Bu araştırmanın amacı DEHB tanısı
almış 9-10 yaş grubu öğrencilerine uygulanan duygusal okur-yazarlık psikoeğitim
programının duygusal zekâ ve dikkat becerisi düzeyleri üzerindeki etkisini
araştırmaktır. Araştırmanın modeli ön test-son test eşleştirilmiş kontrol
gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmaya deney ve kontrol grubu olarak toplam
16 katılımcı dâhil edilmiştir. Bar-On Duygusal Zekâ Modeli esas alınarak
araştırmacılar tarafından oluşturulan on oturumluk "Duygusal Okuryazarlık
Psikoeğitim Programı" deney grubundaki 8 öğrenciye 10 hafta boyunca her
oturum 120 dakika olmak üzere uygulanmış, kontrol grubuna ise müdahalede
bulunulmamıştır Araştırmaya Balıkesir ilinde bir ilkokula devam eden
öğrencilerden DEHB tanısı almış 9-10 yaş çocukları katılmıştır. Araştırmaya
katılan öğrencilerin dikkat becerilerini ölçmek amacıyla d2 Dikkat Testi
uygulanması yapılmış, duygusal zekâ düzeylerini belirlemek amacıyla ise Bar-On
Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15
programına girilerek Kovaryans analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen
istatistik sonuçlarının manidarlığı 0.05 düzeyinde test edilmiştir. Bulgular,
DEHB olan çocukların duygusal okuryazarlıklarını geliştirmeye yönelik uygulanan
psikoeğitim programı sonucunda duygusal zekâ düzeylerinde anlamlı ölçüde etkili
olduğunu gösterirken, dikkat becerileri üzerinde ise etkili olmadığı sonucuna
varılmıştır. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgular ve araştırmanın
sınırlılıkları tartışılmış, sonraki araştırma ve uygulamalara yönelik öneriler
sunulmuştur.
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu duygusal zekâ duygusal okuryazarlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 47 |