Kişinin beceri, kabiliyet, başarı ve eğitim düzeyi gibi
özellikleri dikkate alınmaksızın, yalnızca akrabalık, arkadaşlık-dostluk ilişkileri esas alınmak suretiyle
işletmede herhangi bir pozisyona getirilmesi olarak literatürde tanımlanan
kayırmacılık kavramının Türkçede karşılığını adam kayırmacılık, torpil,
iltimas, akraba kayırmacılığı (nepotizm)
ve ahbap kayırmacılığı (kronizm) kavramları karşılamaktadır. Kayırmacılık eylemlerine küçük ve orta
büyüklükteki (KOBİ) işletmelerde işletme sahibine yakınlık ve ailenin bir ferdi
olunması nedeniyle rastlanıldığı görülmektedir.
Çalışma
hizmet sektöründe faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde
kayırmacılık algısının çalışanlar tarafından hissedilip hissedilmediği ve
çalışanlar üzerindeki etkisinin tespit etmek amacıyla kurgulanmıştır. Bu amaçla
Isparta Ticaret ve Sanayi Odası verilerine dayanarak hizmet sektörünün
7 alt kolunda faaliyet gösteren (eğitim, sağlık, yeme-içme, eğlence, konaklama,
turizm ve finans)
KOBİ’ler üzerinde araştırma yapılmıştır. Araştırmanın sonunda, işe alma ve
personel seçiminde kayırmacılık algısına rastlanılmadığı buna karşılık terfide
kayırmacılık ve işlemde kayırmacılık algılarının çalışanlar üzerinde etkili
olduğu tespit edilmiştir.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 22 |