Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerine Özgü Matematik Kaygısı ve Matematik Kaygısı Ölçeğinin (MKÖ)’nin Uygulanmasına Dair Bir Değerlendirme

Yıl 2019, , 19 - 35, 01.07.2019
https://doi.org/10.46762/mamulebd.526399

Öz

Bu çalışma;
öğrencilerde görülen matematik kaygısının seviyesini tespit etmede kullanılan
daha önce geliştirilmiş Matematik Kaygı Ölçeği'ni kullanmak ve ilerleyen
dönemde yapılan norm çalışmalarına temel oluşturacak bilgilere ulaşmak amacıyla
yapılmıştır. Çalışma lise öğrencilerini kapsamaktadır. Onların matematiğe olan
kaygılarında sınıf düzeyi, branş, cinsiyet, matematik dersi son sınav notu
bakımından anlamlı bir değişiklik olup olmadığını araştırmaktadır. Çalışmada
MKÖ Matematik Kaygısı Ölçeği bilgi toplama aracı olarak kullanılmıştır.
Çalışmanın örneklemi özel bir lisede öğrenim gören 90 öğrencidir. 2018-2019
eğitim-öğretim yılının birinci döneminde uygulama yapılmıştır. ANOVA ve T-Testi
hipotezlerin testi için tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda istatistiksel
olarak öğrencilerin branşı, cinsiyeti ile yaşadıkları matematik kaygısı
arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Fakat öğrencilerin matematik son
sınavı notu ile sınıf  düzeylerine göre
matematik kaygılarında anlamlı bir fark yaşandığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Alkan, H., Büyükova Güzel E. ve Nuket Elçi, A. (2004). Öğrencilerin Matematiğe yönelik tutumlarında Matematik öğretmenlerinin üstlendiği rollerin belirlenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1); 59-76.
  • Baloğlu, M. (2004). Çeşitli başa çıkma yolları ile matematik kaygısı arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, Yaz.
  • Bekdemir, M., Işık, A. ve Çıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve arttıran öğretmen davranışları ile çözüm yolları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, Yaz.
  • Betz, N. E. (1978). Prevalence distribution and correlates of math anxiety, in college students. Journal of Counseling Psychology, 25 (5); 441-448
  • Crawford, C. G. (1980). Math without fear. New York: New Visionpoints/ Vision Books.
  • Engelhard, G. Jr. (1990). Math Anxiety, mother’s education, and the mathematics performance of adolescent boys and girls: evidence from the United States and Thailand. The Journal of Psychology, 124 (3); 289.
  • Erktin, E. (1993). The relationship between math anxiely attitude toward mathematics and classroom environment. 14. International Conference of Stress and Anxiety Research Society (STAR), Cairo, Egypt, April 5-7 1993.
  • Erktin, E. (1994). Do Parents attitudes count? Relationship between perceived attitudes of parents toward math and math related attitude, anxiety and achievement of secondary school students. II. International Congress of Adolescentology, Milano 94 Adolescence and Family, Milan, Italy.
  • Erktin, E., Demir-Gülşen, M. (2000). Olasılık konusu ve matematik ders başarısının bilişsel, duygusal ve bilişüstü değişkenlerle ilintisi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara, Eylül 5-7
  • Erktin, E., Dönmez, G., Özel, S., (2006). Matematik Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim, 31 (140); 26-33
  • Erktin.E., Küçük, Ç. Z. (1999). Effectiveness of a math anxiety reduction program for Turkish seventh grade students. 20. International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR).July 12-14 1999. Cracow, Poland.
  • Erol, E. (1989). Prevalence and correlates of math anxiety in Turkish high school students. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Fennema, E., Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, Vol 6, No:31.
  • Furner, J. M., Berman B.T. (2003). Math anxiety: Overcoming a major obstacle to the improvement of students’ math performance. Childhood Education, 79 (3); 170-175.
  • Hendel, D. D., Davis, S. (1978). Effectiveness of an intervention strategy for reducing mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 25; 429-434.
  • Hendel, D. D. (1980). Experimential and affective correlates of math anxiety in adult women. Psychology of Women Quarterly, 5 (2); 219-230.
  • Richardson, F. C., Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19 (6); 551-554.
  • Rounds, J. B., Hendel, D. D. (1980). Measurement and dimensionality of mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 27 (2); 138-149.
  • Rounds, J. B., Hendel, D. D. 1980. Mathematics anxiety and attitudes toward mathematics. Measurement and Evaluation in Guidance, 13 (2); 83-89.
  • Sekman, M. (2005). Başarının düşmanı: kaygı! Herşey Seninle Başlar
  • Suinn , R. M., Taylor, S. & Edwards, R. N. (1988). Suinn Mathematics Anxiety Rating Scale or Elementary School Students: Psychometric and Normative Data. Educational and Psychological Measurement, 48; 979-986.
  • Satake, E., Amato, P. P. (1995). Mathematics anxiety and achievement among Japanese elementary school students. Educational and Psychological Measurement, 55 (6); 1000.
  • Tobias, S., Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50 (1); 63-71.
  • Tabachnick, B.G., Fidell L.S., (2013) Using Multivariate Statistics 6th ed., Pearson, Boston
  • Tobias S., (1978). Overcoming Math Anxiety. New York : Norton Co.
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)’nin Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme. (Yayımlamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin Matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2); 431-448.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğilim Bilimleri ve Uygulama 3 (5).
Yıl 2019, , 19 - 35, 01.07.2019
https://doi.org/10.46762/mamulebd.526399

Öz

This work; The aim
of this study was to use the previously developed Math Anxiety Scale used to
determine the level of math anxiety observed in the students and to reach the
information that will form the basis for the norm studies in the following
period. The study covers high school students. They investigate whether there
is a significant change in grade level, branch, gender, mathematics final exam
grade in their anxiety about mathematics. In the study, the MRQ Mathematics
Anxiety Scale was used as
data collection tool.The sample of the study is 90
students studying at a private high school. The first period of 2018-2019
academic year was applied. ANOVA and T-Test are preferred for testing
hypotheses. As a result of the study, statistically significant difference was not
observed between the students' branch, gender and math anxiety. However, it was
observed that there was a significant difference in mathematics anxiety of
students according to grade of mathematics final exam grade and grade levels.

Kaynakça

  • Alkan, H., Büyükova Güzel E. ve Nuket Elçi, A. (2004). Öğrencilerin Matematiğe yönelik tutumlarında Matematik öğretmenlerinin üstlendiği rollerin belirlenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1); 59-76.
  • Baloğlu, M. (2004). Çeşitli başa çıkma yolları ile matematik kaygısı arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, Yaz.
  • Bekdemir, M., Işık, A. ve Çıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve arttıran öğretmen davranışları ile çözüm yolları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, Yaz.
  • Betz, N. E. (1978). Prevalence distribution and correlates of math anxiety, in college students. Journal of Counseling Psychology, 25 (5); 441-448
  • Crawford, C. G. (1980). Math without fear. New York: New Visionpoints/ Vision Books.
  • Engelhard, G. Jr. (1990). Math Anxiety, mother’s education, and the mathematics performance of adolescent boys and girls: evidence from the United States and Thailand. The Journal of Psychology, 124 (3); 289.
  • Erktin, E. (1993). The relationship between math anxiely attitude toward mathematics and classroom environment. 14. International Conference of Stress and Anxiety Research Society (STAR), Cairo, Egypt, April 5-7 1993.
  • Erktin, E. (1994). Do Parents attitudes count? Relationship between perceived attitudes of parents toward math and math related attitude, anxiety and achievement of secondary school students. II. International Congress of Adolescentology, Milano 94 Adolescence and Family, Milan, Italy.
  • Erktin, E., Demir-Gülşen, M. (2000). Olasılık konusu ve matematik ders başarısının bilişsel, duygusal ve bilişüstü değişkenlerle ilintisi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara, Eylül 5-7
  • Erktin, E., Dönmez, G., Özel, S., (2006). Matematik Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim, 31 (140); 26-33
  • Erktin.E., Küçük, Ç. Z. (1999). Effectiveness of a math anxiety reduction program for Turkish seventh grade students. 20. International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR).July 12-14 1999. Cracow, Poland.
  • Erol, E. (1989). Prevalence and correlates of math anxiety in Turkish high school students. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Fennema, E., Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, Vol 6, No:31.
  • Furner, J. M., Berman B.T. (2003). Math anxiety: Overcoming a major obstacle to the improvement of students’ math performance. Childhood Education, 79 (3); 170-175.
  • Hendel, D. D., Davis, S. (1978). Effectiveness of an intervention strategy for reducing mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 25; 429-434.
  • Hendel, D. D. (1980). Experimential and affective correlates of math anxiety in adult women. Psychology of Women Quarterly, 5 (2); 219-230.
  • Richardson, F. C., Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19 (6); 551-554.
  • Rounds, J. B., Hendel, D. D. (1980). Measurement and dimensionality of mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 27 (2); 138-149.
  • Rounds, J. B., Hendel, D. D. 1980. Mathematics anxiety and attitudes toward mathematics. Measurement and Evaluation in Guidance, 13 (2); 83-89.
  • Sekman, M. (2005). Başarının düşmanı: kaygı! Herşey Seninle Başlar
  • Suinn , R. M., Taylor, S. & Edwards, R. N. (1988). Suinn Mathematics Anxiety Rating Scale or Elementary School Students: Psychometric and Normative Data. Educational and Psychological Measurement, 48; 979-986.
  • Satake, E., Amato, P. P. (1995). Mathematics anxiety and achievement among Japanese elementary school students. Educational and Psychological Measurement, 55 (6); 1000.
  • Tobias, S., Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50 (1); 63-71.
  • Tabachnick, B.G., Fidell L.S., (2013) Using Multivariate Statistics 6th ed., Pearson, Boston
  • Tobias S., (1978). Overcoming Math Anxiety. New York : Norton Co.
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)’nin Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme. (Yayımlamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin Matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2); 431-448.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğilim Bilimleri ve Uygulama 3 (5).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeliha Koçer 0000-0003-3296-7868

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Koçer, Z. (2019). Lise Öğrencilerine Özgü Matematik Kaygısı ve Matematik Kaygısı Ölçeğinin (MKÖ)’nin Uygulanmasına Dair Bir Değerlendirme. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 19-35. https://doi.org/10.46762/mamulebd.526399

14232 14231   27193   15145    27194 2720928620