Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH ON THE IMPORTANCE OF PERFORMANCE EVALUATION PROCESS IN TOURISM ENTERPRISES

Yıl 2021, Sayı: 33, 48 - 60, 29.05.2021
https://doi.org/10.20875/makusobed.682634

Öz

Tourism enterprises operate on the basis of manpower. Therefore, it is necessary to evaluate the human resources effectively in order to reach the determined targets. Many studies are being carried out each year and many scales are being developed in this regard. No doubt, each study has been done to correct the deficiencies of the previous ones or to get better results. However, the importance of performance evaluation has not yet been fully understood by many people and institutions when the relevant literature is examined. The data of this study, which has been prepared to draw attention to the importance of the performance evaluation and its benefits, has been obtained from the employees in the accommodation enterprises operating in Bishkek. Thanks to the data evaluated electronically, the performance evaluation methods used in the enterprises, the importance, aim and advantages that will be provided have been investigated. In this study, frequency analysis, factor analysis and differential analysis have been preferred. The results of the analysis have been interpreted with the help of the related tables and the differences in the opinions about the performance evaluation according to the demographic characteristics have been tried to be determined and the study has been finalized with the necessary recommendations. It is thought that this study will benefit personnel, managers and performance evaluation studies.

Kaynakça

  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi 4. Baskı. Ankara: MPM Yayınları No: 473.
  • Akçakanat, T. (2009). İnsan kaynakları yönetiminde performans değerlendirme: Isparta İl Emniyet Müdürlüğünde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Akgemci, T., ve Güleş, H. K. (2009). İşletmelerde Stratejik Yönetim,. Ankara: Gazi Yayınları.
  • Akyol, E. M. (2011). Türkiye'de Performans Yönetiminde Yetkinliklerin Rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Armstrong, M. (2006). A handbook of human resource management practice. London and Philadelphia: Kogan Page.
  • Arslan, A. (2002). 360 derece değerlendirme, bireysel performanstan kurumsal performansa geçişte etkili bir araç. Kalder Forum, 2(6), 11-19.
  • Barutçugil, İ. S. (2002). Performans yönetimi. (2. Baskı) İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Benligiray, S. (1999). İnsan kaynakları açısından otellerde performans yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, No: 164.
  • Bingöl, D. (1990). Personel yönetimi ve beşeri ilişkiler. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 676.
  • Bingöl, D. (2003). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Bititci, Ü. S., Carrie, A., ve McDevitt, L. (1997). Integrated performance measurement systems: An audit and development guide. MCB University Press, 9(1), 46-53.
  • Budak, G., Aldemir, C., & Ataol, A. (2004). İnsan kaynakları yönetimi 5.Baskı. İzmir: Barış Yayınları.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Erdoğan, İ. (1991). İşletmelerde personel seçimi ve başarı değerleme. İstanbul: Küre Ajans.
  • Fu-Hsiang, C., Tsung-Shin, H., ve Gwo-Hsiung, T. (2011). A balanced scorecard approach to Establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 908-932. Doi: 10.1016/j.ijhm.2011.02.001.
  • Huck, S. W. (2015). Reading statistics and research. 6. Baskı. Boston: Pearson.
  • Kara, D. (2008). Performans değerlendirme yöntemi olarak 360 derece geri bildirim sürecinin orta kademe yöneticilerin iş başarısına olan etkisi: 5 yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 uygulamalı istatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Medlik, S. (1997). Otel işletmeciliği. Bursa: Ceylan Matbaacılık.
  • Mkama, L. J. (2015). Assessing the role of motivation on employees performance in hotel industry in Zanzibar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Open Universty of Tanzania.
  • Oana, P. M. (2019). Performance evaluation: Literature review and time evolution. Erişim 12.04.2019, http://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2012/n1/108.pdf
  • Oral, S. (2005). Otel işletmeciliği ve verimlilik analizleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pınarbaşı, C. (2007). Otel işletmelerinde performans değerlendirme sonuçlarının hizmet içi eğitim faaliyetlerinde kullanılması ve bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Sabuncuoğlu, Z. (2005). İnsan kaynakları yönetimi uygulamalı. Bursa: Alfa Aktüel.
  • TDK. (2019). Performans, Erişim 12.04.2019, http://www.tdk.gov.tr., http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gtsvearama=gtsveguid=TDK.GTS.5c80eb44783cc6.49097208
  • Tuncer, M. (2011). Performans değerleme uygulamalarının otel çalışanları üzerindeki etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 258-279.
  • Tütüncü, Ö., ve Tarlan, D. (2001). Konaklama işletmelerinde başarının değerlendirmesi ve iş doyumu analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2).
  • Uygur, A., ve Sarıgül, S. S. (2015). 360 Derece performans değerlendirme ve geri bildirim sistemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 189-201.
  • Yenginar, A. (2017). Performans değerlendirmede kullanılan geleneksel ve modern yöntemler: Kıyaslamalı bir değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Kocaeli üniversitesi
  • Yılmazer, A., ve Çevik, H. (2011). Yöneticilerin iş etiği yaklaşımlarının incelenmesi: bir organize sanayi bölgesi'nde uygulama. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 163-189.

TURİZM İŞLETMELERİNDE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN ÖNEMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Sayı: 33, 48 - 60, 29.05.2021
https://doi.org/10.20875/makusobed.682634

Öz

Turizm işletmeleri insan gücüne dayalı olarak faaliyet göstermektedir. Bundan dolayı belirlenen hedeflere ulaşabilmek için insan kaynaklarının etkin bir şekilde değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu konuda her yıl pek çok çalışma yapılmakta ve birçok ölçek geliştirilmektedir. Şüphesiz her çalışma kendinden önce yapılanların eksikliklerini gidermek veya daha iyi sonuçlar almak için yapılmıştır. İlgili alan yazın incelendiğinde performans değerlendirmenin önemi birçok kişi ve kurum tarafından henüz tam olarak anlaşılamamıştır. Performans değerlendirmenin önemine ve sağlayacağı faydalara dikkat çekmek için hazırlanan bu çalışmanın verileri Bişkek’te faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde çalışanlardan elde edilmiştir. Elektronik ortamda değerlendirilen veriler ile işletmelerde kullanılan performans değerlendirme yöntemleri, önemi, amacı ve sağlayacağı avantajlar araştırılmıştır. Bunun için araştırmada betimsel istatistikler, faktör analizi ve farklılık testlerinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları ilgili tablolar yardımıyla yorumlanmış ve performans değerlendirme ile ilgili düşüncelerin demografik özelliklere göre farklılıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma gerekli öneriler ile sonuçlandırılmıştır. Hazırlanan bu çalışma personele, yöneticilere ve performans değerlendirme konusunda yapılacak çalışmalara fayda sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi 4. Baskı. Ankara: MPM Yayınları No: 473.
  • Akçakanat, T. (2009). İnsan kaynakları yönetiminde performans değerlendirme: Isparta İl Emniyet Müdürlüğünde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Akgemci, T., ve Güleş, H. K. (2009). İşletmelerde Stratejik Yönetim,. Ankara: Gazi Yayınları.
  • Akyol, E. M. (2011). Türkiye'de Performans Yönetiminde Yetkinliklerin Rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Armstrong, M. (2006). A handbook of human resource management practice. London and Philadelphia: Kogan Page.
  • Arslan, A. (2002). 360 derece değerlendirme, bireysel performanstan kurumsal performansa geçişte etkili bir araç. Kalder Forum, 2(6), 11-19.
  • Barutçugil, İ. S. (2002). Performans yönetimi. (2. Baskı) İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Benligiray, S. (1999). İnsan kaynakları açısından otellerde performans yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, No: 164.
  • Bingöl, D. (1990). Personel yönetimi ve beşeri ilişkiler. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 676.
  • Bingöl, D. (2003). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Bititci, Ü. S., Carrie, A., ve McDevitt, L. (1997). Integrated performance measurement systems: An audit and development guide. MCB University Press, 9(1), 46-53.
  • Budak, G., Aldemir, C., & Ataol, A. (2004). İnsan kaynakları yönetimi 5.Baskı. İzmir: Barış Yayınları.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Erdoğan, İ. (1991). İşletmelerde personel seçimi ve başarı değerleme. İstanbul: Küre Ajans.
  • Fu-Hsiang, C., Tsung-Shin, H., ve Gwo-Hsiung, T. (2011). A balanced scorecard approach to Establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 908-932. Doi: 10.1016/j.ijhm.2011.02.001.
  • Huck, S. W. (2015). Reading statistics and research. 6. Baskı. Boston: Pearson.
  • Kara, D. (2008). Performans değerlendirme yöntemi olarak 360 derece geri bildirim sürecinin orta kademe yöneticilerin iş başarısına olan etkisi: 5 yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 uygulamalı istatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Medlik, S. (1997). Otel işletmeciliği. Bursa: Ceylan Matbaacılık.
  • Mkama, L. J. (2015). Assessing the role of motivation on employees performance in hotel industry in Zanzibar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Open Universty of Tanzania.
  • Oana, P. M. (2019). Performance evaluation: Literature review and time evolution. Erişim 12.04.2019, http://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2012/n1/108.pdf
  • Oral, S. (2005). Otel işletmeciliği ve verimlilik analizleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pınarbaşı, C. (2007). Otel işletmelerinde performans değerlendirme sonuçlarının hizmet içi eğitim faaliyetlerinde kullanılması ve bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Sabuncuoğlu, Z. (2005). İnsan kaynakları yönetimi uygulamalı. Bursa: Alfa Aktüel.
  • TDK. (2019). Performans, Erişim 12.04.2019, http://www.tdk.gov.tr., http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gtsvearama=gtsveguid=TDK.GTS.5c80eb44783cc6.49097208
  • Tuncer, M. (2011). Performans değerleme uygulamalarının otel çalışanları üzerindeki etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 258-279.
  • Tütüncü, Ö., ve Tarlan, D. (2001). Konaklama işletmelerinde başarının değerlendirmesi ve iş doyumu analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2).
  • Uygur, A., ve Sarıgül, S. S. (2015). 360 Derece performans değerlendirme ve geri bildirim sistemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 189-201.
  • Yenginar, A. (2017). Performans değerlendirmede kullanılan geleneksel ve modern yöntemler: Kıyaslamalı bir değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Kocaeli üniversitesi
  • Yılmazer, A., ve Çevik, H. (2011). Yöneticilerin iş etiği yaklaşımlarının incelenmesi: bir organize sanayi bölgesi'nde uygulama. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 163-189.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erkan Akgöz 0000-0001-6723-0271

Tolga Gök 0000-0002-9252-9504

Abdulsamet Tekin Bu kişi benim 0000-0002-6349-1519

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2020
Kabul Tarihi 13 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Akgöz, E., Gök, T., & Tekin, A. (2021). TURİZM İŞLETMELERİNDE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN ÖNEMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(33), 48-60. https://doi.org/10.20875/makusobed.682634