Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin ergenlik dönemi süresince geliştirdikleri kendilik
imgesinin okul başarısına bir etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Araştırma, nicel araştırma
modellerinden betimsel çalışma modeliyle gerçekleştirilmiştir. Bu kesitsel çalışmaya, Zonguldak
ili Devrek ilçesindeki iki farklı lisede öğrenim gören 123 öğrenci dâhil edilmiştir. Katılımcılara
araştırmacı tarafından hazırlanan sosyodemografik veri anketi ve Offer Kendilik İmgesi Anketi
uygulanmıştır. Not ortalamalarının cinsiyetlere göre karşılaştırılması t-testi; sınıf düzeyine göre
karşılaştırılması ise Tek Yönlü Varyans analizi ile yapılmıştır. Sürekli değişkenlerin not ortalaması
ile ilişkisi Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analiziyle, not ortalaması ile anlamlı olarak
ilişkili bulunan değişkenler ise Çoklu Doğrusal Regresyon analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın
bulgularına göre cinsiyetler açısından yapılan karşılaştırmada kız öğrencilerin meslek ve eğitim
hedefleri ile okul başarılarının erkeklere oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kendilik
imgesi faktörlerinden “Meslek ve eğitim hedefleri (ME)” ve “Bireysel değerler (BD)” ile okul
başarısı arasında anlamlı ve doğrusal bir ilişki olduğu görülmüştür. Meslek ve eğitim hedeflerinin
ise diğer değişkenlerden bağımsız olarak okul başarısını önemli ölçüde etkilediği saptanmıştır. Lise
öğrencilerinde okul başarısını etkilediği ortaya konan kendilik imgesinin meslek eğitim hedefleri
boyutu, okul başarısını artırmada üzerinde çalışma yapılabilecek bir konudur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 43 Sayı: 43 |