Internet addiction is one of the major problems of today’s technology age, especially among the younger generation. A lot of scientific studies have been done to recognize and understand the term of internet addiction that entered to the international literature in 1996. To measure internet addiction level has been used the ‘internet addiction scale’ that was improved by Kimberly S. Young (1998). This scale also has been used in several researches in our country. In this study, the internet addiction levels of university students and internet shopping approaches and openness of them to the marketing communications as to their addiction levels have been measured by using chi-square and one way ANOVA analysis methods. According to the findings, that are detected, the participants, who have high levels internet addiction, are more open and interested in to internet shopping and marketing communications of companies in this environment.
İnternet bağımlılığı, günümüz teknoloji çağının, özellikle genç nesil üzerindeki önemli sorunlarından birisidir. Uluslararası literatüre, 1996 yılında giren internet bağımlılığı kavramını anlamaya ve tanımaya yönelik pekçok çalışma yapılmıştır. Bu alandaki çalışmalarıyla iyi bilinen Kimberly S. Young’un (1998) internet bağımlılık düzeyini ölçmek amacıyla geliştirdiği ‘internet bağımlılık ölçeği’ ülkemizde de bazı araştırmalarda uygulanmıştır. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ve bağımlılık düzeylerine göre internetten alışveriş ve pazarlama iletişimine yaklaşımları ki-kare ve Oneway ANOVA analiz yöntemleri kullanılarak ölçülmüştür. Elde edilen bulgularda, internet bağımlılık düzeyi yüksek olanların, internetten alışverişe ve bu ortamda işletmelerin pazarlama iletişimine daha açık ve ilgili oldukları saptanmıştır.
İnternet Bağımlılık İnternet Bağımlılığı İnternetten Alışveriş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 12 |