Bu araştırmanın
amacı; okul yöneticilerinin sahip oldukları psikolojik sermayenin, yönetici
kaygı düzeylerini anlamlı şekilde yordayıp yordamadığının tespit edilmesidir.
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, 2016-2017 eğitim
öğretim yılında, İstanbul’da Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kamu okullarında
yöneticilik yapan ve basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilen (% 78,6’sı
erkek; % 21,4’ü kadın) 345 okul yöneticisinden elde edilmiştir. Araştırmaya
katılan yöneticilerin % 71’i (245 kişi) okul müdürü; % 29’u (100 kişi) müdür
yardımcısı olarak görev yapmaktadır. Araştırma verileri “yönetici kaygı ölçeği”
ve “örgütsel psikolojik sermaye ölçeği” ile toplanmıştır. Toplanan verilerin
çözümlenmesinde Pearson korelasyon katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon
analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları okul yöneticilerinin yönetici
kaygı düzeyleri ile psikolojik sermaye ölçeğinin alt boyutları olan
iyimserlik, umut, psikolojik dayanıklılık ve özyeterlik arasında negatif yönlü
anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Yordama analizleri sonucunda elde
edilen bulgulara göre ise psikolojik sermaye ölçeğinin alt boyutları olan
psikolojik dayanıklılık, iyimserlik ve özyeterliliğin okul yöneticilerinin
yönetim kaygılarının en önemli yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara
yönelik öneriler sunulmuştur.
Okul yöneticileri yönetim süreci kaygısı psikolojik sermaye iş yükü kaygısı
The purpose of this research is to determine whether psychological capitals that the school
administrators have significantly predict the administrator anxiety levels. Descriptive survey design was used in the research. The data of the research were obtained from 345 school administrators
(78.6% male, 21.4% female) who were administrators in the schools affiliated to the Ministry of
National Education in Istanbul in 2016 and were selected by simple random sampling method. 71%
(245 people) of the administrators who participated in the research were school principals, and
29% (100 people) of them were vice principals. In the research, administrators’ anxiety levels and
the psychological capital levels of school administrators were measured by “administrator anxiety
scale” and “organizational psychological capital scale,” respectively. Pearson correlation technique
and multiple linear regression analysis were used to analyze the collected data. The results of the
research showed that there was a negative significant relationship between the administrators’
anxiety levels of school administrators and their optimism, hope, psychological endurance, and
self-efficacy, which are the sub-dimensions of the psychological capital scale. According to the
findings obtained as a result of the predictive analyses, the psychological endurance, optimism,
and self-efficacy, which are the sub-dimensions of the psychological capital scale, were found
to be the most important predictors of school administrators’ administrative anxieties. The
results obtained from the research were discussed within the scope of the relevant literature, and
proposals were made for future researches.
School administrators administration process anxiety psychological capital workload anxiety
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 45 Sayı: 45 |