makusobed.451736