Studies on the analysis of educational policies have an important place in educational research. One of the studies in which educational policies are analyzed is postgraduate theses. In addition to theses on education policy implementations, there are also postgraduate theses analyzing education policies. Policy analysis provides important data for educators and policy actors as it evaluates the outcomes of implemented policies. From this point of view, determining the general trends of postgraduate theses on the analysis of educational policies can be a source for future studies in different dimensions. The aim of this study is to determine the general trends of the research by providing a holistic perspective on the postgraduate theses dealing with the analysis of educational policies in Türkiye. For this purpose, the theses in the National Thesis Center of the Council of Higher Education (pronounced as YÖK) constitute the data sources of the study. In this study, thematic content analysis was preferred because it enables in-depth examination of the existing situation in these studies with similar or different dimensions by determining the similarities and differences in subject area studies that can be reached with certain criteria. When the data sources were limited in accordance with the purpose of the study, it was determined that a total of 92 postgraduate thesis studies between 2001 and 2023 related to the analysis of educational policies. These studies were analyzed using the MAXQDA 2020 program according to the place of publication, year of publication, methodology, field of indexing, subject of study, historical period studied, political document on which the thesis is based and policy issues. Based on the findings of the study, it is observed that graduate theses analyzing education policies in Türkiye have increased in recent years and are concentrated in certain universities. Moreover, the predominant focus on the education system in these theses indicates the need for a broader examination of education policies. The dominance of qualitative research methods suggests that education policies are analyzed in greater depth. Furthermore, the emphasis on historical foundations, policy actors, and socio-economic factors in the theses highlights the critical role of these elements in the analysis of education policies. Finally, the tendency to focus primarily on "general education policies" suggests that specific sub-policy areas have been relatively less explored, indicating a need for further research in these domains.
Education policy policy analysis graduate thesis thematic content analysis
Eğitim politikalarının analizine yönelik çalışmalar, eğitim araştırmalarında önemli bir yere sahiptir. Eğitim politikalarının analizinin yapıldığı çalışmalardan biri de lisansüstü tezlerdir. Başlı başına eğitim politika uygulamalarını konu edinen tezlerin yanı sıra, eğitim politikalarının analizinin yapıldığı lisansüstü tezler de bulunmaktadır. Politika analizinde, uygulanan politikaların çıktıları değerlendirildiği için eğitimciler ve politika aktörleri için önemli veriler sağlamaktadır. Bu açıdan bakıldığında, eğitim politikalarının analizi ile ilgili lisansüstü tezlerin genel eğilimlerini belirlemek, ileride yapılacak farklı boyutlardaki çalışmalara kaynaklık edebilir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de eğitim politikalarının analizi konusunun ele alındığı lisansüstü tezlere bütüncül bir bakış açısı getirerek, araştırmaların genel eğilimlerini belirlemektir. Bu amaçla, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) Ulusal Tez Merkezinde yer alan tezler, araştırmanın veri kaynaklarını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, belirli ölçütlere ulaşılabilen konu alanı çalışmalarındaki benzerlik ve farklılıkların belirlenerek, söz konusu çalışmalarda var olan durumun benzer veya farklı boyutlarıyla birlikte derinlemesine irdelenmesine imkân tanıdığı için, tematik içerik analizi tercih edilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak veri kaynakları sınırlandırıldığında, 2001-2023 yılları arasında toplam 92 lisansüstü tez çalışmasının eğitim politikalarının analizine yönelik olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmalar; yayınlandığı yere, yayın yılına, yöntemine, dizinlendiği alana, çalışma konusuna, çalışılan tarihi döneme, tezlerin dayandığı politik belgeye ve politika konularına göre MAXQDA 2020 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, Türkiye’de eğitim politikalarının analizi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin son yıllarda artış gösterdiği ve özellikle belirli üniversitelerde yoğunlaştığı görülmektedir. Ayrıca, tezlerde eğitim sistemi konusunun ağırlıklı olarak ele alınması, eğitim politikalarının daha geniş bir çerçevede incelenmesine ihtiyaç duyulduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmalarda nitel yöntemlerin baskın olması, eğitim politikalarının daha çok derinlemesine analiz edildiğini göstermektedir. Bununla birlikte, tezlerde tarihsel dayanak, politika aktörleri ve sosyo-ekonomik faktörlerin öne çıkması, eğitim politikalarının analizinde bu unsurların kritik bir rol oynadığını göstermektedir. Son olarak, daha çok “genel eğitim politikalarına” odaklanılması, belirli alt politika alanlarının daha az incelendiğini ve dolayısıyla bu alanlarda daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir.
Eğitim politikası politika analizi lisansüstü tez tematik içerik analizi.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Politikası |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |