It is essential that countries train qualified labour in order that they could develop and grow. Training qualified labour depends on the quality of education, the extent to which the instructors are knowledgeable and qualified especially in their fields, and the appropriateness of the physical conditions. Assessing whether the students are satisfied with the conditions under which they are being trained and educated contributes to the increase of total quality. The aim of this study is to determine the level of satisfaction of the students who are studying at the social departments of Hayrabolu Vocational High School at Namık Kemal University. In determining the level of satisfaction of the students, a questionnaire was administrated that is made up of items under the titles of academic staff and counseling, education, and physical conditions. For the statistical analysis of data, Kolmogorov-Smirnov, Mann Whitney-U, and Kruskal Wallis H tests were used. It was found out that the level of satisfaction varied across different departments, and suggestions were offered as to the areas where the level of satisfaction was low as a conclusion of the study
Higher Education Vocational School Student Satisfaction Quality Total Quality Management
Ülkelerin gelişebilmesi ve kalkınabilmesi için nitelikli işgücünün yetiştirilmesi gerekmektedir. Nitelikli işgücünün yetiştirilebilmesi ise eğitim ve öğretimin kalitesi, öğretim üyelerinin özellikle kendi alanları ile ilgili bilgi donanımına sahip olması ve fiziki koşulların sağlanması sonucunda gerçekleşebilmektedir. Öğrencilerin bu koşullardan memnun olup olmadıklarının ölçülmesi de toplam kalitenin artmasına katkı sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Namık Kemal Üniversitesine bağlı Hayrabolu Meslek Yüksekokulunda sosyal bilimler ile ilgili bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin memnuniyet düzeylerini belirlemektir. Öğrencilerin memnuniyetlerini belirlemek için akademik personel ve danışmanlık, eğitim ve öğretim, fiziksel koşullar gibi başlıklar altında yer alan ifadeler anket tekniği kullanılarak öğrencilere yöneltilmiştir. Verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov testleri ile Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Öğrenim görülen bölümler arasında memnuniyet düzeylerinde farklılıklar olduğu görülmüş ve araştırmanın sonucunda öğrencilerin memnuniyet düzeylerinin düşük olduğu konularla ilgili öneriler sunulmuştur.
Yükseköğretim Yüksekokul Öğrenci Memnuniyeti Kalite Toplam Kalite Yönetimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2014 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 6 Sayı: 10 |