Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN TASARIMCI OLMAK VE TASARIM SÜRECİ

Yıl 2021, Sayı: 33, 141 - 153, 29.05.2021
https://doi.org/10.20875/makusobed.858613

Öz

Bu araştırmanın amacı grafik tasarım bölümü öğrencilerinin “tasarımcı olmak” ve “tasarım süreci”ne yönelik bakış açılarını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma modeli içinde yer alan temel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemi içinde yer alan ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubuna dâhil edilecek olan bireylerin belirlenmesinde grafik tasarım bölümünde öğrenim görmek ölçüt olarak belirlenmiştir. Grafik tasarım bölümünün 1, 2, 3 ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 45 lisans öğrencisi araştırmanın çalışma gurubunu oluşturmaktadır. Araştırma verileri, grafik tasarım bölümü öğrencilerinin tasarımcı olmak ve tasarım süreci konularına ilişkin düşüncelerini belirlemeyi amaçlayan yansıtıcı düşünme formu aracılığıyla toplanmıştır. Veri analizinde tekrarlı okuma ve karşılaştırmaların yapıldığı bir süreç takip edilmiştir. Grafik tasarım bölümü öğrencilerinin nitelikli bir tasarım sürecinin içeriğine, tasarımcı ve diğer insan farkına, tasarım sürecinin zorluklarına, tasarım sürecinde motive eden şeylere, tasarım öğrencisinin yapması gerekenlere ve nitelikli bir tasarımcıda bulunması gereken özelliklere ilişkin bakış açıları araştırmanın bulgular bölümünde kategorik yapılar altında özetlenmiştir

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Aono-Billson, N. (2013). Grafik tasarımında dil ve yaklaşım. Literatür Yayınları.
  • Becer, H.E. (2009). Üniversitede grafik tasarım eğitimi, Grafik Tasarım Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Mart (30), 74.
  • Boztaş, E. (2011). Grafik tasarım eğitimi için görsel çoklu ortam materyali geliştirme. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 43-62.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bilgin, H. Grafik Sanatlarda Üretim Teknikleri ve Çağdaş Teknoloji. Çağdaş Teknoloji ve Sanat Konulu II. Ulusal Sanat Sempozyumu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları:8 Ankara
  • Buçukoğlu, S. M. (2020). Üniversitelerde grafik tasarım eğitimi ve öğrenme-öğretme süreci içinde “deneysel tipografi” dersi. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 573-586.
  • Sakman, S. (2019). Grafik Tasarım Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Uluslararası Sanat Kongresi, 12-14 Aralık, 2019, 591-599.
  • Çaydere, O. (2015). Grafik tasarım programlarına ilişkin öğretim elemanları ve öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi, (40), 346-376.
  • Çuhadar, C., Gündüz, Ş.& Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımları ve akademik öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251- 259
  • Heller, S., & Talarico, L. (2008). Design Entrepreneur: Turning Graphic Design Into Goods That Sell. Rockport Publishers.
  • İz Bölükoğlu, H. (2004). Eğitim fakültelerinde grafik tasarım eğitiminde bilgisayar kullanımının değerlendirilmesi. TOJET (The Turkish Online Journal Of Education Technology) Dergisi, 3(2), 142-148.
  • Landa, R. (2018). Graphic design solutions. Boston, USA: Cengage Learning.
  • Merriam, F. A. (2009). Birds Of Village And Field-A Bird Book For Beginners. Envins Press.
  • Onat, E, Yıldırım, & S, Fidanoğlu, E. (2000). Mimarlık eğitiminde bir tasarım atölyesi deneyimi. Gazi Sanat Dergisi, 87-100.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory And Practice. Sage Publications.
  • Topal, M., & Akgün, Ö. E. (2014). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 343-364.
  • Teker, U. (2003). Grafik tasarım ve reklam. Dokuz Eylül Yayıncılık.

THE DESIGNER AND THE DESIGN PROCESS IN THE PERSPECTIVE OF GRAPHIC DESIGN STUDENTS

Yıl 2021, Sayı: 33, 141 - 153, 29.05.2021
https://doi.org/10.20875/makusobed.858613

Öz

The aim of this research is to examine the graphic design department students' perspective on being a designer and the design process. In the research, the basic research method which is included in the qualitative research model has been adopted. The study group of the research has been determined by the criterion sampling method included in the purposeful sampling method. Studying in graphic design has been determined as a criterion in determining the individuals to be included in the study group. 45 undergraduate students studying in 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of the graphic design department constitute the working group of the research. The research data have been collected through the reflective thinking form, which aims to determine the thoughts of graphic design students about being a designer and the design process. In the data analysis, a process of repeated reading and comparisons have been followed. The perspectives of graphic design students regarding the content of a qualified design process, the design and other human difference, the difficulties of the design process, the motivating things in the design process, what a design student should do, and the features that a qualified designer should have, are summarized under categorical structures in the findings section of the research.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Aono-Billson, N. (2013). Grafik tasarımında dil ve yaklaşım. Literatür Yayınları.
  • Becer, H.E. (2009). Üniversitede grafik tasarım eğitimi, Grafik Tasarım Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Mart (30), 74.
  • Boztaş, E. (2011). Grafik tasarım eğitimi için görsel çoklu ortam materyali geliştirme. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 43-62.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bilgin, H. Grafik Sanatlarda Üretim Teknikleri ve Çağdaş Teknoloji. Çağdaş Teknoloji ve Sanat Konulu II. Ulusal Sanat Sempozyumu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları:8 Ankara
  • Buçukoğlu, S. M. (2020). Üniversitelerde grafik tasarım eğitimi ve öğrenme-öğretme süreci içinde “deneysel tipografi” dersi. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 573-586.
  • Sakman, S. (2019). Grafik Tasarım Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Uluslararası Sanat Kongresi, 12-14 Aralık, 2019, 591-599.
  • Çaydere, O. (2015). Grafik tasarım programlarına ilişkin öğretim elemanları ve öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi, (40), 346-376.
  • Çuhadar, C., Gündüz, Ş.& Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımları ve akademik öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251- 259
  • Heller, S., & Talarico, L. (2008). Design Entrepreneur: Turning Graphic Design Into Goods That Sell. Rockport Publishers.
  • İz Bölükoğlu, H. (2004). Eğitim fakültelerinde grafik tasarım eğitiminde bilgisayar kullanımının değerlendirilmesi. TOJET (The Turkish Online Journal Of Education Technology) Dergisi, 3(2), 142-148.
  • Landa, R. (2018). Graphic design solutions. Boston, USA: Cengage Learning.
  • Merriam, F. A. (2009). Birds Of Village And Field-A Bird Book For Beginners. Envins Press.
  • Onat, E, Yıldırım, & S, Fidanoğlu, E. (2000). Mimarlık eğitiminde bir tasarım atölyesi deneyimi. Gazi Sanat Dergisi, 87-100.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory And Practice. Sage Publications.
  • Topal, M., & Akgün, Ö. E. (2014). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 343-364.
  • Teker, U. (2003). Grafik tasarım ve reklam. Dokuz Eylül Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aytaç Özmutlu 0000-0003-2649-083X

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2021
Kabul Tarihi 18 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Özmutlu, A. (2021). GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN TASARIMCI OLMAK VE TASARIM SÜRECİ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(33), 141-153. https://doi.org/10.20875/makusobed.858613