Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Önlisans Öğrencilerinin İngilizce Dersi Bilişsel Öğrenme Alanları Kazanımları ile İlgili Özyeterlik Algıları

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 16, 31.12.2019
https://doi.org/10.46762/mamulebd.591430

Öz

Özyeterlik, bireyin belli bir görevi
yerine getirmek için gereken etkinlikleri düzenleyerek, o görevi başarılı bir
şekilde gerçekleştirebilme yeteneği ve kapasitesine ilişkin kendini algılayışı
ve kendine ilişkin inancıdır. Özyeterlik algısı güçlendikçe, harcanacak çaba
artar ve çabanın artması da belli etkinlikler sonunda elde edilecek yabancı dil
başarısına ulaşmada önemli bir faktördür. 
Çalışmada, önlisans öğrencilerinin İngilizce dersi bilişsel öğrenme
alanları kazanımları ile ilgili özyeterlik algılarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma, 2018-2019 bahar yarıyılında, bir devlet üniversitesi
meslek yüksekokulunda öğrenim gören önlisans öğrencileri ile yürütülmüştür.
Çalışmaya toplam 160 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırma var olan bir
durumu betimlemeyi amaçlayan tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplamak amacıyla, İngilizce dersi bilişsel öğrenme
alanlarının bilgi, kavrama ve uygulama düzeyi kazanımları dikkate alınarak
hazırlanan Likert tipi anket kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için
SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Veriler, yüzde, frekans, aritmetik
ortalama ve standart sapma puanları kullanılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, önlisans öğrencilerinin, bilgi
düzeyi kazanımlara yönelik özyeterlik algılarının “Bana uyuyor”, kavrama ve
uygulama düzeyi kazanımlara yönelik özyeterlik algılarının “Bana çok az uyuyor”
ve genel özyeterlik algılarının “Bana uyuyor” düzeyinde olduğu tespit
edilmiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin kavrama düzeyi özyeterlik
algılarının bilgi düzeyinden daha düşük, uygulama düzeyi özyeterlik algılarının
da kavrama düzeyinden daha düşük olduğu çalışmanın bulguları arasında yer
almaktadır.

Kaynakça

  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri: Öğretme sanatı (16. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim (24. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Scholz, U., Dona, B.G., Sud, A., & Schwarzer, R., (2002). Is general self-efficacy a universal construct? European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251.
  • Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy and achievement behaviors. Educational Psychologist, 19,48-58.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (2004). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (11. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.

Self-Efficacy Perceptions of Vocational Students about Cognitive Objectives of English Language Course

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 16, 31.12.2019
https://doi.org/10.46762/mamulebd.591430

Öz

Self-efficacy
is self-perception and self-belief in the ability and capacity of an individual
to perform a certain task or to organize the activities necessary to perform a
certain task. As the self-efficacy perception gets stronger, the effort to be
spent on an activity increases and the increase in the effort is an important
factor in achieving the success in foreign language. The study aims at
determining self-efficacy perceptions of associate degree students about cognitive
objectives of English course. The study was carried out in 2018-2019 spring
semester with the students studying at a public vocational school. 160 students
participated in the study voluntarily. 
The study was designed as a survey model which aims to describe an
existing situation. The data were collected using a Likert type questionnaire
form prepared by taking into consideration the cognitive domain
(knowledge-comprehension-application) objectives of English language course.
The findings of the study showed that students’ self-efficacy perceptions for
knowledge were at “Fits me” level, that their self-efficacy perceptions for
comprehension and application were at “Fits me to some degree” level, and that
their overall self-efficacy perceptions were at “Fits me” level. The students’
perceptions for comprehension level were lower than knowledge level, and their
perceptions for application level were lower than comprehension level.

Kaynakça

  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri: Öğretme sanatı (16. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim (24. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Scholz, U., Dona, B.G., Sud, A., & Schwarzer, R., (2002). Is general self-efficacy a universal construct? European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251.
  • Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy and achievement behaviors. Educational Psychologist, 19,48-58.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (2004). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (11. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Özer 0000-0003-2648-9150

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özer, S. (2019). Önlisans Öğrencilerinin İngilizce Dersi Bilişsel Öğrenme Alanları Kazanımları ile İlgili Özyeterlik Algıları. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-16. https://doi.org/10.46762/mamulebd.591430

14232 14231   27193   15145    27194 2720928620