Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF BARIŞ MANÇO SONGS IN TERMS OF VICTOR FRANKL PSYCHOLOGY SCHOOL

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 29, 378 - 395, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.479609

Öz

In this article, the point of view of the Austrian psychiatrist Viktor Frankl on artistic orientations is emphasized. In the article, Frankl 's general meaning of art, and in particular the field of music, commentary and evaluation of the field has been included. Frankl's point of view has been attempted to be reduced to a more special point by examining the psychological dimension of the lyrics content, which are among the components of music and which constitute the discursive aspect of music. In this context, Barış Manço's lyrics were examined in the context of Frankl's primary source works. In the examinations using the content analysis technique of qualitative research methods, Frankl's original perspective was evaluated. As a result of this article, it is determined that this view of Frankl, who asserts the existence of the four basic components that differentiate the artistic works from scientific studies, is supported in a meaningful way within the scope of the songs performed by Manço. As an exploratory study, this article presents the reader with the help of controversies and evaluations that may contribute to future studies in a similar manner.

Kaynakça

  • Abbott E. A. (2016). Düzdünya. (Ş. Çetin Çev.) İstanbul: Sola.Adıgüzel, M. S. (2009). Vefatının 10. Yılı Dolayısıyla Karınca Dostu Bir Ağustos Böceği: Barış Manço (1943-1999), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(2), 83-91.Adler, A. (1996). Psikolojik Aktivite. (B. Çorakçı, Çev.). İstanbul: Say.Adler, A. (2011). Çocukta yaşamsal sorunlar. (İ. Kırımlı, Çev). Ankara: Alter.Adler, A. (2012a). Yaşamın anlam ve amacı. (K. Şipal, Çev.). İstanbul: Say.Adler, A. (2012b). İnsanı tanıma sanatı. (K. Şipal, Çev.). İstanbul: Say.Akan, N. (2012). Platon’da müzik, İstanbul: Bağlam.Akkılıç, Cem (Haz.) (1995). Led zeppelin ve tüm şarkı sözleri, İstanbul: İmge Stüdyo.Aristoteles, (2008). Politika. (M. Tunçay, Çev.). İstanbul: Remzi.Aristoteles, (2017). Nikomakhos’a etik. (F. Akderin, Çev.). İstanbul: Say.Baydur, Y. Dağhan (2015). Sözler barış manço 80 müzik sözü 80 sanat gözü, İstanbul: A4 Ofset Matbaacılık.Bilgin O. ve Sarıcı H. (2018). Türk Arabesk Müziğinin Varoluşçu Terapi Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3).Boethius, (2006). Felsefenin tesellisi. (Ç. Dürüşken, Çev.). İstanbul: Kabalcı.Campanella, T. (2011). Güneş ülkesi. (S. Bağdatlı, Çev.). İstanbul: Say.Cevizci, A. (2000). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.Çobanoğlu, Ö. (2000). Barış Manço Araştırmalarının Önemi ve Yöntemi Üzerine Tespitler, Milli Folklor Dergisi, S: 46, 40-47.Çüçen, A. K. (2006). Mantık, Bursa: Asa.Diderot D. ve D’alembert J.R. (2005). Ansiklopedi Bilimler, Sanatlar ve Zanaatlar Açıklamalı Sözlüğü. (S. Hilav, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.Dikici, R. (2005). Cumhuriyetin diva’sı müzeyyen senar, İstanbul: Remzi.Dikici, R. (2017). Müzeyyen senar efsanesi, İstanbul: Remzi.Durbaş, Refik (Haz.) (1999). Ali kırca ile siyaset meydanı, barış manço’ya özlem, İstanbul: Sabah Kitapları.Düzgün, D. (2009). Âşıklık Geleneğinin Değişim ve Dönüşüm Sürecinde Barış Manço Olgusu, Milli Folklor Dergisi, 21(84), 42-50.Emre, H. (2012). Türk Kültürüne Ait Destan, Efsane ve Anlatılarda Sıkça Geçen Formel Sayıların Barış Manço Şarkılarındaki Yeri, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 639-647.Erasmus, D. (2000). Bir hıristiyan prensin eğitimi. (T. Göbekçin, Çev.). Ankara: Öteki.Farabi, (1955). İlimlerin sayımı. (A. Ateş, Çev.). İstanbul: Maarif Basımevi.Frankl, V. E. (1999). Duyulmayan anlam çığlığı psikoterapi ve hümanizm. (S. Budak, Çev.). Ankara: Öteki.Frankl, V. E. (2014a). Psikoterapi ve din bilinçdışındaki tanrı. (Z. Taşkın, Çev.). İstanbul: Say.Frankl, V. E. (2014b). Hayatın anlamı ve psikoterapi, (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Say.Frankl, V. E. (2018a). İnsanın anlam arayışı (Çev. Selçuk Budak), İstanbul: Okuyan Us.Frankl, V. E. (2018b). Anlam istenci logoterapinin temelleri ve logoterapi uygulamaları. (M. Yalçınkaya, Çev.). Ankara: Öteki.Freud, S. (2011). Uygarlığın huzursuzluğu, (H. Barışcan, Çev.). İstanbul: Metis.Gençtanırım D. ve Voltan Acar N. (2007). Akılcı-Duygusal Yaklaşım ve Sezen Aksu Şarkıları, Eğitim ve Bilim Dergisi, 32 (143), 27-40.Güntekin, R. N. (1976). Reşat nuri güntekin’in tiyatro ile ilgili makaleleri, (Haz. Kemal Yavuz), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.Hesse, H. (1994). Entelektüelin Kütüphanesi, İstanbul: Era.Hobbes, T. (2014). Yurttaşlık felsefesinin temelleri. (C. D. Zarakolu, Çev.). İstanbul: Belge.Hobbes, T. (2017). Leviathan. (S. Lim, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.Işık C. ve Işık N. E. (2013). Müslüm gürses ve arabesk, İstanbul: Ferfir.Kınalızade Ali Efendi, (2011). Ruhun üç kuvveti, Haz. Ali Faruk, İstanbul: Hayat.Montaigne, (2011). Denemeler. (Y. Şahin, Çev.). İstanbul: Sis.More, T. (2011). Utopia. (S. Eyüboğlu, V. Günyol ve M. Urgani, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür.Nietzsche F. W. (1997). Seçilmiş düşünceler (demeneler) (S. Tiryakioğlu, Çev.). İstanbul: Asos.Nietzsche F. W. (2014). Şen bilim. (E. Aktan, Çev.). Ankara: Alter.Nizami, (2009). Mahzen-i Esrar, (Haz. Sadık Yalsızuçanlar). İstanbul: Lacivert.Platon, (2010). Devlet. (S. Berker, Çev.). İstanbul: Athena.Plutarkhos, (2002). Lykurgos’un hayatı. (S. Eyüboğlu ve V. Günyol, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.Rousseau, J.J. (1997). İlimler ve sanatlar hakkında nutuk. (S. Eyüboğlu, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.Schein, E. (1990). Organizational Culture. American Psychologist. C.45: 109-119. Schein, Edgar. 2004. Organizational Culture and Leadership. 3. bs. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.Schopenhauer, A. (2008). Üniversiteler ve felsefe, (A. Aydoğan, Çev.). İstanbul: Say.Seneca, (2017). Bilgenin sarsılmazlığı üzerine inziva üzerine. (C. C. Çevik, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.Şanlıdağ, H. Ş. (Haz.) (2016). “Ses’in dili”: tolga çandar, Muğla: Milas Belediyesi Yayınları.Şirazi, S. (2004). Bostan ve gülistan & allame zemahşeri altın küpeler, İstanbul: Bedir.Tusi, N. (2007). Ahlak-ı Nasıri, (A. Gafarov ve Z. Şükürov, Çev.). İstanbul: Litera.Türkçe Sözlük, (2011). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Uygun, H. (2000). Metallica tüm şarkı sözleri, İstanbul: İmge Stüdyo.Yalçın, İ. ve Voltan Acar N. (2006). Candan Erçetin’in Seslendirdiği Şarkıların Gestalt Terapi Açısından Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 20, 1-10.Yenişehirlioğlu, Ş. (1982). Felsefe ve sanat, Ankara: Dayanışma.Yıldırım V. ve Koç T. (2011). Müzik felsefesine giriş, İstanbul: Bağlam.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bd19cae125657.85576679, Erişim: 25 Ekim 2018.

BARIŞ MANÇO ŞARKILARININ VİKTOR FRANKL PSİKOLOJİ EKOLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 29, 378 - 395, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.479609

Öz

Bu makalede, Avusturyalı psikiyatr Viktor Frankl’ın sanatsal yönelişlere ilişkin bakış açısı üzerinde durulmuştur. Makalede, Frankl’ın genel anlamda sanat, özel anlamda ise müzik alanına ilişkin izah, yorum ve değerlendirmelerine yer verilmiştir. Müzik sanatının bileşenleri arasında yer alan ve müziğin söylemsel yönünü teşkil eden şarkı sözü içeriklerinin, psikolojik boyutu incelenerek, Frankl’ın bakış açısı biraz daha özele indirgenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, Barış Manço’nun şarkı sözleri, Frankl’ın birincil kaynak eserleri kapsamında incelemeye konu edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden içerik incelemesi tekniğinin benimsendiği çalışmada, Frankl’ın özgün bakış açısı ekseninde değerlendirmeler yapılmıştır. Makalenin sonucunda, sanatsal çalışmaları, bilimsel çalışmalardan ayrı kılan dört temel bileşenin varlığını ileri süren Frankl’ın bu görüşünün, Manço’nun seslendirmiş olduğu şarkılar kapsamında anlamlı bir şekilde desteklenmekte olduğu belirlenmiştir. Keşifsel bir çalışma olarak bu makale, benzer bir anlayış çerçevesinde yürütülecek olan gelecek çalışmalar için katkılar sunabilecek tartışma ve değerlendirmeleri okuyucunun dikkatine sunmuştur.

Kaynakça

  • Abbott E. A. (2016). Düzdünya. (Ş. Çetin Çev.) İstanbul: Sola.Adıgüzel, M. S. (2009). Vefatının 10. Yılı Dolayısıyla Karınca Dostu Bir Ağustos Böceği: Barış Manço (1943-1999), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(2), 83-91.Adler, A. (1996). Psikolojik Aktivite. (B. Çorakçı, Çev.). İstanbul: Say.Adler, A. (2011). Çocukta yaşamsal sorunlar. (İ. Kırımlı, Çev). Ankara: Alter.Adler, A. (2012a). Yaşamın anlam ve amacı. (K. Şipal, Çev.). İstanbul: Say.Adler, A. (2012b). İnsanı tanıma sanatı. (K. Şipal, Çev.). İstanbul: Say.Akan, N. (2012). Platon’da müzik, İstanbul: Bağlam.Akkılıç, Cem (Haz.) (1995). Led zeppelin ve tüm şarkı sözleri, İstanbul: İmge Stüdyo.Aristoteles, (2008). Politika. (M. Tunçay, Çev.). İstanbul: Remzi.Aristoteles, (2017). Nikomakhos’a etik. (F. Akderin, Çev.). İstanbul: Say.Baydur, Y. Dağhan (2015). Sözler barış manço 80 müzik sözü 80 sanat gözü, İstanbul: A4 Ofset Matbaacılık.Bilgin O. ve Sarıcı H. (2018). Türk Arabesk Müziğinin Varoluşçu Terapi Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3).Boethius, (2006). Felsefenin tesellisi. (Ç. Dürüşken, Çev.). İstanbul: Kabalcı.Campanella, T. (2011). Güneş ülkesi. (S. Bağdatlı, Çev.). İstanbul: Say.Cevizci, A. (2000). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.Çobanoğlu, Ö. (2000). Barış Manço Araştırmalarının Önemi ve Yöntemi Üzerine Tespitler, Milli Folklor Dergisi, S: 46, 40-47.Çüçen, A. K. (2006). Mantık, Bursa: Asa.Diderot D. ve D’alembert J.R. (2005). Ansiklopedi Bilimler, Sanatlar ve Zanaatlar Açıklamalı Sözlüğü. (S. Hilav, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.Dikici, R. (2005). Cumhuriyetin diva’sı müzeyyen senar, İstanbul: Remzi.Dikici, R. (2017). Müzeyyen senar efsanesi, İstanbul: Remzi.Durbaş, Refik (Haz.) (1999). Ali kırca ile siyaset meydanı, barış manço’ya özlem, İstanbul: Sabah Kitapları.Düzgün, D. (2009). Âşıklık Geleneğinin Değişim ve Dönüşüm Sürecinde Barış Manço Olgusu, Milli Folklor Dergisi, 21(84), 42-50.Emre, H. (2012). Türk Kültürüne Ait Destan, Efsane ve Anlatılarda Sıkça Geçen Formel Sayıların Barış Manço Şarkılarındaki Yeri, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 639-647.Erasmus, D. (2000). Bir hıristiyan prensin eğitimi. (T. Göbekçin, Çev.). Ankara: Öteki.Farabi, (1955). İlimlerin sayımı. (A. Ateş, Çev.). İstanbul: Maarif Basımevi.Frankl, V. E. (1999). Duyulmayan anlam çığlığı psikoterapi ve hümanizm. (S. Budak, Çev.). Ankara: Öteki.Frankl, V. E. (2014a). Psikoterapi ve din bilinçdışındaki tanrı. (Z. Taşkın, Çev.). İstanbul: Say.Frankl, V. E. (2014b). Hayatın anlamı ve psikoterapi, (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Say.Frankl, V. E. (2018a). İnsanın anlam arayışı (Çev. Selçuk Budak), İstanbul: Okuyan Us.Frankl, V. E. (2018b). Anlam istenci logoterapinin temelleri ve logoterapi uygulamaları. (M. Yalçınkaya, Çev.). Ankara: Öteki.Freud, S. (2011). Uygarlığın huzursuzluğu, (H. Barışcan, Çev.). İstanbul: Metis.Gençtanırım D. ve Voltan Acar N. (2007). Akılcı-Duygusal Yaklaşım ve Sezen Aksu Şarkıları, Eğitim ve Bilim Dergisi, 32 (143), 27-40.Güntekin, R. N. (1976). Reşat nuri güntekin’in tiyatro ile ilgili makaleleri, (Haz. Kemal Yavuz), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.Hesse, H. (1994). Entelektüelin Kütüphanesi, İstanbul: Era.Hobbes, T. (2014). Yurttaşlık felsefesinin temelleri. (C. D. Zarakolu, Çev.). İstanbul: Belge.Hobbes, T. (2017). Leviathan. (S. Lim, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.Işık C. ve Işık N. E. (2013). Müslüm gürses ve arabesk, İstanbul: Ferfir.Kınalızade Ali Efendi, (2011). Ruhun üç kuvveti, Haz. Ali Faruk, İstanbul: Hayat.Montaigne, (2011). Denemeler. (Y. Şahin, Çev.). İstanbul: Sis.More, T. (2011). Utopia. (S. Eyüboğlu, V. Günyol ve M. Urgani, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür.Nietzsche F. W. (1997). Seçilmiş düşünceler (demeneler) (S. Tiryakioğlu, Çev.). İstanbul: Asos.Nietzsche F. W. (2014). Şen bilim. (E. Aktan, Çev.). Ankara: Alter.Nizami, (2009). Mahzen-i Esrar, (Haz. Sadık Yalsızuçanlar). İstanbul: Lacivert.Platon, (2010). Devlet. (S. Berker, Çev.). İstanbul: Athena.Plutarkhos, (2002). Lykurgos’un hayatı. (S. Eyüboğlu ve V. Günyol, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.Rousseau, J.J. (1997). İlimler ve sanatlar hakkında nutuk. (S. Eyüboğlu, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.Schein, E. (1990). Organizational Culture. American Psychologist. C.45: 109-119. Schein, Edgar. 2004. Organizational Culture and Leadership. 3. bs. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.Schopenhauer, A. (2008). Üniversiteler ve felsefe, (A. Aydoğan, Çev.). İstanbul: Say.Seneca, (2017). Bilgenin sarsılmazlığı üzerine inziva üzerine. (C. C. Çevik, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.Şanlıdağ, H. Ş. (Haz.) (2016). “Ses’in dili”: tolga çandar, Muğla: Milas Belediyesi Yayınları.Şirazi, S. (2004). Bostan ve gülistan & allame zemahşeri altın küpeler, İstanbul: Bedir.Tusi, N. (2007). Ahlak-ı Nasıri, (A. Gafarov ve Z. Şükürov, Çev.). İstanbul: Litera.Türkçe Sözlük, (2011). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Uygun, H. (2000). Metallica tüm şarkı sözleri, İstanbul: İmge Stüdyo.Yalçın, İ. ve Voltan Acar N. (2006). Candan Erçetin’in Seslendirdiği Şarkıların Gestalt Terapi Açısından Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 20, 1-10.Yenişehirlioğlu, Ş. (1982). Felsefe ve sanat, Ankara: Dayanışma.Yıldırım V. ve Koç T. (2011). Müzik felsefesine giriş, İstanbul: Bağlam.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bd19cae125657.85576679, Erişim: 25 Ekim 2018.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Keskin 0000-0003-2740-4120

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2018
Kabul Tarihi 11 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Keskin, U. (2019). BARIŞ MANÇO ŞARKILARININ VİKTOR FRANKL PSİKOLOJİ EKOLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(29), 378-395. https://doi.org/10.20875/makusobed.479609