This study focuses on the coaching processes experienced by individuals. It is assumed that the coaching process and the behavior of seeking advice on coaching services will activate the situational motivation of individuals related to coaching, situational motivation will increase individuals’ involvement in these services, and this may ultimately result in a tendency to give advice regarding coaching. In order to analyze the relationships between these variables and the differentiation of demographic characteristics in terms of these discussed variables, responses were obtained from 270 participants with an online survey application included in the quantitative research method. The answers obtained were analyzed in the SPSS 24 program. As a result of the analyzes made, statistically significant relationships were determined between all the variables. Advice-seeking and the coaching process affected situational motivation, situational motivation affected involvement, and involvement affected the tendency to give advice. Demographic characteristics such as gender, age, education and income revealed significant differences in terms of some variables.
Coaching Situational Motivation Involvement Word of Mouth Communication Advice
Bu çalışmada bireylerin deneyimledikleri koçluk süreçlerine odaklanılmıştır. Koçluk sürecinin ve koçluk hizmetlerine ilişkin tavsiye alma davranışının koçlukla alakalı olarak bireylerin durumsal güdülenmelerini harekete geçireceği, durumsal güdülenmenin bireylerin bu hizmetlere ilişkin ilgilenimini arttıracağı ve bunun da nihai olarak koçlukla ilgili olarak tavsiye verme eğilimi ile sonuçlanabileceği varsayılmıştır. Ele alınan bu değişkenler arasındaki ilişkilerin ve demografik özelliklerin bu değişkenler bakımından farklılaşma durumunun analiz edilmesi amacıyla nicel araştırma yöntemi kapsamında yer verilen bir online anket uygulamasıyla 270 katılımcıdan yanıt elde edilmiştir. Elde edilen yanıtlar SPSS 24 programında analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda tüm değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Tavsiye alma ve koçluk süreci durumsal motivasyonu etkilemiş, durumsal motivasyon ilgilenimi etkilemiş ve ilgilenim ise tavsiye verme eğilimini etkilemiştir. Demografik özelliklerden cinsiyet, yaş, eğitim ve gelir bazı değişkenler bakımından anlamlı fark ortaya koymuştur.
Koçluk tavsiye Durumsal Motivasyon İlgilenim Ağızdan Ağıza İletişim Tavsiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |