Workforce qualities have been being regarded as one of the most important indicators of the countries’ economic, social and cultural development. The “equal” distribution of educational opportunities among the citizens of a country is important because of the fact that most of the time only through education workforce can acquire knowledges and skills. Distribution of educational opportunities between genders is also as much important as the distribution of them among classes, regions, types and levels of education. Improvement of women’s access to higher education is considered to be one of the most effective instruments of not only the social development and economic growth but also of the construction of just and equal social relations. In this study, social gender discrimination in higher education is argued via emphasizing the situation of women in Iran. This study is based on descriptive research. Data’s were taken from the institutions keeping the statistics of Iran. Relevant datas indicate that enrollment rates differ substantially between gender groups and due to levels and types of education. Differences in enrolment rates between gender groups are apparent especially in postgraduate level and in natural and medical sciences. In this study, authors first argued the historical course of Iranian Education System and then the existing situation of higher education in Iran was critically evaluated within the context of social gender equality.
gender discrimination equality of opportunity in education higher education Women in Labour Market Iran
Günümüzde vasıflı ve uzman insan gücü ülkelerin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasının en önemli unsuru olarak sayılmaktadır. Bu nedenle, işgücüne nitelik ve bilgi kazandıran eğitim olanaklarının bir ülkenin vatandaşları arasındaki “eşit” dağılımı oldukça önemlidir. Eğitim olanaklarının cinsiyetler arasında dağılımı da en az toplumsal sınıflar, bölgeler, eğitim tür ve düzeyleri arasındaki dağılımı kadar önemlidir. Kadınların yükseköğretime olan erişimlerinin iyileştirilmesinin toplumsal kalkınma ve ekonomik büyümeye olumlu etkileriyle beraber daha adil ve eşitlikçi toplumsal ilişkiler kurulmasının geçerli araçlarından biri olduğu genellikle kabul edilmektedir. Kadınların karşılaştıkları bu ayrımcılık, kendi özgür seçimlerinden ziyade onların yükseköğretimlerine ve iş bulma sürecinde karşılaştıkları kurumsal engellerden kaynaklanmaktadır. Bu çalışmada, yükseköğretimde toplumsal cinsiyet ayrımcılığı sorunu, işgücü piyasasında kadınlara karşı olan önyargı İran özelinde kadınların durumu vurgulanarak tartışılmaktadır. Araştırma betimsel bir değerlendirmedir. Veri kaynakları istatistik kurumlardan alınmıştır. İstatistik kurumu ve milli eğitim araştırma verileri kullanılarak, kayıt oranı grafiklerinin cinsiyet, öğrenim gördüğü bölüme göre büyük farklar gösterdiği ortaya konulmuştur. Cinsiyete dayalı fark, özellikle lisansüstü öğrenimde, fen ve tıp bilimlerinde belirgindir. Diğer bir bulgu ise kadınların erkeklere göre daha az işgücüne katılma oran ve olasılığına sahip olmasıdır. Bu yüzden bu çalışmada eğitimli kadınların işgücü piyasasına katılım oranları, ayrıca toplumsal cinsiyet eşitliğinde yükseköğretimin rolünü, özellikle bu alanda sayıları her gün artan kadın öğrenciler açısından eleştirel olarak değerlendirmeyi de amaçlamaktadır.
İran Yükseköğretim Kurumları Kadın Eğitimi İş gücü piyasasında kadın Cinsiyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 9 |