Bu çalışma, özel eğitim okullarında öğrenim gören çocukların sosyal medya kullanım düzeyini ve bu öğrencilerin sosyal medya kullanımı ile ilgili birtakım verileri elde etme amacıyla hazırlanmıştır. Yedi alt problem çerçevesinde yapılan bu çalışma nitel desenleme yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Nevşehir ili merkez ilçede öğrenim gören 19 özel gereksinimli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda işlenen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen veriler nitel araştırmaya uygun olarak temalara ve kodlara ayrılıp tablolaştırılmıştır. Tablolar yorumlanarak elde edilen bulgular üzerinde yorumlar yapılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin en çok kullandığı sosyal medya hesapları Instagram, YouTube ve Tiktok olarak ortaya çıkmıştır. Öğrenciler sosyal medyayı kullanma amacı olarak bilgi edinme ve eğlenme unsurlarını gerekçe gösterirken sosyal medyada geçirdikleri sürenin günlük 1-2 saat arasında olduğunu ifade etmiştir. Yine öğrenciler sosyal medyanın hem yararının hem de zararının olduğunun bilincindedir. Araştırma neticesinde öğrencilerin velilerinden zararlı içerik kullanım konusunda eleştiriler aldıkları ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucuna göre öğrenciler sosyalleşme açısından olumsuz etkilendiklerini ifade etmişlerdir.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Akademisyenleri Doç Dr. Hasan Hüseyin KILINÇ
In this study, it was aimed to examine the social media usage habits of students with special needs. 19 students with special needs who studied in the central district of Nevşehir province in the 2022-2023 academic year participated in the research. A semi-structured interview form prepared by the researcher was used during the data collection process of the study, in which a qualitative study design was used. The data obtained was divided into themes and codes in accordance with qualitative research and tabulated. Comments were made on the findings obtained by interpreting the tables. At the end of the research, it was determined that most students with special needs spend 1-2 hours a day in front of social media applications. It has been seen that the most used social media applications by students are Instagram, YouTube and TikTok. It has been determined that students generally use social media applications for obtaining information on any subject or for entertainment purposes. It was found that the students who participate in the research were generally aware of the harms of social media applications. In addition, it has been observed that students consider social media applications as a factor that negatively affects the socialization process. As a result, it has been observed that students with special needs actively use social media applications despite knowing some of their harms.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |